جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی رهش استازولامید از ماتریکس های حاوی صمغ های کتیرا و آکاسیا


بررسی رهش استازولامید از ماتریکس های حاوی صمغ های کتیرا و آکاسیا
● زمینه و هدف:
استازولامید به عنوان مهار کننده آنزیم کربنیک آنیدراز بصورت سامانه آهسته رهش دارای بیشترین کارایی در معالجه گلوکوم است. در این تحقیق ماتریکس های آهسته رهش این دارو با استفاده از صمغ های کتیرا (TG) و آکاسیا (AG) تهیه شد.
● روش ها:
ماتریکس های ۵۰۰ میلی گرمی استارولامید حاوی نسبت های مختلف صمغ به دارو(RG/D) تهیه و رهش دارو از آنها با دستگاه انحلال شماره USPI در محیط انحلال بافر (pH=۷.۴) به مدت ۴۸۰ دقیقه مورد ارزیابی قرار گرفت.
● یافته ها:
رهش دارو به نوع صمغ و RG/D نیز بستگی داشت. به منظور ارزیابی کارایی صمغها نمودار درصد داروی حل شده در هر زمان، در برابر RG/D رسم شد. این نمودارکه منحنی کارایی صمغ در رهش نامیده شد، دارای دو بخش بالارو و پایین رو بود. از دو اثر متضاد رهش افزایی به فاز رهش کاهی صمغها بود. قسمت بالارو منحنی بیانگرخاصیت رهش افزایی و قسمت پایین رو آن نشانگر خاصیت رهش کاهی بود. در یک حد معینی از RG/D فاز از رهش کاهی تبدیل می شد که این حد معین برای ۰.۴۵ TG و برای ۰.۵۵ TG بر آورد شد. در RG/D بالاتر از مقادیر اخیر، هر دو صمغ خاصیت رهش کاهی با شدتهای متفاوت داشتند. مقایسه شیبهای قسمت پایین روی منحنی کارایی نشان داد که قدرت رهش کاهی TG خیلی زیادتر از AG بود. کینتیک رهش دارو از ماتریکس های آهسته رهش TG درجه صفر با ثوابت سرعت بین ۰.۰۰۰۷ و ۰.۰۰۱۱ فراکسیون بر دقیقه بود. توزیع ویبول و نرمال لگاریتمی مدلهای دقیقتر برای ماتریکس های AG بودند.
● نتیجه گیری:
ماتریکسهای TG به لحاظ رهش درجه صفر و قدرت بالای رهش کاهی در مقایسه با ماتریکس ای AG مطلوب تشخیص داده شدند.
محمد برزگرجلالی
محمدرضا سیاهی شادباد
شیرزاد آزرمی
عظیم برزگرجلالی
قباد محمدی
خسرو ادیب کیا
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید