جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


مازندران، سرزمین دیوهای سفید


مازندران، سرزمین دیوهای سفید
مازندران به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود جزو استان های برتر ایران است. وجود دریای زیبای خزر به همراه ۱۲ پارک جنگلی ، ۹ پارک ملی و منطقه حیات وحش، ۱۲ آبشار مهم ، ۱۰ دریاچه ، ۴ تالاب و ۱۷۰ اثر تاریخی ثبت شده و صدها رودخانه کوچک و بزرگ این استان را به عنو ان یکی از مهمترین نقاط گردشگری ایران به میزبانی ۱۲ میلیون گردشگر داخلی و بیش از صدها هزار گردشگر خارجی تبدیل کرده است.
شهرت جهانی مازندران با طبیعت ییلاقی و سحر آمیزش، با شنهای خنک و نمناک ساحلش، باجنگل های هزار رنگ و شهرها و روستاهایی که چون نگین های درخشان در سراسر جنوب خزر گسترده شده اند به همراه میهمان نوازی بی‌نظیر مردمان مهربانش دو چندان شده است.
آنها که سعادت سفر به بهشت ایران را داشته‌اند علاوه بر لذت عمومی که از جای جای استان برده‌اند خاطره بعضی‌ها را هرگز از یاد نبرند.
● جاذبه های گردشگری
از دماوند و خزر ، جاده ۲۲۰ کیلومتری ساحلی و اسکله ها ، رستورانها و پلاژها، غذاها و میوه های رنگارنگ، شالیزارهای پهن شده در نوازش آفتاب و مه وموجهای خروشان با تمام زیباییها و پتانسیل هایش که بگذریم جنگلها، دریاچه ها، رودها، کوهستانهای مخملین و پارکهای بسیاری در مازندران وجود دارد. هر یک از این مناطق بدون هیچ اغراقی هزاران گردشگر داخلی و خارجی را در طول سال پذیرا می شوند؛ بدون این که اندکی از مهربانی شان کم شود.
آمل بیشترین تعداد جاذبه‌های گردشگری در بخش طبیعت گردی و آثار تاریخی در مازندران را به خود اختصاص داده است. دره و دریاچه لار، آبگرم لاریجان، آبگرم شاهاندشت، آب معدنی اسک، پل دوازده چشمه، پارک جنگلی میرزا کوچک خان و پارک دهکده طلایی از مهمترین جاذبه های آمل هستند.
عباس آباد، تالاب بین المللی میانکاله، گلوگاه، باغ و عمارت چهل ستون، غار باستانی هوتو، توسکا چشمه و پارک ملت از جمله جاذبه های بهشهر هستند که تمامی این جاذبه ها تا شعاع ۴۰ کیلومتری بهشهرگسترده شده اند.
قله سیلان، دشت دریاسر، آبگرم فلک ده، آبشار فرهاد جوی، غار دانیال، پارک جنگلی چالدره و موزه تاریخ طبیعی در تنکابن، پارک جنگلی صفارود، روستای کوهستانی جواهرده، قله مارکوه و جنگل دال خانی در رامسر عروس شهرهای مازندران از مهمترین جاذبه های غرب مازندران هستند. جواهرده تنها روستای ایران است که یک متل زیبا در آن قرار دارد و آبشارهایی که در جاده این روستا وجود دارد آن را تبدیل به یکی از متعدد بهشت های گمشده ایران کرده است.
اما شرق مازندران علاوه بر داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد همانند دیگر نقاط استان از نظر ارتباط هوایی و زمینی با دیگر نقاط استان کمی متفاوت است. نوشهر تنها شهر مازندران است که با بقیه نقاط کشور و جهان از دریا و زمین و هوا ارتباط دارد. دریا به نوشهر این امکان را داده تا با بنادر خارجی حاشیه خزر مرتبط بوده و تبادلات تجاری و فرهنگی در آن صورت بگیرد. همچنین وجود فرودگاهی مجهز برای ارتباطات هوایی و جاده زیبای کندوان برای ارتباطات زمینی جایگاه این شهر را در صنعت گردشگری ارتقا داده است. کندلوس، دریاچه خضر نبی، دیو چشمه و پارک جنگلی سیسنگان جزو جاذبه های طبیعی و پرطرفدار نوشهرهستند.
و اما چالوس. کمتر کسی در ایران پیدا می شود که در هنگام عبور از محور کوهستانی و هراس انگیز چالوس علی رغم زیبایی هایی که این جاده دارد آرزوی تمام شدنش را نکند. هیجان و خوف دوست داشتنی که با سفر در این جاده گریبانگیر هر گردشگر می شود در نهایت به آرامش دریاچه ولشت، پارک جنگلی فین، تله کابین نمک آبرود، ییلاق رویایی کلاردشت و کاخ چایخوران منتهی می شود.
سد سلیمان آباد، خزرآباد، پارک جنگلی شهید زارع، پارک حیات وحش دشت ناز، بقعه امامزاده عباس، خانه قدیمی کلبادی و آب انبار نواز از متعدد جاذبه های مرکز استان شالیزارها مازندران است.
شهرهای زیرآب، پل سفید، جویبار، نور، بابل، بابلسر، نکا، ورسک و قائم شهر دیگر شهرهای استان هستند که در کنار روستاهای متعدد با آداب و رسوم خاص خود جاذبه های فرهنگی و شهری و طبیعی مازندران را تشکیل می دهند.
ناگفته نماند ارائه اطلاعات دقیق در مورد استان سراسر شگفتی مازندران نه در قالب یک گزارش و دو گزارش و نه در قالب یک کتاب نمی تواند کافی باشد؛ اما گردشگرانی که قصد سفر به سرزمین هزاررنگ را دارند می توانند با در دست داشتن کتاب سیمای گردشگری مازندران که سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان مازندران آن را تهیه کرده است اطلاعات لازم برای برنامه ریزی بهتر سفر را دریافت کنند.نام و موقعیت جغرافیایی جاذبه های طبیعی و تاریخی، مسافت شان با مراکز شهرها، واحدهای اقامتی و هتل ها، تلفن های ضروری و دفاتر خدمات مسافرتی از جمله اطلاعاتی است که در این کتابچه دیده می شود.
همچنین گردشگرانی که قصد عزیمت به مازندران را دارند می توانند با مراجعه به پایگاه های اطلاع رسانی در محور هراز، محور سوادکوه، محور کندوان و گلوگاه از زمان خود بهترین استفاده را ببرند.
هتل نارنج، شوکا، کاسپین، نارنجستان، آزادی خزر، رامسر جدید و قدیم و بسیاری از مهمان پذیرها، پلاژها و خانه های ویلایی کوچک و بزرگ که در تمام شهرهای مازندران فعالیت می کنند غیر از ایام تعطیل که تقاضا به اوج خود می رسد می توانند آرامش به یاد ماندنی را برای هر گردشگری به ارمغان بیاورند.
صنایع دستی
شاید مازندران به اندازه شهرهای سنتی و قدیمی ایران به واسطه داشتن صنایع دستی مشهور نباشد اما محصولاتی که از نی،حصیر و چوب در این منطقه از کشور تولید می شود هر گردشگری را مجاب به گفتن آفرین می کند.شیرینی های سنتی ، محصولات بازارچه های هفتگی، مرباها و ترشی های ترش و شیرین هم چیزهایی نیستند که بتوان به راحتی از کنارآنها گذشت.
بهنام همایونی
منبع : مازند نومه


همچنین مشاهده کنید