جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لیگ پنج قطبی


لیگ پنج قطبی
این پرونده شرایط پنج مدعی قهرمانی لیگ را در آستانه آغاز این مسابقات بررسی می کند. مجموعه مطالب این دو صفحه را با این پیش آگاهی بخوانید که پرونده تا دوشنبه شب بسته شده و اگر اتفاق تازه یی در بازار نقل و انتقالات رخ داده و اینجا از قلم افتاده؛ دلیلش باختن به زمان بوده است. روی پرسپولیس و استقلال که سوخت و ساز بالایی در تابستان داشتند، بیش از سایپا و سپاهان و مس که با یارگیری خوب، مدعی قهرمانی شده اند، زوم کردیم.البته این تنها یک پیش بینی فنی است و باید شانس صباباطری را هم در نظر گرفت. در این دو صفحه سعی کردیم زیاد روی مسائل تاکتیکی ریز نشویم و نگاهی کلی داشته باشیم به چهره قدرت های لیگ.
● پرسپولیس قهرمان انقلاب می کند
شمای کلی؛ هیچ جای دنیا قهرمان انقلاب نمی کند اما در لیگ ایران که قرارداد اغلب ستاره ها و حتی بازیکنان متوسط یک ساله است، تعداد رفتنی ها زیاد می شود و برکناری مدیرعامل موفق و اختلاف مهره های موثر با کادر فنی هم قوز بالا قوز می سازد. پرسپولیس تابستان عجیبی را تجربه کرد؛ تابستانی که حسابی خرج کرد، کلی بازیکن از دست داد، بهترین مهاجم خود را مصدوم تحویل گرفت، قطبی رفت، برگشت و خلاصه انقلاب کرد. امروز در آستانه پایان فصل نقل و انتقالات هیچ کس نمی تواند تصویر روشنی از تیم قطبی ارائه کند، چه اینکه خود قطبی آنقدر دیر به تهران برگشت که تیمش را به اردوی شبانه روزی برده تا حداقل دو هفته مانده به شروع فصل بازیکنان جدیدش را بشناسد. در قوی تر شدن پرسپولیس شکی نیست اما ایجاد هماهنگی و رسیدن به تعادل، پروسه کوتاه مدتی نیست که قطبی بتواند در دو هفته به تمام خواسته هایش برسد. او برای ترکیب اصلی پرسپولیس دستش باز است و ترکیبی دارد بهتر از فصل قبل. مشکل اما زمانی به چشم می آید که به داشته های پرسپولیس در خط حمله روی نیمکت نگاه می کنیم. قطبی این بار هم با معشوقه خود یعنی ۱-۳-۲-۴ فصل را شروع خواهد کرد اما در جزییات به مشکل می خورد.
▪ ورودی؛ میثاق معمارزاده، مجتبی شیری، فرانک آتسوی، علیرضا محمد، مازیار زارع، محمد علوی، ایوان پتروویچ، محمد منصوری، ابراهیم توره و هادی نوروزی
▪ خروجی؛ حسن رودباریان، فرشید کریمی، شیث رضایی، محمدرضا مامانی، فرزاد آشوبی، عباس آقایی، حسین کعبی، احسان خرسندی، ماته و جورج آراندا
▪ تبصره؛ محسن خلیلی رباط صلیبی پاره کرده و به احتمال زیاد نامش از فهرست پرسپولیس خارج خواهد شد. نصرتی هنوز تمدید نکرده و معلوم نیست فراز فاطمی هم بماند. در این شرایط قطعاً پرسپولیسی ها یک مهاجم جذب می کنند اما تا زمان بسته شدن این پرونده هنوز امضایی پای قرارداد با پرسپولیس نخورده بود.
▪ نقطه عطف در بازار؛ پرسپولیس چند نقطه عطف جالب صعودی و نزولی داشت. نخستین عطف صعودی این تیم، بازگشت افشین قطبی بود. پس از آن ناتوانی در برگرداندن فرزاد آشوبی و ناکامی در جذب عمادرضا که این دومی آنقدر غیرمنتظره بود که خود عمادرضا پس از تمدید قرارداد با سپاهان، از مدیرعامل پرسپولیس بابت بدقولی اش عذرخواهی کرد. چند حرکت صعودی جالب هم داشت پرسپولیس که با جذب ابراهیم توره آغاز شد؛ اتفاقی که به شدت استقلالی ها را عصبانی کرد. جذب مازیار زارع هم در حالی که خودش می گفت ۹۵ درصد سپاهانی است پاسخی بود برای ساکت پس از ماندن عمادرضا در اصفهان. پرسپولیسی ها مدعی اند اسم مهاجمی که جذب خواهند کرد هم آنقدر بزرگ است که آخرین شوک را به بازار نقل و انتقالات می دهد.
▪ ضعف و قوت؛ اگر از کانال های کناری و فقر مهاجم ذخیره فاکتور بگیرید، پرسپولیس روی کاغذ صاحب بهترین ترکیب لیگ است. در واقع ستون فقراتی که با حضور سپهر حیدری، مجتبی شیری، کریم باقری، مازیار زارع، پتروویچ و ابراهیم توره بسته شده کم نظیر است. قطبی اما زمانی افسرده می شود که نیکبخت را دو هفته مانده به شروع فصل همچنان در حال استراحت می بیند و پست دفاع چپ را هم خالی. دست قطبی هرچه در وسط زمین پر است در خط حمله و دفاع چپ خالی است. پژمان نوری از همین حالا شرط کرده در دفاع چپ بازی نمی کند و نصرتی در صورت تمدید قراردادش، همین شرط را برای کادر فنی می گذارد. مشکل دیگر قطبی بد تمرین کردن و کم تمرین کردن تیمی است که بیش از ۵۰ درصد آن تغییر کرده و حتی اسکلت آن نسبت به فصل گذشته تغییرات زیادی دارد. اگر یکی به قطبی تضمین می داد که تمام طول فصل مصدومیت و محرومیت و خستگی سراغ مهره های اصلی اش نمی آید،از همین حالا خودش و تیمش را قهرمان می دانست.
▪ پیش بینی؛ هرچند حمید استیلی خوب تکل از پشت می زد اما او مربی تر از افشین پیروانی بود و تیمی بسته بود که از نظر تعادل فنی و بدنی در بهترین فرم ممکن تحویل قطبی داده شد. این بار اما نگرانی در مورد پرسپولیس خیلی زیاد است. قطبی قول قهرمانی آسیا را داده اما در مورد لیگ برتر حرف خاصی نزده است. با این حال چه کسی می تواند پرسپولیس را مدعی نداند؟
● استقلال متوسط های دیربازده
▪ شمای کلی؛ اگر انقلاب پرسپولیس به شدت متعجب کننده است، هیچ کس از تغییرات وسیع در ترکیب استقلال جا نمی خورد. امیر قلعه نویی مجبور بود تیم مریض فصل گذشته را که در همه خطوط ضعیف بود با مهره های جدید تقویت کند که همین کار را هم کرد. استقلال حدود دو برابر خروجی های خود، ورودی داشت و همین نکته ضعف تیم فصل قبل را نشان می دهد. سرمربی استقلال که اسمش به ۲-۵-۳ چسبیده، این بار هم تیمش را بر اساس همین سیستم بسته اما برخی نزدیکان اش خبر می دهند استقلال لیگ هشتم را با آرایش ۱-۳-۲-۴ آغاز خواهد کرد.نکته مهم در مورد تفاوت استقلال و پرسپولیس برتری تیم قلعه نویی از نظر کمی است. به طوری که او به جز گلرها، حداقل ۲۱ مهره متوسط به بالا در فهرست خود دارد. اگر به تابلوی ترکیب استقلال هم توجه کنید، اسم علیزاده را حتی بین گزینه های سوم و چهارم خط حمله نمی بینید؛ مهاجمی که به خاطر توان دست هایش قطعاً در طول فصل زیاد بهش بازی خواهد رسید.
▪ ورودی؛ هادی شکوری، ابراهیم تقی پور، خسرو حیدری، هاشم بیک زاده، حسین کاظمی، یدالله اکبری، میلاد نوری، جان واریو، سیاوش اکبرپور و علیرضا عباسفرد
▪ خروجی؛ امیرحسین صادقی، محمد نوازی، محسن بیاتی نیا و نادعلی
▪ تبصره؛ تا زمان بسته شدن این پرونده، مجتبی جباری هنوز تصمیم نهایی اش را در مورد تمدید قرارداد یا جدایی از استقلال نگرفته بود.
▪ نقطه عطف در بازار؛ استقلالی ها در ماجرای پرسپولیسی شدن ابراهیم توره خیلی جا خوردند به خصوص که خود را در یک قدمی این مهاجم غنایی می دیدند اما غیر از توره، تقریباً هر مهره یی که قلعه نویی می خواست، استقلالی شد. شاید مهم ترین کار این باشگاه هم عقد قرارداد با هاشم بیک زاده بود؛ هافبکی که با پرسپولیس داخلی بسته بود اما پس از جدایی حبیب کاشانی و در مراحل گذار مدیریتی پرسپولیس، هافبک فجرسپاسی بازیکن قلعه نویی شد. البته جدایی احتمالی مجتبی جباری از استقلال می تواند تابستان شیرین این تیم را حسابی خراب کند.
▪ ضعف و قوت؛ برتری کمی استقلال بر پرسپولیس مشخص است اما قلعه نویی به رغم داشتن پنج مهاجم، یک گلزن مادرزاد یا مهاجم محوطه جریمه ندارد. به همین دلیل هم در اردوی ترکیه هنوز دنبال یک مهاجم تازه می گردد. با جدایی احتمالی جباری، تغذیه مهاجمان هم سخت خواهد شد. البته جان واریو از فولاد به استقلال آمده اما او هافبکی در حد و اندازه جباری نیست. به نظر می رسد قلعه نویی برای پوشش دادن این ضعف، بیک زاده را به وسط زمین منتقل کند. سرمربی استقلال امیدواری اش به کناره های زمین است؛ جایی که برای دو پست، چهار مهره استاندارد دارد. بیک زاده و منیعی در چپ و خسرو حیدری و امیرآبادی در راست، خیال امیر را راحت می کنند. حتماً می دانید قلعه نویی عاشق حمله از لب خط است. کسی که شیفته ۲-۵-۳ است،در بازار نقل و انتقالات نگاه ویژه یی به کانال های کناری دارد.
▪ پیش بینی؛ حتی مخالفان سرسخت قلعه نویی هم قبول دارند که او مرد لیگ است و در یک پروسه بلندمدت خوب جواب می دهد. او چه با ۲-۵-۳ بیاید و چه استقلال را با ۱-۳-۲-۴ ارنج کند، مدعی فتح لیگ برتر است. قلعه نویی متخصص بازی گرفتن از مهره های متوسط است و دوره قبلی حضور در استقلال هم اولین کاری که کرد؛ بیرون انداختن بازیکنان اسمی و جذب چند بازیکن متوسط با بازدهی بالا بود. این بار هم امیر از همین استراتژی استفاده کرد. ترکیب اصلی استقلال بی شک نه به زیبایی ترکیب پرسپولیس است، نه قدرت تیم اصلی قطبی را دارد اما در طول فصل به تدریج بازدهی مردان متوسط قلعه نویی بالا خواهد رفت تا معادلات به هم بریزد. این تیم هم مثل استقلال دوره قبل قلعه نویی مطمئن اما دیربازده است. در مورد این استقلال می توان روی حداقل مقام دوم حساب کرد. قلعه نویی با تیمی که بسته، هیچ بهانه یی برای نبودن در کورس قهرمانی ندارد. خود قلعه نویی هم به فتح الله زاده قول داده دومین قهرمانی استقلال در لیگ را ثبت کند.
● ساپیا قهرمان تابستان
▪ شمای کلی؛ هرچند مدیران سایپا مدعی اند علی دایی نقشی در بستن تیم شان نداشته اما نفر اول سایپا در بازار نقل و انتقالات سرمربی تیم ملی بود که با جذب کعبی، محمد پروین، عباس آقایی، صابر میرقربانی و ایمان رزاقی راد بدنه هجومی سایپا را تقویت کرد. سیدکا از چند پلان متفاوت می تواند استفاده کند اما به نظر می رسد آرایش پایه سایپا در فصل جدید ۱-۳-۲-۴ یا ۲-۴-۴ باشد. تیمی که فصل قبل دایی برای ارنجش در اغلب بازی ها با کمبود مهره موثر مواجه بود، حالا آنقدر بازیکن خوب دارد که شریفی نسب، سعید بیگی، پروین و حتی آقایی باید در بعضی بازی ها روی نیمکت بنشینند.
▪ ورودی ؛ حسین کعبی، محمد پروین، عباس آقایی، سعید بیگی، ایمان رزاقی راد، ابراهیم میرزاپور و صابر میرقربانی
▪ خروجی؛ محسن ارزانی، آدریانو آلوز، علی عشوری زاد و مجید غلام نژاد
▪ تبصره؛ قرارداد جواد آشتیانی به پایان رسیده ولی در آخرین روزها او با سایپا تمدید کرد.
▪ نقطه عطف در بازار؛ تمدید قرارداد جلال حسینی. مدافع ملی پوش سایپا می خواست پرسپولیسی شود اما سرانجام با مبلغی حدود ۴۲۰ میلیون قراردادش را تمدید کرد.
▪ عملکرد در نقل و انتقالات؛ رسانه ها توجه ویژه یی به خریدهای پرسپولیس و استقلال داشتند اما سایپا بدون از دست دادن مهره های موثر تیمش را ترمیم کرد و بهترین تیم ایران در تابستان ۸۷ بود. تنها بازیکن بزرگی که از سایپا جدا شد، مجید غلام نژاد بود که او هم برای گذراندن خدمت سربازی مجبور به جدایی و عقد قرارداد با پاس همدان شد.
▪ ضعف و قوت؛ پرسپولیس و استقلال هم به رغم ولخرجی در بازار، موفق به پوشش بخشی از ضعف های خود نشدند اما سایپا در اوج تعادل فصل تازه را آغاز خواهد کرد. آنها هم در سازمان هجومی از نظر کمی و کیفی شرایط خوبی دارند و هم بدنه دفاعی شان کامل است. شاید تنها نکته نگران کننده در سایپا نبود جانشین های قوی برای جلال حسینی و ترائوره در قلب دفاع باشد.
▪ پیش بینی؛ اگر سیدکا زود روی تیمش سوار شود، سایپا کار سختی برای حضور در جمع سه تیم بالای جدول ندارد. درباره شانس قهرمانی سایپا هم می توان پس از چند هفته قضاوت کرد.
● سپاهان دلشوره در وسط زمین
▪ شمای کلی؛ مدیران سپاهان هنوز با پشیمانی بابت جذب ویرا در فصل گذشته کنار نیامده اند؛ اتفاقی که شاید اگر رخ نمی داد، سپاهان قهرمان لیگ می شد. فیرات برعکس سیدکا فرصت کافی برای بستن تیمش داشته و مدیران سپاهان هم در بازار خوب عمل کرده اند تا بهانه یی برای فیرات نماند. فیرات هم مثل قطبی علاقه ویژه به آرایش ۱-۳-۲-۴ دارد و نیروهای سپاهان هم آنقدر منعطف هستند که دست فیرات را باز می گذارند.
▪ ورودی؛ احمد جمشیدیان، هادی اصغری، بهمن طهماسبی، آرماندو، امیرهوشنگ سعادتی و مهدی جعفرپور
▪ خروجی؛ حسین کاظمی، سیدصالحی، جابا مجیری، هیثم کاظم و سعید بیات
▪ تبصره؛ داود حقی در روزهای نخست نقل و انتقالات با سپاهان داخلی بست اما پس از چند هفته ناگهان با نماینده راه آهن در هیات فوتبال تهران حاضر شد. مشکل سپاهان در وسط زمین از همین جا بالا گرفت.
▪ نقطه عطف در بازار؛ پس از جدایی حسین کاظمی و خراب شدن اوضاع سپاهان در میانه میدان، عمادرضا هم در آستانه ثبت قرارداد با پرسپولیس قرار گرفت که در آخرین لحظه با پیشنهاد نجومی ساکت (نزدیک به ۵۰۰ میلیون برای یک فصل) در اصفهان ماندنی شد. این موضوع بیشتر بابت جلوگیری از قدرت گرفتن خط حمله رقیب اصلی سپاهان یعنی پرسپولیس برای اصفهانی ها اهمیت داشت.
▪ عملکرد در بازار نقل و انتقالات؛ جذب شش مهره و جدایی پنج بازیکن نشان می دهد سوخت وساز سپاهان در مقایسه با تابستان های گذشته بیشتر بوده. با این حال سپاهان در بازار به اندازه سایپا و استقلال و پرسپولیس موفق نبود. البته پیش بینی این بود که سپاهان موفق ترین باشگاه تابستان باشد اما این ساکت بود که با ارسال نامه یی به رئیس سازمان تربیت بدنی از ولخرجی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال انتقاد کرد.
▪ ضعف و قوت؛ سپاهانی ها هرچه تلاش کردند، نتوانستند جای خالی حسین کاظمی را پر کنند و مصدومیت نویدکیا هم نگرانی فیرات در وسط زمین را تشدید می کند. نقطه قوت سپاهان اما در خط حمله است؛ جایی که هادی اصغری آقای گل فصل پیش کنار عمادرضا قرار می گیرد و محمود کریمی هم با رفع آسیب دیدگی به آنها اضافه خواهد شد.
▪ پیش بینی؛ سپاهان به ثباتی رسیده که قبل از هر فصل یکی از مدعیان جدی قهرمانی است. با انتقال چند تیم تهرانی به شهرستان ها و کم شدن تعداد بازی های پرسپولیس و استقلال در آزادی، شانس سپاهان بیشتر هم شده است.
● مس نه، طلا
▪ شمای کلی؛ باشگاهی که از سوی کارخانه مس کرمان به خوبی تغذیه می شود، چند شوک بزرگ به بازار نقل و انتقالات وارد کرد و با جذب پرویز مظلومی که از موفق ترین مربیان دور برگشت فصل گذشته بود، چهره یک مدعی را پیدا کرده است. مس در تابستان از تیم های متوسط لیگ فاصله گرفت اما شاید در جریان بازی ها نتواند در قواره یک مدعی ظاهر شود. هنوز خیلی ها به عملکرد مس در لیگ هشتم بدبین هستند اما روی کاغذ مظلومی تیم ترسناکی دارد. سرمربی مس که علاقه زیادی به ۲-۴-۴ دارد، هم می تواند از این آرایش استفاده کند، هم از ۱-۳-۲-۴.
▪ ورودی؛ فرزاد آشوبی، امیرحسین صادقی، ارشاد یوسفی، مصطفی سیفی، علی حمودی و روح الله بیگدلی
▪ خروجی؛ شاهین خیری و اوچه اوهرومه
▪ نقطه عطف در بازار؛ مسی ها به موقع از نابسامانی شرایط مدیریتی پرسپولیس استفاده کردند و پس از استعفای حبیب کاشانی با فرزاد آشوبی قرارداد بستند. مظلومی با درخواست بازگشت آشوبی به پرسپولیس هم مخالفت کرد تا بهترین خرید مس در این تیم بماند. نرفتن مهدی رحمتی به سایپا هم پیروزی دیگر مس در تابستان بود. دلیل نرفتن رحمتی به سایپا؛ «استخاره کردم، بد آمد.»
▪ عملکرد در بازار نقل و انتقالات؛ شاید در مورد مس نوشتن این جمله درست باشد که «از این بهتر نمی شد.» خط دفاع مس با خرید امیرحسین صادقی تقویت شد،فرزاد آشوبی وسط زمین را برای کرمانی ها می گیرد و بیگدلی هم بهترین مهاجم استقلال اهواز بود که به کرمان رفت. مظلومی تقریباً در هر پست دو بازیکن مدعی دارد. به خصوص در کناره ها که حمودی و فوفانا، امیدیان و میرطرقی خیال پرویز مظلومی را راحت کرده اند.
▪ ضعف و قوت؛ خیلی جالب است. مس تقریباً در هیچ منطقه یی از زمین ضعف پررنگ ندارد اما با داشتن دروازه بان شماره یک تیم ملی، صادقی، آشوبی و بیگدلی ستون فقرات پرقدرتی دارد که بزرگ ترین نقطه قوت تیم مظلومی است. رسول نویدکیا و مورالس را اگر به این ستون فقرات اضافه کنید، مس را هم مدعی قهرمانی می بینید.
▪ پیش بینی؛ اگر مظلومی بتواند شخصیت قهرمانی را به بازیکنانش منتقل کند، پنج ضلعی مدعیان قهرمانی در بالای جدول کامل خواهد شد. در بد ترین حالت هم نمی توان این تیم پرمهره را در نیمه دوم جدول تجسم کرد.
فرزاد حبیب اللهی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید