شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ارتباط افزایش فشارخون با افزایش وزن مابین جلسات همودیالیز در بیماران دیالیزی مرکز همودیالیزبیمارستان بوعلی- اردبیل


بررسی ارتباط افزایش فشارخون با افزایش وزن مابین جلسات همودیالیز در بیماران دیالیزی مرکز همودیالیزبیمارستان بوعلی- اردبیل
● زمینه و هدف:
فشارخون یکی از عوامل مهم دخیل در بیماری های قلبی و عروقی در بیماران همودیالیز است که اثر خود را با تغییرات عروقی اعمال می کند. ۷۵-۸۰% بیماران با (End-Stage Renal Disease) ESRD فشارخون دارند. علی رغم وجود داروهای زیاد و متنوع پایین آورنده فشارخون، بسیاری از این بیماران هیپرتانسیو می مانند. علت عمده فشارخون در این بیماران افزایش حجم خون است که به واسطه احتباس آب و نمک در بدن است. بنظر نمی رسد برداشت مایع بدن در یک دوره کوتاه در تغییرات فشار این بیماران اثر بارزی داشته باشد.
● روش کار:
این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی بر روی ۸۰ بیمار همودیالیزی که در مرکز همودیالیز بیمارستان بوعلی تحت همودیالیز بودند،‌ انجام گرفت. ابتدا بیماران از نظر عواملی همچون چون سن و جنس و تعداد دفعات دیالیز در هفته و مدت زمان دیالیز مورد بررسی قرار گرفتند. سپس برای هر یک از بیماران فشارخون قبل و بعد دیالیز و فشارخون در ساعت شروع و در طول دیالیز و تغییرات وزن قبل و بعد دیالیز طی دو جلسه متوالی همودیالیز مورد سنجش قرار گرفت. میانگین تغییرات وزن و فشارخون محاسبه و میزان میانگین فشار شریانی (Mean Arterial Pressure) MAP تعیین گردید. یافته ها بر اساس نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل آماری شد.
● یافته ها:
۴۸ بیمار از ۷۴ بیمار فشارخون بالا داشتند. در ۴۱ (۵۵.۴%) بیمار فشارخون تحت کنترل بود. سن، جنس، مدت دیالیز، ساعت جلسات دیالیز ارتباطی با کنترل فشارخون نداشت. در این مطالعه شیوع پرفشاری خون بالا بود. ۴۸ نفر (۶۴.۹%) و در اکثریت بیماران فشارخون بخوبی تحت کنترل نبود (۴۴.۶%).
● بحث:
تغییرات وزن بیمار در فشارخون اثر معنی داری ندارد که می تواند نشانگر وجود علل فشارخون به دلایلی به جز مسایل افزایش حجم در بیماران همودیالیزی باشد و شاید افزایش حاد حجم خون یک عامل افزایش در فشارخون نباشد.
بهمن بشردوست
عزیزاله ادیب
زیبا فعال پور
مریم قوامی نشر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید