جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نلسون ماندلا رهبری با احساسات متفاوت


نلسون ماندلا رهبری با احساسات متفاوت
ماندلا بدون شک یکی از چهره های ماندگار مبارزه علیه آپارتاید در جهان است. او در طول سال های طولانی عمر خود همواره به فعالیت و مبارزه با نژاد پرستی ادامه داده است. وی همواره پای بند به عدم توسل به خشونت بود. ویژگی های ممتاز شخصیتی او موجب شده که به محض شنیدن نامش در بسیاری از کشورها موج مثبت و احساس روشنی در ذهن مردم ایجاد شود. ماندلا وقتی جایزه صلح نوبل را برد، اعلام کرد: «انسانیت، همه ما را سوای رنگ پوستمان به نژادی واحد تبدیل کرده و ما را قادر خواهد ساخت که همچون کودکان در بهشت زندگی کنیم، بدین سان ما سعادتمندانه خواهیم زیست».
او زندگی اش را وقف جنگ های صلیبی سیاسی کرد و عاقبت به عنوان اولین رییس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی انتخاب شد. اما نلسون ماندلا هرگز از خود واقعی اش دور نشد و هویت اصیل خود را حفظ کرد. همان طوری که آنهایی که او را می شناسند این موضوع را تایید می کنند.
نلسون ماندلا پس از ۲۷ سال در سال ۱۹۹۰ از زندان آزاد شد و امید زیادی برای تغییرات بعد از طوفان های سیاسی آپارتاید ایجاد کرد اما مذاکرات برای تغییرات با مشکلات و سختی های فراوانی همراه بود و به زعم استراتژیست کلیدی کنگره ملی آفریقا شری کارلوس این وضعیت دشوار حکایت سخت و ناگواری بود که پیش روی ما قرار داشت.
کارلوس که بعدها عضو کمیسیون عالی آفریقای جنوبی شد می گوید: «آنچه که بسیار دارای اهمیت است تاثیر بیش از حد ماندلا بر روی فرهنگ و نظام خانواده ها در این کشور می باشد. آن چیزی که باعث شد تا آپارتاید از ما دور شود و ساختار سنتی تعصبات و سنگ فکری ها در هم ریزد».
● ماندلای ملی گرا
گفته می شود دلایل زیادی برای احساسات واقع گرایانه مشهورترین زندانی سیاسی که اقدامات قابل توجهی را در مورد حفظ نظام خانواده انجام داده وجود دارد و آن را می توان در ازدواج دومش با وینی (winnie) که در حال حاضر با او زندگی نمی کند، قابل ذکر است.
کارلوس در این خصوص می گوید: «آنهایی که با او کار کردند و از نزدیک او را می شناسند می دانند که او به خاطر این مساله تا چه حد از لحاظ عاطفی آسیب دید.
او در ادامه می افزاید که: «ماندلا سعی کرد اجازه ندهد که طلاقش مانعی برای ادامه روند رو به رشد کنگره ملی آفریقا (ANC) گردد. ماندلا تلاش زیادی کرد تا همکارانش را مطمئن نماید که نباید بین او و وینی یکی را انتخاب کنند زیرا هر دو ‌آنها رهبران ANC تلقی می شدند و آنچه برای وی حائز اهمیت بود ANC می باشد نه تک تک افراد و یا چیز دیگر. بارها از کسانی که با ماندلا در گذشته کار کردند و از دوره طولانی حبس تاکنون دوستان و نزدیکان او بودند، شنیده ایم که مهمترین عامل شناسایی و تشخیص او از سایرین در جهان، متفاوت بودن اوست. او را در آفریقای جنوبی همه احساس می کنند و به نشانه ی احترام مخولو (پدر بزرگ) صدا می زنند و در میان بزرگان خاندان ماندلا به عنوان افتخاری مادیبا می شناسند».
آمینا کاچالیا (Amina Cachalia) می گوید: «او همواره در میان ماست در حالی که دیواری به دور خود کشیده است. آمینا کسی است که از یک خانواده سیاسی آمده است و با نهضت مقاومت مهاتما گاندی در آفریقای جنوبی مبارزاتش را آغاز کرده است.
او از همسر سابق ماندلا نقل می کند که اگر همسرش مدت زیادی را در زندان سپری نکرده بود و یا زودتر آزاد شده بود آنها زودتر از هم جدا می شدند.
آمینا می گوید:‌ «من با شنیدن این جملات از وینی دچار تعجب و شگفتی شدم». وینی فکر می کند که آنها در دو میسر جدا از هم از لحاظ احساسی رشد کرده اند و دو انسان کامل و اما متفاوتند. البته برخی معتقدند: «شاید بعد از آ‌نکه او یک فعال سیاسی مشهور و رهبر ملی گردید دلیل و انگیزه قوی تری برای جدایی پدیدار گردید».
شواهد نشان می دهد غم جدایی نلسون از وینی باعث شد او ناگزیر در مسیر ازدواج با فرد دیگری قرار گیرد. او بعد از مدتی برای رهایی از غم و اندوه با گراکاماچل ارتباط پیدا کرد. او کسی بود که پیش از این با رییس جمهور موزامبیک ازدواج کرده بود و اکنون زنی مطلقه محسوب می شد.
روری استین (Rory Steyn) از قول خانم ماچل وقتی که عاشق ماندلا شده بود می گوید: «یکبار ماندلا به او گفته است که می خواهد شکلات، گل و طلا برایش بخرد. شاید نتوانید تصور کنید که چه اتفاقی افتاد وقتی که ماندلا به شهر سنتون (یک فروشگاه مرکزی در حوالی شمالی ژوهانسبورگ) به منطقه محلی فروشندگان شکلات رفت؟ ما هم انواع حدس ها و گمان ها را در مورد رفتار ماندلا در ذهن ساختیم اما اکثریت بر این باور بودیم که ماندلا می خواسته آنها را برای همسرش بخرد».
اما او گفت: «ماندلا در کمال ناباوری من گفت که می خواهد آنها را برای خودش بخرد». روری استین می گوید: «ماندلا یک واقع گرایی است که علی الظاهر حرکاتش کمتر تظاهرگرا و ظاهری بیشتر مبتنی بر واقعیت گرایی دارد. ماندلا پیش بینی نشدنی است اما هیچ برخورد یا رفتار وی در ذهن خطا و یا کنشی خارج از حیطه اخلاق به حساب نمی آید».
● یک بغل احساس
استین می گوید تعالیم و روش های او به عنوان یک نیروی سیاسی تاثیرگذار در آفریقای جنوبی که می تواند اینگونه در مقابل آپارتاید بایستد، گاهی اوقات ظن و شک را نسبت به ماندلا ایجاد می کند، چون بعضا حمایت هایی نیز از او می شود که این ایده را تایید می کند اما اگر به عقب برگردیم و دقایقی از یک روز را که او می خواست به عنوان رییس جمهوری رسما کار خود را در سال ۱۹۹۴ آغاز نماید به یاد آوریم، می فهمیم که او فردی واقع گراست که در رفتارهایش خلوص و شفافیت موج می زند.
گفته می شود درست بعد از مراسمی که در پروتاریا به عنوان رییس جمهوری جدید برگزار می شد، ماندلا سفری به استادیوم پارک ایس در ژوهانسبورگ نمود که حمایتش از تیم فوتبال آفریقای جنوبی که بازامبیا بازی داشت را نشان دهد او عجله زیادی برای بازگشت به پروتاریا داشت اما بدون آنکه چیزی بگوید در فضای سردرگمی تیم حمایتی اش از ماشین رسمی اش پیاده شد و به سوی یک کلنل پلیس پیر حرکت کرد. کلنل که با دیدن او داشت چشم هایش از حدقه در می آمد و هر لحظه چشم هایش بزرگتر و بزرگتر می شد ملاحظه کرد که ماندلا به او نزدیک می شود، وقتی به او رسید دستش را فشرد و گفت: ‌کلنل من فقط می خواستم بگویم که از امروز شما پلیس ما شده اید. ANC در انتخابات پیروز شد و من هم اکنون رییس جمهور شده ام. من می خواهم شما این موضوع را بدانید و بس. امروز شما و شماها پلیس ما هستید.
استین می گوید: «پیرمرد پلیس با شنیدن این جملات اشک از چشمانش سرازیر شد و صورتش را پیمود و آنقدر گریه کرد تا زمین اطرافش را خیس خیس کرد».
اما شرلی کارلوس داستان دیگری از اولویت های احساسی ماندلا دارد که در نوع خود جالب و شنیدنی است. در سال ۱۹۹۵ شرلی می گوید: بعدها از پدرم شنیدم که رییس جمهور به دیدن پدر وی که یک کارگر فقیر از طبقات محروم بود، در بیمارستان رفته است. او در حالی در بیمارستان حضور یافت که حتی کارمندان بیمارستان و یا مطبوعات و رسانه ها نیز از این موضوع باخبر نشدند. در طی این ملاقات ها ماندلا از کمک ها و اعانات موثر شرلی برای آینده آفریقای جنوبی به خوبی یاد کرده و نیاز کشور را به امثال او یادآوری کرده است. شرلی می گوید: پدرم به من گفت ماندلا رویایی است که در حقیقت به وقوع پیوسته است.
● عصر بی گناهی
خوب است بدانید که این روزها ماندلا نودمین بهار زندگی اش را جشن می گیرد و جهانی که همراه او ناظر فوت کردن شمع های کیک تولدش است اشک شوق و شادی می ریزد. او اگر چه بسیار پیر و فرتوت شده است اما هنوز به هنگام صبح حافظه و سطح انرژی ماندلا شرایط خوب و امیدوار کننده ای دارد هر چند که هر چه به پایان روز می رسیم، او بیشتر احساس خستگی می کند. احمد کاتردا (Ahmed Katherada) سال ها با ماندلا در زندان بوده است و همچنان نیز یار و یاور اوست. در این خصوص می گوید: «ماندلا تمام صبح روزنامه ها را با چشم هایش می خورد. بازنشستگی و ماندلا به مانند دو پدیده متضاد و متناقض می باشند. هیچ زمانی تعطیلی برای ماندلا معنایی نداشته و ندارد. اما بر طبق گفته های پرفسور بارنی پینیانا کهولت سن بر روی توانایی های او تاثیر گذاشته است و او تدریجا بسیاری از توانایی هایش را نسبت به گذشته از دست داده است. اما همه می دانند که خیلی از دستاوردهای امروز مدیون زندگی پرتلاش ماندلا است».
امروز بسیاری از اصول اساسی تعالیم و آموزش های دانشگاه آفریقای جنوبی با نام ماندلا تحکیم می یابد. او کسی است که توانسته کمک شایانی در زمینه جنبش های آگاهی بخش سیاهان، حقوق بشر و توجه به مسائل معنوی را در مردم ایجاد نماید. کاترادا می گوید: «ماندلا متعلق به عصری ست که ما به آن عصر بی گناهی می گوییم».
در ابتدای روند گسترش دموکراسی در این کشور و بسیاری از علائم و نشانه های امیدوارانه ما بعضا کم رنگ می شد و امید خود را به آینده از دست می دادیم اما امروز بعد از ۱۵ سال با تجربیات به دست آ‌مده در جایی ایستاده ایم که با دیروز فاصله زیادی دارد.
پیتیانا (Pityana) می گوید: حفظ و نگه داشتن ANC که حداقل از لحاظ ظاهری با نفوذ است، می تواند ارتباطی با تاریخ آن داشته باشد، تاریخی که به قلب و ذهن آفریقای جنوبی شکل داده است. او بر این باور است که ماندلا ذهن و احساس و فکر و همه وجودش را در اختیار ANC‌ قرار داده است همان طوری که آرزوی آن را داشت. اما او نمی خواهد درگیر هر نوع جنگ یا نیرویی در راستای تقسیم جنبش گردد.
امروز جوانانی که در طی خیابان ولی کازی در سوئتو جایی که ماندلا در آن مدتی زندگی کرده قدم می زنند، می گویند: بزرگترین دغدغه و مشکلات شان به دست آوردن شغل مناسب می باشد. اما یکی از آنها ضمن ستایش او در این میسر سخت می گوید: «من به آینده مشکوکم اما برای ماندلا ارزش زیادی قائلم. او برای ما فرصت ها و امکان تغییرات را فراهم آورد، این دستاوردی است که هیچ کس نباید آن را فراموش کند و این شاید همان قدردانی می باشد که باراک اوباما نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در جشن تولد نود سالگی ماندلا عنوان کرده است. اوباما از ماندلا به خاطر نپذیرفتن جهان آنگونه که هست و نشان دادن اینکه می توان جهان را آنگونه که باید باشد بازسازی کرد، قدردانی نمود». امروز همه بر این باوریم که ماندلا دین خود را به جهانیان ادا نموده است.
منابع:
۱- خبرگزاری BBC و CNN
۲- دایره المعارف ویکی پدیا
۳- مجموعه مقالات اینترنتی موجود در دانشگاه های آفریقای جنوبی
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید