پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پایش کیفی نظرات دانشجویان و دستیاران دانشکده داروسازی تهران درباره تحقیقات علوم دارویی در ایران


پایش کیفی نظرات دانشجویان و دستیاران دانشکده داروسازی تهران درباره تحقیقات علوم دارویی در ایران
مقدمه:
تدوین برنامه ای جامع برای تحقیقات علوم دارویی به منظور استفاده بهینه از بودجه های پژوهشی و جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی یکی از رسالت های عمده سیستم تحقیقات سلامت یک کشور می باشد. هدف از تحقیق دستیابی به نظرات دانشجویان و دستیاران دانشکده داروسازی تهران در زمینه: لزوم تحقیقات علوم دارویی در ایران و اولویت نوع تحقیقات، موانع و مشکلات پیرامون تحقیقات علوم دارویی در کشور، نقاط قوت و فرصت در تحقیقات مذکور و نقش تحقیقات در کیفیت و آینده شغلی دانشجویان داروسازی جهت بازخورد نظرات آنان در تدوین برنامه راهبردی تحقیقات علوم دارویی در کشور بود.
● روش کار:
این پژوهش یک مطالعه کیفی است که به روش بحث گروهی متمرکز در سال ۱۳۸۲، به مدت ۴ ماه و و بر روی ۲ گروه ۶ تا ۱۰ نفری از دانشجویان داروسازی و دو گروه ۶ تا ۱۰ نفری از دستیاران داروسازی در مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور انجام گرفت.
● یافته ها:
یافته ها نشان داد که تقریبا همه افراد شرکت کننده در این مطالعه بر لزوم تحقیقات در زمینه علوم دارویی تاکید دارند و اولویت را با تحقیقات کاربردی متناسب با نیاز کشور می دانند. قوانین غیرقابل انعطاف برای تخصیص بودجه های تحقیقاتی، توزیع نامتناسب منابع و عدم تخصیص منابع در زمان های مقتضی، ضعف و ناکارآمدی مدیریت و برنامه ریزی تحقیقات، فقدان فرهنگ و اخلاق پژوهش، کمبود متخصصین کارا، ضعف در همکاری بین بخشی و انجام کار گروهی و ارتباط میان دانشگاه و صنعت، نبود نظام ثبت تحقیقات ، ضعف انگیزش، عدم همکاری های بین بخشی، ضعف نظام ارزشیابی تحقیقات و محققین علوم دارویی به عنوان موانع و مشکلات عمده موجود بر سر راه تحقیقات علوم دارویی بیان شد. نقاط قوت و فرصت تحقیقات این حیطه، جوان بودن جمعیت کشور، منحصر بفرد بودن آن، پیشینه علمی کشور، منابع مالی و انسانی و پتانسیل خوب صنایع مطرح شد. در خصوص نقش تحقیقات در کیفیت تحصیلی و آینده شغلی دانشجویان داروسازی، انجام تحقیقات جهت دستیابی به فرصت برای رفتن به خارج از کشور عنوان شد.
● نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه، لزوم تدوین و اجرای برنامه راهبردی تحقیقات علوم دارویی در کشور را تایید نموده و در تدوین این برنامه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
علی خلج
کیوان شکرایی
پیام سیفی
حمیدرضا ادهمی
بیتا مسگرپور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید