سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


توصیه هایی برای همسران دلشکسته


توصیه هایی برای همسران دلشکسته
حتما شما هم خانم‌های مسلط و موفق را دیده‌اید. زنانی با اعتماد به نفس، قاطع و قوی. معمولا این جور خانم‌ها چندان مایل نیستند شوهرشان حتما در اتومبیل را برایشان باز کند، همیشه برای شام آنها را به بهترین رستوران‌ها ببرد یا هدیه‌های آنچنانی برایشان بخرد، این خانم‌ها در بسیاری از حیطه‌های زندگی خود موفق هستند و قادرند کارهای مهم و حیاتی را به خوبی انجام دهند. فکر می‌کنید این جور خانم‌ها از کجا آمده‌اند یا چگونه این مهارت‌ها را بدست آورده‌اند؟
● خانم‌های خودمحور، همسران ناراضی
بعضی خانم‌ها بر این بارورند که می‌توانند به همان روشی که دوست دارند با خود آنها به‌عنوان یک زن برخورد شود، شوهرانشان را جذب کرده و نگهدارند. در نتیجه به اشتباه از روش زنانه استفاده می‌کنند. این خانم‌ها فکر می‌کنند آقایان همیشه نیازمند و محتاج هستند و همین فکر باعث می‌شود همسرشان از آنها دورتر شود. ضمنا بعضی خانم‌ها به‌خصوص در این دوره و زمانه که اکثر زنان به دانشگاه راه پیدا کرده یا شاغل هستند پا را فراتر گذاشته و این حس را دارند که دستشان توی جیب خودشان می‌رود و در نتیجه دیگر نیازی به آقایان ندارند، یعنی بر این باورند که نه تنها به وجود مرد در زندگیشان نیازی نیست بلکه اصلا به حمایت هیچکس احتیاجی ندارند! این در حالی است که این خانم‌ها خودشان را بسیار قوی و با اعتماد به نفس می‌بینند.
این جور خانم‌ها باید به یک نکته توجه کنند و شاید شنیدن آن برایشان جالب و عجیب باشد که روش خود مختاری و خودمداری که انتخاب کرده‌اند به هیچ‌وجه باعث نمی‌شود که آقایان نسبت به برقراری ارتباط و ازدواج با آنها راغب‌تر شوند. ممکن است اعتماد به نفس آنها و ماهیت مسئولیت‌پذیری که در وجود این زنان نهفته است در ابتدا باعث جذابیت شخصیتی آنها شده باشد اما در نهایت جذابیت خود را برای شوهرشان از دست می‌دهند و به آنچه که در یک روابط زناشویی سالم به آن احتیاج دارند نمی‌رسند. شوهران آنها هیچ وقت آنها را تحسین نمی‌کنند و البته نکته هشداردهنده‌ای هم وجود دارد و آن اینکه اکثر این آقایان مدت زیادی برای تغییر رفتار خانمشان منتظر نمی‌مانند! و آنچه نباید اتفاق بیفتد در نهایت تلخی رخ می‌دهد.
زنان مدرن و امروزی آنقدر به خودشان مطمئن هستند که دیگر حس نمی‌کنند به مردان احتیاج دارند حتی گاهی دیده شده هر چه خانم‌ها در تحصیل و کار موفق‌تر می‌شوند و یا در رده‌های بالاتری قرار می‌گیرند، کمتر به آقایان و ازدواج تمایل نشان می‌دهند. این جور خانم‌ها بر این باورند که اگر احساس نیاز از خود نشان دهند در اصل یک امتیاز منفی بدست می‌‌آورند در نتیجه گاهی حتی نسبت به مردان حالت تهاجمی و خشن نشان می‌دهند. شاید جالب باشد بدانید این جور خانم‌ها از همان بازی‌ مردانه تقلید می‌کنند: خودشان را عقب می‌کشند، تماس نمی‌گیرند، محبت نمی‌کنند و نسبت به رابطه خود با همسرشان کاملا بی‌تفاوتی نشان می‌دهند.
● خانم‌های امروزی، ارتباط امروزی
البته باید قبول کنیم خانم‌های این دوره و زمانه بدنبال یک رابطه جدید هستند و قطعا این رابطه جدید از نوع روابطی نیست که والدین آنها بکار می‌بردند. خانم‌ها در این دنیای پرمشغله باید مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند تا بتوانند ارتباطی باز و برابر با همسرانشان برقرار کنند. یعنی مثل گذشته نباشد که آقایان از بالا به آنها نگاه می‌کردند و البته اینطور هم نباشد که آنها از بالا به همسرانشان نگاه کنند. زنانی که در تحصیل و کار خود موفق بوده‌اند یاد گرفته‌اند که در دنیای کاری خود قاطع باشند در نتیجه همین روحیه سلطه‌گر را در منزل هم می‌آورند و این در حالی است که نمی‌دانند اینکار در منزل با نتیجه مثبت همراه نیست. نکته مهم اینجاست که این خانم‌ها هنوز هنر قاطع بودن و در عین حال زن بودن را یاد نگرفته‌اند.
خانم‌ها باید به این مسئله توجه کنند که آقایان جذب زنانی می‌شوند که خشنود و راضی باشند. وقتی مردی به یک خانم علاقمند شده و با او ازدواج می‌کند، از این مسئله احساس خوشحالی می‌کند که بتواند او را شاد و خوشبخت کرده و بهترین‌ها را برایش فراهم کند. مردان از اینکه در زندگی برنده باشند و بهترین امکانات را برای همسرشان فراهم کنند و او را خوشحال و شاد ببینند بسیار خشنود شده و تمام هیجان و کشش زندگی را در این مسئله می‌بینند. این حس به آنها نیروی کار و تفکری بهتر داده و آنها را به سمت پیشرفت هدایت می‌کند. وقتی خانم‌ خانه با کمال خوشحالی و از ته‌دل به همسرش محبت کرده، او را تشویق کرده و قدر زحمات و تلاش‌های او را بداند مرد حس می‌کند در رابطه زناشویی خود موفق بوده و خوب عمل کرده است. برای یک مرد خیلی مهم است بداند همسرش برای کوچک‌ترین تلاش او اهمیت قائل بوده و او را تحسین می‌کند.
حال می‌توان حدس زد اگر خانم‌ها نه تنها به این مسئله اهمیت نداده بلکه دائم درآمد و سطح تحصیلات خود را به رخ آقایان کشیده و وانمود کنند که هیچ احتیاجی به آنها ندارند. چه اتفاقی می‌افتد و آخر و عاقبت زندگی مشترک به کجا می‌رسد؟!
● راه‌حل
در اینکه بسیاری از خانم‌ها از نظر تحصیلات و سطح درآمد همپای آقایان بوده و گاهی حتی از آنها هم بالاترند شکی وجود ندارد و این موفقیت زنان در عرصه علم و کار قابل تحسین است اما این خانم‌ها باید راهکارهایی را در زندگی مشترک خود بکار بگیرند تا موفق باشند.
‌‌ به خودتان اطمینان خاطر داشته باشید اما چتر حمایتی شوهرتان را از یاد نبرید. در این صورت فضای خانه مملو از احترام، حرمت و اعتماد متقابل خواهد شد. به این ترتیب خانم‌ها، هم به خودشان احترام می‌گذارند، هم احترام همسرشان را نگه می‌دارند. این زنان مطمئن هستند که در صورت نیاز از حمایت همسرشان برخوردار شده و به این حمایت احتیاج دارند. در این صورت نیاز هر دو نفر مرتفع می‌شود و هر دو می‌دانند به تنهایی نمی‌توانند موفقیتی بدست آورند.
پذیرش را بالا ببرید. خانمی که ظرفیت پذیرش بالایی دارد انعطاف‌پذیری خوبی داشته و در شرایط مختلف زندگی به راحتی موانع را برطرف می‌کند و یا با آنها کنار می‌آید. چنین زنی از همسرش انتظارات و توقعات غیرواقعی و انجام نشدنی که در توان او نیست ندارد و اگر در زندگی شرایطی پیش آمد که باب میل او نبود از همسرش ناراحت و ناراضی نمی‌‌شود. چنین خانمی در هر شرایطی بهترین راهکار را انتخاب می‌کند و فکر او کاملا باز است. وقتی پذیرش و ظرفیت بالا باشد، یک زن آنچه را که در یک ارتباط زناشویی خواهان آن است بدست می‌آورد و احساس نمی‌کند بیشتر اوست که بهای این زندگی را پرداخته و کمتر از لیاقتش دریافت کرده است. درست است که در زندگی مشترک اختلاف نظر وجود دارد و یک زن ممکن است همیشه با همسرش موافق نباشد اما حتی تحت این شرایط هم عشق و اعتماد بین همسران وجود دارد.
پاسخگو باشید. زنی که پاسخگوست در اصل این فرصت را فراهم می‌کند که همسرش بداند توانسته او را خوشحال کند. چنین زنی پیام‌های واضح، واقعی و مثبتی را به همسرش القا می‌کند تا او بداند که توانسته خانمش را خوشحال کند. در اصل اگر خانمی به هر دلیلی از یک مسئله در زندگی مشترک خشنود نیست و یا حس می‌کند در شرایط فعلی، شوهرش نتوانسته او را خوشحال کند بهتر است هیچ پاسخی به این شرایط نداده و موقتا سکوت اختیار کند تا به این ترتیب همسرش ناامید و دل‌شکسته نشود. آقایان وقتی حس کنند در زندگی مشترک نقش مهمی دارند، به وجود آنها نیاز است، تحسین می‌شوند و بیشتر تلاش می‌کنند.
به این ترتیب زنی قدرتمند و قوی است که بتواند رابطه‌ای خوب و سالم را در زندگی مشترک ایجاد کرده و آن را تا ابد حفظ کند. یادتان باشد مردان زنی را دوست دارند که اعتماد به نفس داشته باشد اما سلطه‌گر نبوده و حتی برای کوچک‌ترین عملکرد او، همسرش را تحسین کرده از او تشکر کند و نشان دهد که از بودن با او و در کنار او خشنود و راضی است حتی اگر هر از گاهی شرایط بر وفق مراد نباشد. ‌
منبع : تهران مانیا


همچنین مشاهده کنید