جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

موتاسیون های HFE در بیماران ایرانی مبتلا به هپاتیت ب


موتاسیون های HFE در بیماران ایرانی مبتلا به هپاتیت ب
● سابقه و هدف:
تمرکز اصلی تحقیقات اخیر بر پیدا کردن ارتباط بین موتاسیون‌هایHFE و هپاتیت C بخصوص در بیماران مبتلا به اضافه بار آهن بوده‌است. ما در مطالعه خود فراوانی این موتاسیون‌ها و سطح فریتین را در گروهی از بیماران مبتلا به هپاتیت ب با درجات مختلف این بیماری و افراد سالم بررسی کردیم.
● مواد و روشها:
در این مطالعه ۷۵ بیمار دارای آنتی‌ژن سطحی هپاتیتB (HBsAg-positive)شامل ۱۸ ناقل و ۵۷ مورد مزمن بیماری و نیز ۱۹۴ فرد سالم شرکت داشتند. موتاسیون‌های C۲۸۲Y وH۶۳D در تمام افراد، بوسیله هضم آنزیمی محصولات PCR با کمک آنزیمهای محدود کننده اندونوکلئاز RsaI وKsp۲۲I ، بررسی شدند.
● یافته‌ها:
۱۵ مورد بیمار (۱۳%) و ۳۱ فرد کنترل (۱۶%) برای موتاسیون H۶۳D هتروزیگوت بودند و هیچ تفاوت معنادرای بین آنها وجود نداشت(NS) . در مورد موتاسیون ‌C۲۸۲Y، سه بیمار (۴%) هتروزیگوت بودند اما در گروه کنترل موتاسیونی پیدا نشد(p<۰.۰۲۱) فراوانی هتروزیگوت بودن برای C۲۸۲Y در گروه بیماران مزمن ۵.۲ % بود، در حالیکه چنین موردی در گروه ناقلین وجود نداشت. در ضمن تفاوت در مورد این این موتاسیون در گروه بیمار و کنترل معنادار بود.(P<۰.۰۰۵) از طرفی هیچ تفاوت معناداری بین گروه ناقلین و بیماران مزمن از نظر فراوانی موتاسین‌های HFE وجود نداشت (NS) .بین میانگین سطح فریتین در افراد دارای موتاسیون و بیماران بدون آن نیز تفاوت معناداری از نظر آماری، ملاحظه نشد.(NS)
● نتیجه‌گیری:
این اطلاعات نشان میدهند که فراوانی موتاسیون C۲۸۲Y به طور قابل ملاحظه‌ای در بیماران دارای مارکرهای سرمی هپاتیت (seropositive) B، بالاتر از افراد سالم می‌باشد. افراد هتروزیگوت از نظر موتاسیون C۲۸۲Y که در معرض ویروس هپاتیت B قرار گرفته‌اند ممکن است در معرض ریسک بیشتری برای پایداری ویروس و یا حتی ازمان بیماری باشند.
حسین سندی
طاهره غازیانی
پیمان ادیبی
محمدرضا آگاه
مریم جزایری
محمدرضا زالی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید