پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


پیروان ریگان


پیروان ریگان
کتاب «پیروان ریگان» که توسط لو و کارل کانون نوشته شده و در آن این دو نویسنده به مقایسه رونالد ریگان رئیس جمهوری اسبق آمریکا و جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری فعلی پرداخته­اند، منتشر شد.
▪ نام: پیروان ریگان
▪ نویسندگان: لو و کارل کانون
▪ ناشر: پابلیک افرز
▪ چاپ اول ۲۸ ژانویه ۲۰۰۸
▪ تعداد صفحات: ۴۰۰ صفحه
▪ قیمت: ۶۱/۱۶ دلار با تخفیف ۳۴/۱۱ دلار
کتاب «پیروان ریگان» که توسط لو و کارل کانون نوشته شده و در آن این دو نویسنده به مقایسه رونالد ریگان رئیس جمهوری اسبق آمریکا و جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری فعلی پرداخته­اند، منتشر شد.
لو کانون که یک روزنامه­نگار شناخته شده آمریکایی است خود تا کنون پنج کتاب درباره رونالد ریگان نوشته است. کارل کانون که پسر لو است نیز از روزنامه­نگاران روزنامه نشنال ژورنال است و خبرنگار این روزنامه در کاخ سفید است. وی کتابی نیز درباره زندگی کارل روف نوشته است.
این دو نویسنده در این کتاب تاکید می­کنند، بوش یک جنگجوی متعصب نیست بلکه رهبری است که آمادگی دارد حتی برای منافع آمریکا در برابر دموکرات­های کنگره کوتاه بیاید. وی حتی در برابر جنگ­های خارجی ایالات متحده مردد است اما بر حفظ هم­پیمانی در ایالات متحده بسیار تاکید می­کند و بر این که قدرت ایالات متحده همچنان حفظ شود، اصرار دارد.
این دو نویسنده سپس به مقایسه جورج بوش با رونالد ریگان می­پردازند و می­نویسند، اسلوب جنگی بوش بسیار با اسلوب جنگی ریگان مشابه است. اما تاکید می­کنند اگر ریگان به جای بوش اکنون بر سر قدرت بود، ترجیح می­داد به جای ارسال ارتش به آمریکا از کونتراها یا نیروهای مجاهد در افغانستان حمایت می­کرد. اگر هم نیروی نظامی به افغانستان می­فرستاد، محدود بود و همانند جنگ گرینادا عمل می­کرد.
در زمان ریگان تنها باری که وی نیروی نظامی زیاد به کشور دیگر فرستاد، لبنان بود که در سال ۱۹۸۲، ۱۲۰۰ سرباز آمریکایی را روانه آن کشور کرد تا از نیروهای حافظ صلح مستقر در آن کشور محافظت کنند. در آن دوران بزرگترین فاجعه­ای که رخ داد انفجار یک خودروی بمب­گذاری شده در مرکز فرماندهی نیروهای مارینز بود که باعث کشته شدن حداقل ۲۴۱ نفر شد که مرگبارترین حادثه از درگیری­های ایوا جیما محسوب می­شد.
بوش همیشه بر عکس پدرش تلاش کرده از شیوه و رفتار ریگان تبعیت کند. دائما می­گوید، ریگان مردی غربی است. مردی است برای توافق­های حساس.
لو و کارل کانون در این کتاب تاکید می­کنند، ظهور اسلامگرایی افراطی و جریان القاعده تاثیر به سزایی در بسیاری از تصمیم­گیری­های کاخ سفید گذاشته است.
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید