پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ارزیابی اینترلوکین شش در تشخیص زود هنگام سپسیس نوزادی در مقایسه باCRP


ارزیابی اینترلوکین شش در تشخیص زود هنگام سپسیس نوزادی در مقایسه باCRP
● هدف:
تشخیص زودرس سپسیس نوزادی جهت درمان موفقیت آمیز آن ضروری می باشد. کشت خون، استاندارد طلایی بدین منظور است. اما نتایج کشت خون تا ۷۲-۴۸ ساعت بعد از نمونه گیری قابل دسترسی نیست. بنابراین اندازه گیری مارکری مانند اینترلوکین شش که نقش اساسی در القای تولید CRP در کبد دارد در صورتی که سریعتر از CRP قابل تشخیص باشد می تواند در تشخیص زود هنگام سپسیس نوزادی کمک موثری نماید.
● روش ها:
در این مطالعه توصیفی مقطعی، از ۵۰ نوزاد مشکوک به عفونت بستری در بیمارستان و ۱۰ نوزاد سالم خونگیری شد. بر اساس نتایج کشت خون و تست آزمایشگاهی بیماران در دو گروه مختلف قرار گرفتند. گروه اول:
۱۹ نوزاد با کشت خون مثبت و واحد علایم سپسیس،
گروه دوم:
۳۱ نوزاد با کشت خون منفی اما واجد ۲ الی ۳ علامت سپسیس،
گروه سوم:
۱۰ نوزاد سالم و فاقد علایم سپسیس.
بر روی تمام نمونه ها آزمایش CRP با متد نفلومتری و بررسی IL-۶ با روش ELISA صورت گرفت.
نتایج: میانگین مقدار CRP،۲۲.۱۸ میلی گرم در لیتر در گروه اول محاسبه گردید، که سطح آن نسبت به دو گروه دیگر قابل توجه بود (P=۰.۰۰۵) حساسیت ۵۷ درصد و ویژگی ۱۰۰ درصد برای CRP در تشخیص سپسیس نوزادی بدست آمد.
میانگین مقدار IL-۶ در گروه اول ۱۱۷.۴۹ پیکو گرم در میلی لیتر محاسبه شد، که سطح آن نسبت به دو گروه دیگر قابل توجه بود (P=۰.۰۰۱) حساسیت و ویژگی IL-۶ جهت تشخیص سپسیس نوزادی به ترتیب ۷۸% و۹۵% بدست آمد.
● نتیجه گیری:
اندازه گیریIL-۶ در مقایسه با CRP جهت تشخیص سپسیس نوزادی به ویژه پیش از بروز کامل علایم سپسیس و طی ۲۴ ساعت اول بروز عفونت مفیدتر می باشد. به طور کلی می توان چنین بیان کرد که اندازه گیری IL-۶ در کنار تست هایی مانند CRP می تواند تست ایده آلی جهت تشخیص سپسیس نوزادی باشد.
مینو ادیب
فخری نوایی
زهرا بخشایی
فرشته صاحب فصول
اکبر توکلی
وجیهه استادی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید