جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اپیدمیولوژیک عوامل باکتریال التهاب ملتحمه نوزادی در بیمارستان های امام حسین، رسالت و شهید اکبرآبادی، سالهای ۸۱-۱۳۸۰


بررسی اپیدمیولوژیک عوامل باکتریال التهاب ملتحمه نوزادی در بیمارستان های امام حسین، رسالت و شهید اکبرآبادی، سالهای ۸۱-۱۳۸۰
● سابقه و هدف:
التهاب ملتحمه نوزادی یکی از شایعترین عفونت های ماه اول زندگی می باشد. هدف این مطالعه تعیین شیوع عوامل باکتریال التهاب ملتحمه نوزادی در طی سالهای ۸۱-۱۳۸۰ در نوزادان متولد شده در بیمارستان امام حسین (ع)، رسالت و شهید اکبرآبادی بود.
● مواد و روشها:
این مطالعه به روش توصیفی بر روی ۳۱۴۰ نوزاد انجام گرفت. ابتدا خصوصیات اپیدمیولوژیک مادر و نوزاد با پرسش از مادر و با مراجعه به پرونده زایمانی نوزاد در پرسشنامه وارد شد. در صورت وجود ترشح چشم، نمونه از کل دوساک تحتانی برای رنگ آمیزی گرم و گیمسا و برای کشت میکروبی در میحطهای کشت آگار خونی، آگار شکلاتی و تیوگلیکولات در بالین نوزاد برداشته و به آزمایشگاه بیمارستان امام حسین فرستاده شد. جهت بررسی کلامیدیا بعد از تهیه direct immuno fleuroscent از کول دوساک تحتانی و ثابت کردن آن با استن در بالین نوزاد نمونه های تهیه شده به دانشکده بهداشت درمانگاه تهران برای بررسی زیر میکروسکوپ ایمنوفلورسانت فرستاده شد. در زمان ترخیص نوزادان به مادران آنها توصیه شد که در صورت بروز هر کدام از علایم التهاب ملتحمه (قرمزی، ترشح, تورم مامبران و کدورت قرنیه) تا سن یک ماهگی به درمانگاه اطفال مراجعه می کنند و اگر اطاعاتی از آنها پیدا نمی کردیم هفته ای یک بار توسط تماس تلفنی راجع به ناراحتی چشمی نوزاد سئوال می شد و اگر علامتی بود، دعوت به معاینه می شدند. اطاعات با آمار توصیفی و به کمک نرم افزار SPSS آنالیز و تفسیر گردید.
● یافته ها:
۱۶۹۹ نوزاد (۵۴ درصد) پسر و ۱۴۴۱ نوزاد (۴۶ درصد) دختر بودند. ۱۷۰نوزاد با علایم التهاب ملتحمه مراجعه کردند (شیوع ۵ درصد) که نمونه گیری از آنها انجام شد. در ۸۲ مورد (۴۸ درصد) کشت میکروبی منفی گزارش شد. در ۲۶ مورد (۱۵ درصد) استافیلوکوک کواگولاز منفی، در ۲۳ مورد (۱۳.۵ درصد) استافیلوکوک اپیدرمیس، ۱۳ مورد (۸ درصد) E.Coli مورد (۶ درصد) استافیلوک طلایی رشد کرد. در مورد کلامیدیا از ۱۷۰ نمونه ترشح چشمی در ۱۰ مورد (۶ درصد)، DIF مثبت گزارش شد که ۶ مورد آن با میکروبهای دیگر همراه و ۴ مورد ایزوله بود.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
با توجه به گزارش شیوع ۱.۶۴ تا ۶۶.۵ درصدی التهاب ملتحمه در جوامع مختلف، شیوع التهاب در مطالعه ما در حد خوبی (۵ درصد) قرار دارد. از نظر عوامل میکروبی، کوکسی های گرم مثبت درصد جدول قرار دارند و باید توجه داشت حتی با وجود علایم بالینی التهاب ملتحمه در نیمی از موارد جواب کشت منفی است. میزان آلودگی به کلامیدیا در جامعه ما نسبت به جوامع غربی کمتر است که احتمالا به علت انتقال کمتر از راه جنسی است.
محمدحسین سلطان زاده
ژاله رجوی
امیرهوشنگ اربابی
افشین بهزادی فر
ناصر بادامی
ملیحه خدامی
فاطمه اشرفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید