چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

یافته های آسیب شناسی در پولیپوز سینونازال و ارتباط آن با عوامل مستعد کننده


یافته های آسیب شناسی در پولیپوز سینونازال و ارتباط آن با عوامل مستعد کننده
● مقدمه:
تعیین یافته های آسیب شناسی در ۳۰ بیمار دچار پولیپوز بینی پس از انجام عمل آندوسکوپی سینوس و یافتن ارتباط بین این یافته ها و عوامل مستعد کننده این بیماری بود.
● روش ها:
این پژوهش آینده نگر در ۳۰ بیمار دچار پولیپوز بینی که در فاصله زمانی فروردین ۱۳۸۳ لغایت آبان ماه ۱۳۸۵ تحت عمل جراحی آندوسکوپیک بینی و سینوس ها قرار گرفته بودند، انجام شد. پس از معاینه و شرح حال دقیق، بیماران تحت عمل جراحی قرار گرفته و نمونه جهت بررسی آسیب شناسی به آزمایشگاه ارسال شد. براساس معیارهای آسیب شناسی، پولیپ ها به دو دسته ائوزینوفیلیک و نوتروفیلیک تقسیم شدند، سپس بررسی تحلیلی در زمینه ارتباط بین این یافته ها با معیارهای به دست آمده از شرح حال و معاینه فیزیکی انجام شد.
● یافته ها:
در مجموع ۲۰ نفر (۶۶.۶۷%) از بیماران مذکر و ۱۰ نفر (۲۳.۳۳%) از آنها مونث بودند. بیشترین سن فراوانی پولیپوز مربوط به گروه سنی ۶۰-۵۰ سال بود و رینیت آلرژیک و انحراف سپتوم شایع ترین اختلالات همراه بودند. پولیپوز ائوزینوفیلیک شایع تر از نوع پولیپوز نوتروفیلیک بود (۱۸% در برابر ۱۲%، ((p=۰.۰۴.
● نتیجه گیری:
پولیپوز ائوزینوفیلیک شایع ترین نوع پولیپوز بینی در پژوهش حاضر بود. فراوانی پولیپوز در مردان بیش از زنان بود. بیماری های آلرژیک و اختلالات ساختمانی بینی مهم ترین عوامل همراه با پولیپوز بینی بودند.
محمود بلوچی
نظام الدین برجیس
احمدرضا اخوت
حامد عباسی
سعید طالبی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید