پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مطالعه باکتری های جدا شده از زخم های عفونی بعد از عمل جراحی با تاکید بیشتر به استافیلوکوکس اورئوس مقاوم به وانکومایسین


مطالعه باکتری های جدا شده از زخم های عفونی بعد از عمل جراحی با تاکید بیشتر به استافیلوکوکس اورئوس مقاوم به وانکومایسین
● زمینه و اهداف:
عفونت زخم بعد از جراحی اثرات زیادی روی کیفیت زندگی بیمار گذاشته و به طور قابل توجهی هزینه های مراقبت از بیمار را افزایش می دهد. پیامد این امر، افزایش درد، مراقبت از یک زخم باز عفونی و حتی در مراحل پیچیده تر مرگ بیمار است. تعدادی از فاکتورهای موثر در گسترش عفونت زخم شامل مقاومت میزبان، تکنیک جراحی، تعداد و نوع ارگانیسم حاضر در زخم در پایان جراحی می باشد. در بسیاری از بیمارانی که به مدت طولانی در بیمارستان بستری میشوند یا آنهایی که بیماری زمینه ای دارند تعداد ارگانیسم های مستقر در پوستشان افزایش می یابد. از آنجاییکه از زمان های بسیار قدیم استافیلوکوک- های اورئوس و در سال های اخیر استافیلوکوک های اورئوس مقاوم به وانکومایسین نقش مهمی در عفونت های بعد از عمل جراحی داشته اند لذا انتخاب روش و آنتی بیوتیک مناسب برای درمان عفونت های جراحی نیازمند داشتن اطلاعات صحیح از بروز استافیلوکوک های اورئوس مقاوم به وانکومایسین، فلورای معمول آلوده کننده و نیز در صد حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیک- های رایج می باشد. هدف از این مطالعه جستجوی استافیلوکوک های اورئوس مقاوم به وانکومایسین، شناخت میکروارگانیسم های هوازی و هوازی اختیاری شرکت کننده در عفونت زخم های بعد از جراحی و تعیین الگوی حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیک های رایج می باشد.
● روش بررسی:
نمونه ها از عفونت های بعد از جراحی ۴۰ بیمار بستری شده در بخش های اورتوپدی، اورولوژی و جراحی عمومی فراهم گردیده و سپس تحت آزمایش های میکروسکوپی و کشت قرار گرفتند. باکتری های جدا شده با استفاده از روش های استاندارد تعیین هویت شده و الگوی حساسیت آنها با روش بائر و کیربای مشخص گردید.
● یافته ها:
از کل نمونه های تحت مطالعه ۱۴ مورد (۳۵%) از نظر کشت منفی و ۲۶ مورد (۶۵%) کشت مثبت بودند. از کشت ۱۵ مورد (۳۷.۵%) یک ارگانیسم، ۸ مورد (۲۰%) دو ارگانیسم و ۳ مورد (۷.۵%) سه ارگانیسم به دست آمد. تفاوت های عمده ای از نظر حساسیت به آنتی بیوتیک ها در میان باکتری های جدا شده از بخش های مختلف مشاهده گردید به طوریکه در بخش اورتوپدی استافیلوکوک اورئوس به تعداد ۱۱ مورد (۴۷.۸۳%) با حساسیت ۵۴.۵۴% نسبت به وانکومایسین و در بخش های دیگر ۴ مورد (۲۳.۵۳%) با مقاومت صد در صد نسبت به وانکومایسین و حساس به ریفامپیسین جدا گردید.
● نتیجه گیری:
میزان نسبتا بالای عفونت زخم بعد از جراحی مخصوصا با استافیلوکوک های اورئوس مقاوم به وانکومایسین نشانگر نیاز به کنترل شدید جهت کاهش سطح آلودگی در بیمارستان ها و نیز کم کردن عوامل موثر در ایجاد عفونت می باشد.
محمدتقی اخی
رویا بهلولی
غلام علی حاجی لو
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید