جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بی‌اعتمادی به اوباما


بی‌اعتمادی به اوباما
باراک اوباما نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ آمریکا سفر انتخاباتی و تبلیغاتی خود به چند کشور منطقه را از روز یکشنبه آغاز کرد. وی پس از ورود به افغانستان و دیدار با حامد کرزای بر ضرورت حضور نیروهای نظامی بیشتر آمریکایی در این کشور تاکید کرد. اوباما نیز در دیدار با نوری مالکی نخست وزیر عراق برخروج نیروهای نظامی آمریکایی اشاره داشت. اوباما با حضور در میان فرماندهان آمریکایی مستقر در عراق ضرورت مقابله با تروریسم و در انزوا قرار دادن تروریست‌ها را خواستار شد .شایان ذکر است که سفر نامزد حزب دموکرات به کشورهای افغانستان ،عراق و فلسطین اشغالی (که قرار است امروز انجام شود ) در پی انتقاد ستاد انتخاباتی جان مک‌کین نامزد حزب جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر عدم حضور نامزد دموکرات‌ها در مناطق جنگی عراق و افغانستان صورت پذیرفته است. در واقع حضور اوباما در این کشورها و دیدار با سران آنها را باید یک نوع واکنش‌ وعکس‌العمل انتخاباتی به حساب آ‌ورد که با هدف خنثی‌سازی سیاست‌های انتقادی رقیب انجام می‌گیرد. صرف نظر از در پیش گرفتن سیاست خنثی سازی از سوی اوباما و یا تخریب چهره دیپلماتیک وی از طرف جمهوریخواهان به نظر می‌رسد سیاست‌های خاورمیانه‌ای اوباما قابل بررسی و تامل می‌باشد:
۱) با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جهموری در آمریکا ضرورت همگانی و همسو نمودن افکار عمومی از سوی نامزدهای رقیب بیش از پیش احساس می‌شود . دوران ریاست جمهوری جرج بوش که با حمله به مراکز تجاری و برج‌های دوقلو آغاز شد و به دنبال آن لشکرکشی به افغانستان و اشغال عراق را با خود به همراه داشت سبب گردید تا افکار عمومی آمریکا همواره نسبت به منطقه خاورمیانه و تحولات آن از ضریب حساسیت درخور توجهی برخوردار گردند. بنابراین کانون توجهات رقبای انتخاباتی جهت جلب افکار عمومی و احیانا همراهی با آ‌نان موضع‌ گیری و ارائه طریق و راهکار برای برون رفت از مشکلاتی است که مردم آمریکا به تبع سیاست‌های نادرست سیاستمدارانشان در آن گرفتار شدند که نمونه بارز آن کشته و هلاک شدن تعداد بی‌شماری از سربازان آمریکایی در دو جنگ عراق و افغانستان بوده است که اعتراض مکرر خانواده‌های آنان را درپی داشت . از این‌رو هوشیاری سران کشورهای منطقه و علی‌الخصوص درگیر جنگ می‌طلبد تا فریب ژست‌های تبلیغاتی را که بیشتر برای کسب آرای مورد نظر انجام می‌پذیرد نخورده و از پیشداوری‌های زود هنگام تا معلوم شدن رئیس جمهور آتی آمریکا خودداری کنند. چرا که تا کنون ثابت گردیده که سیاستمداران آمریکایی به تناسب شرایط در سیاست‌هایشان چرخش ایجاد می‌کنند و یا آنجایی که پای منافع سیاست‌هایشان به میان می‌آید و در یک اجماع منافع مردم کشورهای منطقه را قربانی منافع خودشان می‌کنند. سفر باراک اوباما نیز از این منظر در خور تامل است که جلب افکار عمومی آمریکا برای انتخاب شدن به ریاست جمهوری برایش بیشتر از منافع مردم منطقه اهمیت دارد.
۲) اوباما در کنفرانس تبلیغاتی خود در ایالت میشیگان به دلیل هراس از سوء استفاده رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ آمریکا از عکس گرفتن با خانم هبه عارف وکیل دادگستری مصری‌الاصل که حجاب اسلامی داشت اجتناب ورزید در این حالت آیا نمی‌توان مدعی بود که اجتناب وی از عکس گرفتن با دختر با حجاب مسلمان یا ناشی از بدبینی وی نسبت به مسلمانان است و یا در معرض سوال قرار نگرفتن از سوی افکار عمومی و سیاستمداران آمریکایی است که در هر دو حالت می‌بایستی نسبت به اوباما وسیاست‌های وی بی‌اعتماد بود!
۳) اوباما قبل از سفر به افغانستان حامد کرزای را با عبارت اینکه “ وی هنوز از پناهگاه خویش خارج نشده است” مورد انتقاد قرار داد . فی‌الواقع وی سیاست‌ جمهوریخواهان را در قبال افغانستان با چالش مواجه ساخته وبه نوعی آنان را در مبارزه با تروریسم ناموفق دانست. پیشنهاد افزایش نیروهای نظامی در افغانستان و یا قول وی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق در شانزده ماه بعد از اینکه به ریاست جمهوری رسید نیز با هدف کسب اعتماد سران کشورها و جلب آرای مردم صورت می‌پذیرد. چرا که در اولتیماتوم وی به پرویز مشرف می‌توان به نیات درونی و سیاست‌های اعمالی آ‌تی بیش از سیاست‌های اعلامی کنونی وی پی برد. وی به پرویز مشرف اولتیماتوم داده است که در صورت عدم برخورد دولت پاکستان با جنگجویان در مناطق قبایل مرزی به سربازان آمریکایی دستور خواهد داد تا علیه القاعده در درون پاکستان حمله بکنند. اعمال این سیاست یعنی نقض حاکمیت حقوقی یک کشور .
۴) مهمتر از همه موضع‌ گیری متزلزل اوباما در قبال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ام‌القرای کشورهای اسلامی را باید ناشی از تضاد فکری نامزد دموکرات‌ها و متاثر از سیاست‌های رژیم صهیونیستی دانست. اوباما به جهت اینکه به حمایت صهیونیست‌ها برای پیروزی در انتخابات نیاز دارد بلاشک همانند مک‌کین نیز به دنبال خوش رقصی برای صهیونیست‌هاست. درآزمایش موشکی‌ای که از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت اوباما در یک اقدام شتاب زده بلافاصله در بیانیه‌ای که منتشر کرد ضرورت ایجاد تغییر در سیاست‌ها در قبال ایران و تحریم چند جانبه از سوی کشورها را خواستار شد و مدعی گردید که در صورت رئیس جمهور شدن هرچه در توان و قدرت دارد برای محو و زدودن تهدید ایران انجام خواهد داد. وی همچنین راه‌حل‌نظامی در قبال ایران را مردود ندانست. در قضیه فلسطین نیز تا کنون مواضع وی متاثر از سیاست‌های رژیم صهیونیستی بوده است. لذا اوباما به جهت تجربه کم در عرصه سیاست‌های جهانی قادر به درک و تصمیم‌گیری درست نخواهد بود. البته این به معنای تطهیر مک‌کین که به تبعیت از جرج‌بوش کماکان بر سیاست‌های تهاجمی و طبل جنگ با کشورهای دیگر می‌کوبد نیست.
در نهایت توصیه نگارنده به سران کشورهای منطقه و از جمله عراق وافغانستان آن است که با توجه به سیاست‌های متزلزل اوباما از اعتماد به وی پرهیز نموده و متاثر از شعارهای تبلیغاتی نگردنند و راه خروج از مشکلاتشان را در همگرایی با کشورهای منطقه و از جمله ایران ببینند.
حبیب ساسانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید