پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ماجرای پیچیده وزن ۹۶ کیلو


ماجرای پیچیده وزن ۹۶ کیلو
در حالی که ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ایران اعزامی به المپیک ۲۰۰۸ تقریبا مشخص شده و اسامی هر ۷ نفر این تیم اعلام گشته، بحث وزن ۹۶ کیلو همچنان ادامه دارد و عده ای می گویند سعید امیری این حق را داشت(و هنوز هم دارد) که بر سر پیراهن ملی دیداری با سعید ابراهیمی، فرد منتخب داشته باشد و فقط پس از انجام مسابقه ای رودررو بین این دو، نفر اعزامی مشخص شود. نوع برخورد مربیان و انتخاب کنندگان و مدیران تیم ملی در این خصوص مشکل اصلی بوده و همین نکته، ابهام های فعلی را به وجود آورده است. وقتی ماجرای بازگشت و سپس کناره گیری مجدد علیرضا حیدری مطرح شد و سعید امیری با استفاده از شرایط موجود در جام تختی به رتبه نخست این وزن رسید و سعید ابراهیمی خواسته یا ناخواسته در آن مسابقات تن به باخت داد، یک قطب جدید در این معادلات به وجود آمد و مدعی تازه ای سر برآورد و برخورد غیر قاطع مدیران کشتی ما با این مساله و روشن نکردن تکلیف قضیه باعث بیشتر شدن خواسته های امیری در این خصوص شد. در نهایت وقتی اعلام شد که به رغم ماه ها صبر و انتظار، همان سعید ابراهیمی برای گسیل به پکن گزینش شده، اهالی کشتی فهمیدند فقط زمان زیادی از دست رفته است.
● تضییع حق
این زمان باید به شکلی مفید صرف پرورش و تقویت فرد منتخب می شد و چنین فردی با خیال راحت خود را تقویت و مهیا می کرد. اما چنین زمانی صرف بررسی های بی نتیجه شد و حتی برای جوابگویی به معترضان مسابقه ای انتخابی و تعیین کننده بین ابراهیمی و امیری ترتیب داده نشد و اگر ابراهیمی روی سکوی المپیک نایستد امیری این حق را برای خود قایل خواهد بود که تا ابد بگوید اگر او به پکن می رفت حتما مدال می گرفت و آنها که جلوی او را گرفته اند، حقش را تضییع کرده اند. پیدا کردن حقیقت در این میان کار سختی است. هنوز هم سعید ابراهیمی با توجه به تجربه بین المللی بیشتری که در قیاس با امیری دارد و روحیه نشات گرفته از مدال نقره مسابقات جهانی سال پیش، می تواند معقول ترین گزینه برای آوردگاه پکن به حساب آید، اما صبر زیادی که برای انتخاب او شد، سکوت طولانی و منفعل بودن کادر فنی کشتی و تامل بیش از حد برای گزینشی که شاید خیلی ها انتظار آن را از قبل می کشیدند و قطعی می شمردند، حالا این تصور را به وجود آورده است که در حق امیری کم لطفی شده است و طلا گرفتن او در جام تختی بزرگ ترین دفاعیه او و هواداران وی است.
● بدبینی ها
از همه بدتر این که فدراسیون کشتی همان مسابقات و نتایج حاصله آن را از مهم ترین مبناها و ملاک های گزینش نفرات تیم قرار داده و از آن به عنوان عامل تفکیک افراد یاد کرده بود، اما در عمل شماری از منتخبین نهایی به هیچ روی از صافی جام تختی عبور داده نشده اند. حتی شرط الزامی حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی در اصفهان طی زمستان سال پیش نیز نادیده گرفته شده و اینجا است که مشخص می شود کمیته فنی و مسوولان تیم ملی به وعده های خود برای چگونگی گزینش و اعزام ملی پوشان به المپیک ۲۰۰۸ چندان عمل نکرده اند و این امر فقط بدبینی ها را نسبت به کادر فنی و روندهای انتخاب نفرات تیم ملی فزونی می بخشد و اثر تخریبی آن در درازمدت بسیار است. نبود قاطعیت در امر انتخاب نفرات تیم و به ویژه مسایل وزن ۹۶ کیلو که در نهایت هیچ مسابقه انتخابی مستقیمی برای رفع ابهامات آن انجام نشد، باعث اعتراض شماری از دست اندرکاران کشتی شده و یکی از آنها امیر توکلیان عضو پیشین وزن ۶۸ کیلوی تیم ملی و مربی سابق این تیم است که اعتقاد دارد لازم بود لااقل یک دیدار انتخابی بین امیری و ابراهیمی برگزار می شد. او می گوید: بهتر می شد اگر امیری هم به جام بین المللی اخیر لهستان اعزام می گشت. او قهرمان جام تختی شده بود و برای حذف چنین چهره ای از تیم ملی باید دلایل قانع کننده ای داشت. وقتی امیری و ابراهیمی تاکنون مسابقه ای با هم نداشته اند، بدیهی است که امیری دلیلی برای حذف خویش نبیند و دلایل این امر را از از خود بپرسد و معترض باشد.
● غیبت های دایمی
اینک ایراد بزرگ وارده به سعید ابراهیمی این است که ظرف یک سال اخیر حتی به تعداد انگشتان دو دست ( و به روایتی یک دست!) هم کشتی رسمی نگرفته ودایما غایب بوده و گاه به دلیل مصدومیت و زمان هایی هم به دلایلی نامشخص به صحنه نیامده است. بر اساس همین فرضیه ابراهیمی کار اصلی تدارک اش را برای حضور در المپیک بسیار دیر شروع کرده و بعید است که چوب آن را نخورد و لابد وقتی محمدعلی صنعتکاران نایب رییس فدراسیون کشتی می گوید که ماجرای انتخاب نفر اول ۹۶ کیلو هنوز قطعی نشده، به این خاطر است و او نیز می اندیشد که کمبود چشمگیر حضور ابراهیمی در رقابت های یک سال اخیر می تواند دشمن وی باشد. آیا کمیته فنی و کادر مربیان تیم ملی در این خصوص بسیار ضعیف عمل نکرد ه اند؟
وحید رسولی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید