پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تعیین سطح سرمی کمپلکس IgA۱-antitrypsin در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید


تعیین سطح سرمی کمپلکس IgA۱-antitrypsin در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید
● سابقه و هدف:
آرتریت روماتویید یک بیماری مزمن التهابی شدید می‌باشد. در بیماری‌ های التهابی از جمله آرتریت روماتویید میزان IgA در سرم افزایش می‌یابد که به‌دنبال آن IgA اضافی می‌تواند با برخی از پروتیین‌های موجود درسرم از جمله آلفا-۱-آنتی تریپسین (a۱AT) میانکنش داشته و تشکیل کمپلکس غیرایمنی بدهد. آزمایش ‌های سرولوژی رایج تشخیصی برای آرتریت روماتویید از جمله RF، ESR وCRP در مواردی پاسخ منفی کاذب دارند اما براساس تحقیقات اخیر مشخص شده است که در بیماری آرتریت روماتویید میزان این کمپلکس افزایش و پس از درمان کاهش می‌یابد، لذا می‌توان از آن به‌عنوان یک عامل تشخیصی استفاده نمود.
● مواد و روش‌ ها:
مطالعه انجام شده تجربی، آزمایشگاهی بود. در این تحقیق میزان کمپلکس IgA – a۱AT در سرم ۳۷ بیمار مبتلا به آرتریت روماتویید (با تشخیص قطعی پزشک) و ۴۴ فرد طبیعی به‌عنوان کنترل توسط روش الیزا با استفاده از آنتی‌ بادی منوکلونال ضد a۱AT و آنتی‌بادی پلی کلونال ضد IgA کونژوگه شده با HRP (Horse Radish Peroxidase) برای اولین بار در ایران و در آزمایشگاه بیوشیمی انجام شد. همچنین میزان ESR، CRP و RF که آزمایش ‌های معمول جهت تشخیص بیماری می‌باشند در سرم بیماران و افراد طبیعی نیز اندازه گیری گردید.
● یافته‌ ها:
نتایج نشان داد که اختلاف میزان کمپلکس IgA – a۱AT در سرم بیماران نسبت به افراد کنترل به لحاظ آماری معنی ‌دار است (۴/۱۵ ± ۷/۴۳ در بیماران و ۳/۸ ± ۵/۲۱ در افراد طبیعی) (P<۰.۰۵) همچنین علی رغم این‌که RF در ۱۱ بیمار (۳۰% کل بیماران) منفی به‌دست آمد، کمپلکس IgA – a۱AT تنها در یک بیمار (۳%) از میانگین افراد طبیعی گزارش شده کمتر بود. این امر نشان ‌دهنده این است که پاسخ‌ های منفی کاذب در مورد میزان سرمی کمپلکس IgA –a۱AT توسط روش الیزا نسبت به آزمایش RF به ‌شدت پایین است.
● نتیجه گیری:
از مطالعه انجام شده نتیجه‌ گیری می‌ شود‌ که تعیین میزان کمپلکس IgA-a۱-antitrypsin در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید به‌عنوان شاخص مراحل پیشرفت بیماری پیشنهاد می‌شود که با روش الیزا قابل انجام است.
عباس صاحب قدم لطفی
مجید مطهری
محمدرضا شکیبی
میرکامران موسوی حسینی
بهزاد ادیبی مطلق
مهدی محمودی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید