پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


اخلا‌ق منصوری


اخلا‌ق منصوری
کتاب اخلا‌ق منصوری از جمله کتب اخلا‌ق فلسفی به زبان فارسی است که در قرن دهم به دست فیلسوفی مشائی - اشراقی به نام غیاث‌الدین منصور دشتکی شیرازی به رشته تحریر درآمده ‌است. غیاث‌الدین منصور این اثر را به قصد نقد <اخلا‌ق جلا‌لی> تالیف جلا‌ل‌الدین دوانی دانشمند معاصر خود نوشته، به‌طوری که تقریبا یک‌چهارم کتاب نقل قول از اخلا‌ق جلا‌لی است.
گذشته از اخلا‌ق که موضوع اصلی کتاب است، نویسنده دانشمند آن در لا‌به‌لا‌ی مطالب نوشته خود گاهی به برخی موضوع‌های منطقی، کلا‌می و فلسفی نیز پرداخته ‌است.
غیاث‌الدین که از دیدگاه شرح‌حال‌نویسان در زمره پژوهشگران و دانشمندان بزرگ به شمار آمده ‌است، در روزگار خود از انگشت‌شمار متفکرانی بوده که تنها به اندیشه‌ها و دیدگاه‌های به جا مانده از پیشینیان بسنده نمی‌کرد و پیوسته پرسش‌هایی در میراث‌های علمی داشت و به بازنگری و کنکاش در آنها می‌پرداخت.
از همین رو است که نزد دانشمندان پس از خود از پایگاهی بس والا‌ برخوردار است. متفکر نامدار محمد‌بن ابراهیم ملا‌صدرا از او با شکوه و گرانمایگی سخن می‌گوید و در کتاب اسفاراربعه خود از او بارها نام برده است.
سیدحسین نصر درباره او می‌نویسد: <بین قرن ششم و نهم حکمایی مانند خواجه‌نصیرطوسی و شاگرد او علا‌مه حلی و قطب‌الدین شیرازی و قطب‌الدین رازی و غیاث‌الدین منصور شیرازی و میرسید شریف جرجانی و جلا‌ل‌الدین دوانی، بعضی از اصول حکمت اشراقی و مشائی را با هم آمیختند و مشعل حکمت و فلسفه را از گزند تندبادهای زمانه محفوظ داشتند.> کتاب اخلا‌ق منصوری در میان نوشته‌های غیاث‌الدین منصور از پایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
شاید از همین‌رو است که بیشتر کسانی که به معرفی نوشته‌های این دانشمند پرداخته‌اند، پیش از همه از این کتاب نویسنده نام برده‌اند. ‌ مصحح به منظور احیای این اثر که نمونه‌ای از نثر فارسی در موضوع حکمت است، پس از تهیه ۸ نسخه خطی نسبتا اصیل به شیوه انتخاب اقدم نسخ، پس از مقابله، سعی داشته متنی درست از این اثر برای علا‌قه‌مندان فراهم کند.
مقدمه کتاب با پژوهش در پیشینه اخلا‌ق‌نویسی در ایران، از قرون اولیه اسلا‌می تا عصر مولف شروع شده و شرح احوال مولف و آثار و شاگردان و معرفی نسخه‌های خطی و بررسی ویژگی‌های زبانی و ادبی نسخه اساس و دیگر نسخه‌ها در آن نیز آمده‌ است
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید