سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ورزش اول ،امید اول


ورزش اول ،امید اول
با نزدیک شدن به آغاز بزرگ ترین رخداد ورزشی جهان ملی پوشان ایران در رشته های مختلف روزهای پایانی اردوهای خود را می گذرانند. برای آشنایی بیشتر با تیم های اعزامی به المپیک پکن قصد داریم به بررسی وضعیت رشته های ورزشی ورزشکاران اعزامی بپردازیم. بر همین اساس کشتی ورزش اول ایران که اولین بار در کشور خودمان شکل گرفت را به عنوان نخستین رشته انتخاب کردیم. سال ها است که کشتی بین مردم جا افتاده و به نوعی هر ایرانی با آن انس گرفته است. از طرفی این رشته جزو رشته های مدال آور محسوب می شود که همواره در رده بندی تیمی بیشترین تاثیر را در جایگاه کشورمان داشته است. از این رو کشتی از حساسیت های خاصی برخوردار است و همواره مسوولان ورزش کشور توجه خاصی به این رشته دارند. کشتی گیران اعزامی هفته هاست که در خانه کشتی مشغول به تمرین هستند تا خود را برای المپیک پکن آماده کنند. آزادکاران و فرنگی کاران تیم ملی زیر نظر مربیان خود تمرینات فشرده و البته منظمی را برای این آوردگاه مهم پشت سر می گذارند. آزادکاران معمولا در دو نوبت صبح و بعدازظهر تمرین می کنند که در ابتدای هر جلسه به صحبت های محمود معزی پورسرمربی تیم ملی کشتی آزاد گوش می دهند، سپس با دویدن نرم و میانداری یکی از کشتی گیران به مدت ۴۵ دقیقه به نرمش می پردازند و زیر نظر کادر فنی فن های مختلف را به اجرا می گذارند .در لابه لای تمرینات محسن فرح وشی و محمود معزی پور نکات لازم را در مورد نحوه نشستن در خاک و جلوگیری از فن خوردن به خصوص در بارانداز را به اعضای تیم ملی گوشزد می کنند. به علاوه محمد ابراهیم سیف پور ومحمدرضا نوایی آنالیزورهای تیم ملی کشتی آزاد نیز در برخی از تمرینات تیم ملی حضور دارند.
● سهمیه کامل برای کشتی آزاد
کشتی آزاد در هفت وزن برگزار می شود. خوشبختانه آزادکاران ایرانی توانسته اند جواز حضور در هر هفت وزن را کسب کنند تا تیم ملی کشتی آزاد با سهمیه کامل راهی پکن شود.
تیم ملی کشتی آزاد که در مسابقات قهرمانی آسیا در کره جنوبی شرکت کرده بود با وجود اعزام کشتی گیران مطرح اوزان مختلف نتوانست خواسته کادر فنی را برآورده کند و در آخر نیز تنها فردین معصومی در ۱۲۰ کیلو مدال طلای این رقابت ها را به گردن آویخت و میثم مصطفی جوکار به مدال نقره وامیر گنجی ومراد محمدی نیز به مدال برنز قناعت کردند تا تنها معصومی بتواند به جمع سهمیه داران المپیک افزوده شود. پس از بازگشت تیم ملی کشتی آزاد در حالی که نگرانی از بابت کسب تنها یک سهمیه برای رشته ای که ایران مهد آن بوده کامل حس می شد، با این وجود کسب دو سهمیه دیگر در روزهای آغازین سال ۸۷ نوید روزهای بهتری برای کشتی آزاد را داد. آزادکاران ایرانی که به مسابقات جهانی باکو اعزام شده بودند تنها به ۲ سهمیه قناعت کردند و مدال نقره سعید ابراهیمی و برنز رضا یزدانی در اوزان ۸۴ و ۶۶ کیلو دو سهمیه دیگر را برای ایران به ارمغان آورد. اگرچه رقابت های گزینشی مارتینی سوئیس تنها شانس باقی مانده برای آزادکاران بود اما آنها هرگز دلسرد نشده و کماکان به نصیحت های دلسوزانه کادر فنی و به ویژه معزی پور سرمربی تیم ملی گوش دادند تا آخرین شانس خود را هم آزمایش کنند.
در روز نخست مسابقات کشتی آزاد گزینشی المپیک در سوئیس ابتدا مهدی تقوی دارنده ۲ مدال طلای جوانان جهان با پیروزی مقابل حریف سرشناس بلغاری خود بازراکوف قهرمان وزن ۶۶ کیلوگرم شد و چهارمین سهمیه المپیک را کسب کرد. علاوه بر گرفتن سهمیه پیروزی تقوی بر حریفش به نوعی شکستن طلسم ۱۰ ساله ناکامی کشتی گیران ایرانی مقابل بارزاکوف محسوب می شد. سپس نوبت به دباغی رسید تا پنجمین سهمیه را به نام ایران ثبت کند. دباغی با کسب عنوان سوم این وزن این شانس را به کشتی آزاد ایران داد تا در پکن در وزن ۵۵ کیلو نیز نماینده داشته باشد. مراد محمدی نیز در ۶۰ کیلو همانند دباغی سوم شد و گردن آویز برنز را از آن خود کرد و ششمین سهمیه را به دست آورد. در روز پایانی گزینشی سوئیس اصغر بذری در فینال وزن ۷۴ کیلو برابر حریف ازبک خود شکست را قبول کرد و به مدال نقره بسنده کرد اما در نهایت با به دست آوردن هفتمین سهمیه این اطمینان را به دوستداران کشتی داد که تیم ملی کشتی آزاد با ترکیبی کامل راهی پکن خواهد شد.
● آزادکاران المپیکی
در حالی که اصحاب کشتی در انتظار اعلام ترکیب نهایی تیم ملی کشتی آزاد بعد از رقابت های جام زیلکوفسکی لهستان بودند فدراسیون کشتی در تصمیمی غیرقابل پیش بینی ترکیب این تیم را اعلام کرد. کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد پس از پایان جام جایزه بزرگ باکو بی وقفه دست به انتخاب زد تا جام زیلکوفسکی در حکم یک تورنمنت تدارکاتی تلقی شود و ترس و واهمه از انتخاب نشدن از اردوی تیم ملی خارج شود به علاوه نایب رییس فدراسیون کشتی تاکید می کند که جام تختی ملاک انتخاب ملی پوشان برای شرکت در المپیک نبوده است.
محمدعلی صنعتکاران می گویدعملکرد کشتی گیران آزادکار در رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در اصفهان، جام یاشار دوغو، مسابقات آسیایی کره جنوبی و رقابت های گزینشی سوئیس ملاک ارزشیابی کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد برای گزینش کشتی گیران اعزامی بوده است. این در حالی است که اغلب کارشناسان کشتی نیز با صنعتکاران هم عقیده بوده و جام تختی را ملاک مناسبی برای انتخاب کشتی گیران ندانسته اند چرا که آنها معتقدند جامی که به هر کشتی گیر ۲ کیلوگرم ارفاق وزن شده است نمی تواند عیار واقعی کشتی گیر را نشان دهد.
● ترکیب نهایی تیم ملی کشتی آزاد اعزامی به پکن:
۵۵ کیلوگرم: عباس دباغی، ۶۰ کیلوگرم: سید مراد محمدی، ۶۶ کیلوگرم: مهدی تقوی، ۴ کیلوگرم: میثم مصطفی جوکار، ۸۴ کیلو: رضا یزدانی، ۱۲۰ کیلوگرم: فردین معصومی.
● پنج سهمیه کشتی فرنگی
علاوه بر اعزام کشتی گیران آزادکار، تیم ملی کشتی فرنگی نیز این روزها آخرین تمرینات پیش از عزیمت به پکن را پشت سر می گذارد، تمریناتی که در آن کادر فنی فعالیت تک تک فرنگی کاران را زیر ذره بین می گذارند تا بهترین نتیجه برای تیم ملی کشورمان حاصل شود. خوشبختانه خبرهای خوبی از خانه کشتی به گوش می رسد و اعضای تیم کشتی فرنگی که تا ۱۳ مرداد تمرینات خود را پیگیری می کنند با روحیه ای عالی خود را برای این رویداد بزرگ آماده می کنند. بر این اساس و با تصمیم کادر فنی ۲۰ تن از فرنگی کاران به تیم ملی دعوت شده که به غیر از ۵ نماینده المپیکی بقیه حریفان تمرینی محسوب می شوند.رقابت های قهرمانی جهان که در باکو برگزار شد اولین عرصه برای کسب سهمیه المپیک برای فرنگی کاران محسوب می شود که طی آن حمید سوریان کشتی گیر ریزنقش با کسب سومین مدال طلای پیاپی خود به المپیک پکن راه یافت. سوریان در فینال وزن ۵۵ کیلوگرم با پیروزی بر حریفی از کره جنوبی ضمن کسب مدال طلا به عنوان قهرمانی این وزن رسیده. علاوه بر سوریان، سامان طهماسبی در وزن ۸۴ و قاسم رضایی در وزن ۹۶ به مدال برتر دست یافتند و دومین سهمیه دیگر را نیز برای ایران به ارمغان آوردند. با کسب این ۳ مدال تیم ملی کشتی فرنگی ایران عنوان چهارمی رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان را از آن خود کرد. مسعود هاشم زاده نماینده ۱۲۰ کیلوگرم ایران چهارمین سهمیه المپیک را در مسابقات قهرمانی آسیا کسب کرد. هاشم زاده در دیدار فینال وزن ۱۲۰ کیلو با شکست کشتی گیر قزاقستانی ضمن کسب مدال طلا جواز حضور در المپیک را به چنگ آورد.
در رقابت های گزینشی رم پنجمین سهمیه نصیب تیم ملی کشتی فرنگی شد. علی محمدی در وزن ۶۶ کیلو با شکست حریف ایتالیایی و حضور در فینال رقابت ها جواز حضور در المپیک را از آن خود کرد. علیزاده و حمید باوفا دیگر نمایندگان ما در این مسابقات بودند که از کسب سهمیه بازماندند. به این ترتیب رقابت های صربستان آخرین شانس ایران برای کسب سهمیه در اوزان ۶۰ و ۷۶ بود که در نهایت نیز فرنگی کاران موفق به گرفتن جواز حضور در این دو وزن نشدند تا تیم ملی کشتی فرنگی ایران تنها با ۵ سهمیه راهی پکن شود. اسامی نهایی فرنگی کاران به شرح زیر است:
حمید سوریان(۵۵ کیلو)، علی محمدی (۶۶ کیلو)، سامان طهماسبی ( ۸۴ کیلو)، قاسم رضایی(۹۶ کیلو) مسعود هاشم زاده(۱۲۰ کیلو).
● سوریان امید اول سیم خواه
کشتی گیران فرنگی که زیر نظر رضا سیم خواه هستند طی ماه های اخیر نتایج در خور توجهی را کسب کرده اند. از طرفی حضور رسول شیرانی و عبدالکریم کاکاحاجی به عنوان دیگر مربیان فرنگی کاران، کادر فنی را تکمیل کرده است. اگرچه انتظارات همواره از کشتی بالا بوده و همگان انتظار درخشش کشتی گیران در عرصه های بین المللی به ویژه المپیک را دارند اما این انتظارات زمانی که حرف از حمید سوریان فرنگی کار وزن ۵۵ کیلوگرم به میان می آید، دو چندان می شود چرا که تنها مرد طلایی کشتی فرنگی است که مدال طلای جهان را به گردن آویخته است. سوریان که خود به گرفتن مدال در پکن امیدوار است می گوید: با جان و دل تمرین می کنم و امیدوارم دل مردم ایران را شاد کنم.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید