پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان کچلی کشاله ران در مراجعین به آزمایشگاه قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


بررسی میزان کچلی کشاله ران در مراجعین به آزمایشگاه قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
● زمینه و اهداف:
درماتوفیتوز به گروهی از بیماریهای قارچی اطلاق می شود که پوست، مو و ناخن را مبتلا می کند. درماتوفیتوز به اشکال بالینی مختلف شامل کچلی سر، بدن، ریش و سبیل، کشاله ران، دست، پا و ناخن تقسیم می شود. هدف از این مطالعه بررسی میزان کچلی کشاله ران و شناسایی عوامل مسبب آن در مراجعین به آزمایشگاه قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ بود.
● روش بررسی:
این بررسی بر روی ۲۱۵۰ نفر از مراجعین به آزمایشگاه قارچ شناسی انجام گرفت که از این تعداد ۲۹۱ نفر دارای ضایعات مشکوک در ناحیه کشاله ران بودند. از پوسته های ناحیه آلوده نمونه برداشته شد. مقداری از پوسته ها مستقیما مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفت. مقداری دیگر نیز در محیط های کشت قارچی مناسب کشت داده شد و نتیجه پس از ۳ الی ۵ هفته گزارش شد.
● یافته ها:
نتایج به دست آمده نشان داد که از ۲۹۱ بیمار دارای ضایعه در ناحیه کشاله ران، ۱۲۵ نفر (۴۲.۹%) مبتلا به کچلی کشاله ران بودند. ۸۲ نفر (%۲۸.۲) از مبتلایان مرد و ۴۳ نفر (%۱۴.۷) زن بودند. عوامل دیگر قارچی نظیر کاندیدا ۲۱ مورد(%۷.۲) ، مالاسزیا فورفور ۱۱ مورد (%۳.۸) و عوامل باکتریایی شامل کورینه باکتریوم مینوتیسموس ۸۲ مورد (۲۸.۸%) نیز مشاهده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی انجام گرفت.
● نتیجه گیری:
نتایج نشان داد که عامل اصلی کچلی کشاله ران در مبتلایان به درماتوفیتوز کشاله ران اپیدرموفیتون فلوکوزوم است.
اصغر صالح پوررنج دوست فام
محمد ادیب پور
احمد میرزاآقازاده عطاری
نجیبه اصل رهنمای اکبری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید