جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارزش تشخیصی قند پلاسمای ناشتا در غربالگری دیابت دوران بارداری


ارزش تشخیصی قند پلاسمای ناشتا در غربالگری دیابت دوران بارداری
● مقدمه:
تشخیص دیابت بارداری (GDM) نه تنها از نظر پیشگیری از بیماری ها و اختلالات پری ناتال مهم است، بلکه بر پیامدهای طولانی مدت سلامت مادر و کودک نیز تاثیر بسزایی دارد. آزمون های غربالگری دیابت بارداری که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند، وقت گیر و پرهزینه اند. لذا یافتن آزمون های ساده تر و ارزانتر با حساسیت و ویژگی قابل قبول، ضروری به نظر می رسند. هدف از انجام این مطالعه، یافتن یک نقطه مناسب از قند پلاسمای ناشتا به عنوان تست غربالگری دیابت دوران بارداری می باشد.
● روش ها:
در این کارآزمایی بالینی، ۲۰۰ زن باردار مراجعه کننده به درمانگاه پری ناتال بیمارستان امام خمینی ساری که حداقل یک عامل خطر ابتلا به GDM، شامل سن بیشتر یا مساوی ۲۵ سال، سابقه حاملگی پر خطر (سقط تکراری، پره اکلامپسی، GDM، ماکروزومی، آنومالی جنینی و مرده زایی)، نمایه توده بدنی (BMI) قبل از بارداری بیشتر یا مساوی ۲۵ kg/m۲ و سابقه دیابت ملیتوس در فامیل درجه یک داشتند، وارد مطالعه شدند. مبتلایان به دیابت پیش از بارداری، از مطالعه خارج شدند. جهت همه افراد مذکور در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری، آزمون گلوکز ۵۰ گرمی درخواست شد و در صورتی که گلوکز پلاسمای یک ساعت بعد، بیشتر از ۱۳۰ mg/dl بود، آزمون تحمل گلوکز خوراکی ۱۰۰ گرمی بر اساس پروتکل ADA، ۲۰۰۶ و معیارهای تشخیصی کارپنتر و کوستان انجام شد و افراد مبتلا به دیابت بارداری مشخص شدند. سپس با استفاده از منحنی Receiver Operating Characteristic (ROC)، سطحی از قند پلاسمای ناشتا (FPG) که در تشخیص دیابت بارداری بالاترین حساسیت و ویژگی را دارا بود، تعیین گردید.
● یافته ها:
آزمون ۵۰ گرمی گلوکز در ۶۵ نفر (۳۲.۵%) مثبت شد و از این مقدار ۵۸ نفر (میزان بازگشت ۸۹%) جهت آزمون ۱۰۰ گرمی مراجعه کردند که ۲۰ نفر (۱۰%) مبتلا به GDM تشخیص داده شدند. با استفاده از منحنی ROC با سطح زیر منحنی ۰.۸۵۳، سطح قند خون ناشتای mg/dl ۹۱.۵، بهترین حساسیت و ویژگی (به ترتیب۸۰% و ۹۲% ) را در تشخیص دیابت بارداری، دارا بود.
● نتیجه گیری:
سطح قند خون ناشتای ۹۱.۵ mg/dl ? حساسیت و ویژگی مناسبی برای تشخیص دیابت بارداری دارد لذا با توجه به ساده تر و ارزانتر بودن آن نسبت به آزمون ۵۰ گرمی، به عنوان روش غربالگری دیابت بارداری توصیه می گردد.
زهرا کاشی
شیوا برزویی
عذرا اخی
نرگس مسلمی زاده
رضاعلی محمدپورتهمتن
سیده رفعت بنافتی
لیلا شهبازنژاد
حمیدرضا ذاکری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید