پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


خانه‌ای به زیبایی رنگ‌ها


خانه‌ای به زیبایی رنگ‌ها
حضور و وجود هنر در ماهیت دکوراسیون داخلی انکارناپذیر بوده و جایگاه و تاثیری تعیین کننده دارد، تا آنجا که پرداختن به مقوله دکوراسیون بدون وجود آن امری بیهوده و حرکتی به بیر‌اهه است.
تصویر غیرواقعی که امروز از مفهوم دکوراسیون داخلی پیش روی ماست، مفهومی خام و تک بعدی است. درواقع دکوراسیون داخلی مباحثی چون موضوع شناسی، زیباشناسی، تاثیرشناسی، فضاسازی، فرم، رنگ، نور، مواد و... را در برمی‌گیرد.
زندگی روزمره ما به شدت تحت تاثیر فضای پیرامون ماست و این فضا تعیین کننده و جهت دهنده حرکات، رفتارها، واکنش‌ها و در نهایت مجموعه عمل‌ها و عکس‌العمل‌های ماست.
حساسیت عوامل یادشده تا جایی است که گاهی اراده آدمی کمترین نقشی در تاثیرپذیری روح و ذهن از این عوامل نداشته و باعث بروز رفتارها و عکس‌العمل‌های متفاوتی می‌شود.
در جریان زندگی صنعتی و مکانیزه امروز که توام با فشارهای روحی و انواع استرس‌هاست، فضایی که در آن به سر می‌بریم، نقش به سزایی در افزایش یا کاهش این فشارها و استرس‌ها دارند. چه بسیار افرادی که دچار حالاتی از قبیل خستگی مستمر، نگرانی، عصبانیت و ... اند، بدون آنکه بدانند محیطی که در آن به سر می‌برند و عوامل محیطی که با آن در ارتباط‌اند، باعث بروز یا تشدید چنین حالاتی می‌شود.
آرامش گوهری گران‌قدر است که دست‌یابی به آن مستلزم فراهم آوردن بستری مناسب است. همین جاست که نقش فضا و دکوراسیون داخلی مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.
برخلاف همه تصورات که مقوله دکوراسیون و معماری داخلی را آمیزه‌ای از سلیقه و ذوق شخص می‌دانند، این مقوله امری مبتنی بر منطق و استدلال و محاسبه است و ذوق و سلیقه شخصی افراد کمترین نقش و جایگاه را در روند شکل‌گیری دکوراسیون داخلی داراست. کوچک‌ترین لغزش در این راستا باعث بروز اختلالاتی در مجموعه فضا و به تبع در روحیات و رفتار مخاطب به وجود می‌آورد.
در اینجا قصد داریم کمی شما را با اصول به کارگیری رنگ در دکوراسیون منازل و سمبل رنگ‌های گوناگون آشنا کنیم.
● سمبل و معانی رنگ‌ها
هر رنگ تاثیر خاص روی فضای محیط و به تبع روی ذهن آدمی می‌گذارد.
الف) رنگ‌های گرم
ـ قرمز: گرما، انرژی،‌ خطر، خشونت و هیجان را القا می‌کند و رنگی کاملا خاص است... به هیچ‌وجه لازم نیست تا رنگ یک اتاق کاملا قرمز باشد تا شما دچار چنین احساساتی شوید. وجود اشیایی کوچک به همین رنگ در یک محیط نیز باعث بروز حس‌هایی از این قبیل می‌شود.
توصیه می‌کنیم هرگز در یک اتاق، اجازه ندهید قرمز رنگ غالب باشد چون پس از مدتی عصبی خواهید شد.
ـ زرد: درخشش و شادی را القا می‌کند و تا حدی محرک است. باعث بالا رفتن حافظه، قدرت تمرکز و وضوح می‌شود. سمبل ثروت و دارایی است و نگاه را به سمت خود جذب می‌کند. یادآور درخشش خورشید و طلاست.
ـ نارنجی: رنگ شادی و زنده کننده رنگ و بوی میوه‌های بومی و میوه‌های فصل پاییز است. باعث آزاد شدن هیجانات، از بین رفتن افسردگی و ایجاد خلق و خوی دوست داشتنی می‌شود. در صورتی که در استفاده از آن افراط کنید، حس ابتذال و پیش پا افتادگی را القا می‌کند.
ب) رنگ‌های سرد
ـ آبی: رنگی خنک و آرامش‌بخش است و باعث ابتکار و الهام می‌شود. رنگی معنوی و یادآور صلح، اعتماد و امنیت است.
ـ سبز: سبز یادآور برگ درختان، چمن‌ها و جنگل است و به همین دلیل به آن سمبل زندگی می‌گویند. رنگی ایده‌ال برای القای حس تعادل و تمرکز است. در عین حال برای بسیاری از افراد، رنگ خوش شانسی یا بدشانسی است.
ـ بنفش: آرامش، نوازش، عشق، تخیل و تمایل را القا می‌کند.
ج) رنگ‌های خنثی
ـ کرم، شیری، عسلی، قهوه‌ای و خاکستری: رنگ‌های خنثی جوی آرام، صاف و روشن را به وجود می‌آورند.
ـ سفید: سمبل پاکی و روشنی است. ارزش دیگر رنگ‌ها را بالا می‌برد و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. رنگ سفید تقریبا با تمامی رنگ‌ها هماهنگی دارد.
ـ سیاه: سخت و سلطه‌جو و حس در خود فرورفتگی، ناراحتی و فروتنی را القا می‌کند. در صورتی که به افراط مصرف شود، سبب بروز افسردگی خواهد شد.
● اتاق‌ها و رنگ‌های خاص
۱) سالن‌ پذیرایی
سالن پذیرایی بهترین مکان برای استراحت، بحث و برگزاری مهمانی‌های صمیمانه است. به همین دلیل توصیه می‌شود فضایی گرم را به وجود آورید. پیشنهاد می‌کنیم در سالن از رنگ‌های زنده و شاد استفاده کنید و رنگ‌های القا کننده ناراحتی مثل سیاه را کنار بگذارید.
کرم، سفید، خاکستری، قهوه‌ای‌، عسلی و رنگ‌های خنثی بسیار کلاسیک و زیبا هستند و هرگز کهنه نمی‌شوند. در عین حال که فضا را آرام و لذت‌بخش می‌کنند، با تمامی رنگ‌ها نیز هماهنگی دارند. توصیه می‌کنیم برای شاداب کردن منزل، از رنگ‌های شاد در کوسن‌ها، پرده، مبلمان و... استفاده کنید.
۲) اتاق خواب
اتاق خواب فضایی است که ما یک سوم عمر خود را در آن می‌گذارنیم، به همین دلیل باید مواظب باشید در انتخاب رنگ آن اشتباه نکند.
اولین هدف در رنگ‌آمیزی اتاق خواب، القای حس آرامش است. به همین دلیل رنگ‌ها هماهنگی داشته باشند تا آرامش را القا کنید. فرش، دیوارها، پرده و کف، باید به همه موارد توجه کنید. رنگ قرمز هیجانات جنسی و حس خشونت را افزایش می‌دهد و به همین دلیل کاربرد آن برای اتاق خواب توصیه نمی‌شود.
اتاق خواب برای کودکان فضایی برای بازی و انجام تکالیف نیز هست، به همین دلیل باید در آن حس خوبی داشته باشند. پیشنهاد می‌شود تا حد امکان اتاق کودکان را رنگارنگ کنید.
رنگ آبی، یادآور آسمان آبی و آرامش‌بخش است، به همین دلیل بهترین رنگ برای اتاق خواب است و با سفید نیز هماهنگ می‌شود. از سوی دیگر، رنگ آبی با هر رنگ دیگری که برای روتختی و پرده در نظر بگیرید، هم‌خوانی خواهد داشت. دیوارهای آبی فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. حتی می‌توانید دیوارها را سفید و باقی اشیا‌ مثل پرده یا روتختی را آبی کنید. رنگ سبز نیز خواب‌آور است.
۳)آشپزخانه
پس از سالن پذیرایی، آشپزخانه مهم‌ترین فضای خانه است. هرگز به دیوارهای آشپزخانه رنگ‌های تیره (سیاه، آبی تیره،...) نزنید. در صورتی که دیوارها سفید باشند، اشیای داخل آشپزخانه و رنگ آنها را بهتر نمایان می‌کند.
رنگ زرد یادآور درخشش و رنگی زیبا برای آشپزخانه است. شما می‌توانید از این رنگ روی دیوارها یا وسایل تزیینی استفاده کنید. رنگ صورتی نیز رنگی پویا و مناسب برای آشپزخانه است.
۴) حمام
مکانی برای استراحت و پاکیزگی و فضایی کاملا خصوصی است. بعضی رنگ‌ها مثل آبی بسیار با این مکان سازگارند. از برخی رنگ‌ها مثل سیاه، طلایی و نقره‌ای باید بسیار کم در این فضا استفاده کرد. آبی یادآور رنگ دریا و حس تعطیلات است. در صورت تمایل می‌توانید از رنگ آبی در موزاییک‌ها، حوله‌ها، کف حمام، پرده‌های دوش و... استفاده کنید.
۵)دفتر کار
در اتاق کار باید بین رنگ‌های گرم (قرمز، زرد و نارنجی) که بیشترهیجان‌آورند و رنگ‌های سرد (سبز، آبی و بنفش) که بیشتر آرامش بخش‌اند، تعادل ایجاد کنید. در استفاده از رنگ سیاه و سبز باید بسیار محتاط بود. رنگ قرمز، انرژی کار کردن را بالا می‌برد و حتی رنگ گوجه‌ای زنده برای اتاق کار پیشنهاد می‌شود ولی در عین حال نباید رنگ قرمز رنگ غالب شود چون حس خشونت را بالا می‌برد و قدرت کار کردن را از شخص می‌گیرد.
● چند توصیه کاربردی
آیا نمی‌دانید چه رنگی مناسب اتاق شماست و چگونه می‌توانید هماهنگی ایجاد کنید. توصیه‌های زیر تا حدی به شما کمک می‌کنند:
ـ در صورتی که تمایل دارید برای اتاق‌تان رنگی غالب انتخاب کنید، از رنگ‌های خنثی که کلاسیک‌ترند، استفاده کنید. انتخاب یک رنگ شاد و زنده می‌تواند پس از مدتی شما را خسته کند.
ـ نور اتاق نقش اساسی در انتخاب رنگ ایفا می‌کند. در صورتی که اتاق شما تاریک است و نور کافی ندارد، از رنگ زرد یا نارنجی استفاده کنید تا روشن‌تر به نظر برسد. در صورتی که اتاق شما بسیار گرم است، از رنگ‌های سرد مثل آبی، سبز و سفید استفاده کنید. در صورتی که میزان نور و دمای اتاق‌تان متعادل است، از رنگ‌های خنثی (کرم و خاکستری) استفاده کنید.
ـ برای ایجاد تعادل در رنگ اتاق توصیه می‌شود ۸۰ درصد فضا را به رنگ غالب، ۱۵ درصد را به رنگ دوم و ۵ درصد را به رنگ سوم اختصاص دهید.
ـ برای کم کردن شدت بلندی سقف می‌توانید از رنگ‌های تیره استفاده کنید. برای اصلاح پرسپکتیو در یک اتاق به طور معمول یکی از چهار دیوار را به رنگ دیگری رنگ‌آمیزی می‌کنند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید