شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات ضخامت قرنیه بعد از برداشتن لنز تماسی نرم


تغییرات ضخامت قرنیه بعد از برداشتن لنز تماسی نرم
● هدف:
تعیین تغییرات ضخامت قرنیه بعد از برداشتن لنز تماسی نرم و مدت زمان لازم بازگشت کامل ادم قرنیه به وضعیت اولیه در افراد کاندید عمل لیزیک.
● روش پژوهش:
در این مطالعه توصیفی، ۵۰ بیمار (۱۰۰چشم) کاندید عمل لیزیک که به مدت حداقل ۶ ماه از لنز تماسی نرم (SCL) به طور روزانه استفاده نموده بودند، شرکت داشتند. ضخامت مرکزی قرنیه آن ها بلافاصله پس از برداشتن لنز تماسی و سپس به طور روزانه با دستگاه پاکی متری اولتراسوند اندازه گیری شد و این اندازه گیری ها تا رفع کامل ادم و پایدار شدن ضخامت قرنیه، یعنی زمانی که مقادیر ضخامت قرنیه در دو روز متوالی یکسان یا با یک میکرون اختلاف باشند، ادامه یافت.
● یافته ها:
بیماران دارای میانگین سنی ۲۸.۵ سال و دامنه سنی ۱۸-۴۰ سال بودند. متوسط ضخامت مرکزی قرنیه بلافاصله پس از برداشتن لنز تماسی، ۳۲ ± ۵۵۷.۴ میکرون و بعد از رفع کامل ادم، ۲۵±۵۲۱.۸ میکرون بود. زمان لازم برای رفع کامل ادم قرنیه از ۲ تا ۱۵ روز متفاوت بود؛ به طوری که ضخامت مرکزی قرنیه در ۷۴ درصد موارد در هفته اول، در ۲۴ درصد در هفته دوم و در ۲ درصد موارد در هفته سوم به حد ثابتی رسید. ادم شدیدتر و سن بالاتر موجب افزایش زمان رفع ادم می شد(P<۰.۰۰۰۱) ولی ارتباط معنی داری بین جنس و زمان رفع ادم دیده نشد.
● نتیجه گیری:
برای کاهش احتمال بروز عوارض جراحی انکساری آن دسته از داوطلبان لیزیک که قبلا از لنز تماسی نرم استفاده می نمودند، لازم است که حداقل ۱۵ روز قبل از عمل، استفاده از لنز را متوقف نمایند تا قرنیه فرصت کافی برای بازگشت به ضخامت اولیه (واقعی) را داشته باشد.
حمید نوروزی
ژاله رجوی
محمدعلی اخوت پور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید