شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی انگل های روده ای در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان


بررسی انگل های روده ای در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
● مقدمه:
با توجه به نقش و اهمیت انگل های روده‌ای در بهداشت فردی و جمعی، تعیین عوامل انگلی در قشرهای مختلف جامعه به منظور پیشگیری و مبارزه با آلودگی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. این بررسی به منظور تعیین وضعیت آلودگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، طی سالهای ۸۰-۱۳۷۹ صورت گرفت.
● مواد و روشها:
پژوهش حاضر به صورت توصیفی بر روی ۴۸۰ دانشجویی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام گرفت. خصوصیات افراد از قبیل: سن، جنس، رشته تحصیلی، محل سکونت، وضعیت تاهل، بعد خانوار، سابقه خانوادگی عفونت انگلی و وضعیت رعایت دستورات بهداشت فردی در فرم اطلاعات ثبت شد. از هر فرد در دو نوبت متناوب نمونه مدفوع تهیه و با روش مستقیم و رسوبی فرمالین اتر مورد آزمایش قرار گرفت. پس از ثبت اطلاعات، نتایج به صورت آمار توصیفی گزارش گردید و از آزمون کای دو جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
● یافته های پژوهش:
از ۴۸۰ دانشجوی مورد مطالعه، ۲۸۵ نفر (۴/۵۹%) پسر و ۱۹۵ نفر(۶/۴۰%) دختر، ۴۱۴ نفر(۳/۸۶%) مجرد و ۶۶ نفر (۷/۱۳%) متاهل، ۳۲۵ نفر(۷/۶۷%) مقیم خوابگاه دانشجویی و ۵۵ نفر دیگر (۳/۳۲%) در منزل شخصی سکونت داشتند. شیوع کلی آلودگی انگل های روده ای در جامعه مورد بررسی، ۹/۴۶% بود. شیوع آلودگی به انگل های بیماری زا عبارت بود از: ژیاردیالامبلیا ۶/۱۴%، آنتامبا هیستولیتیکا ۵/۳%، دی آنتامبا فراژیلس ۱/۳%، انتروبیوس ورمیکولاریس ۱/۳%، هیمنولپیس نانا ۵/۲%، آسکاریس لومبریکوئیدس ۳/۲%، وتنیا ۹/۱% ؛ شیوع آلودگی به تک یاخته های غیربیماری زا عبارت بود از: آنتامبا کلی ۸/۱۹%، آندولیماکس نانا ۷/۷%، یدآمبا بوتچلی ۳/۷%، آنتامبا هارتمنی ۵/۱% ، کیلوماستیکس مسنیلی ۳/۱% و شایع ترین انگل پلاستوسیتیس هومینیس با ۷/۲۱% بود.
● نتیجه گیری نهایی:
آلودگی انگل های روده ای به ویژه تک یاخته های بیماری زا در دانشحویان از ارقام مورد انتظار بالاتر است. از این رو توصیه می‌شود آزمایشات دوره ای مدفوع به منظور شناسایی حاملین سالم به عمل آید. هم چنین به منظور شناخت علل به وجود آورنده مشکل، تحقیقات تحلیلی انجام شود و اقدامات لازم برای کاهش آن از جمله بهسازی محیط زیست و درمان افراد آلوده به انگل های بیماری زا به عمل آید.
محسن اربابی
صفرعلی طالاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید