جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه اثرات سم بوتولینیوم A پس از دو بار تزریق در پیشانی


مقایسه اثرات سم بوتولینیوم A پس از دو بار تزریق در پیشانی
● زمینه و هدف:
علاقه به حفظ ظاهر، با پیر شدن افراد در اولویت قرار می گیرد و مردم راه های جدید را جهت جوان سازی جستجو می کنند. تزریق سم بوتولینیوم A جهت مقاصد زیبایی و درمانی از سالها پیش مرسوم بوده است. یکی از موارد کاربرد آن از بین بردن خطوط اخم ناشی از انقباض عضلات صورت است. به علت سادگی انجام، هزینه پایین آن در مقایسه با اعمال جراحی و رضایت مندی بیماران، مورد توجه قرار گرفته و اغلب افراد پس از تزریق اول جهت تزریق مجدد مراجعه می نمایند. لذا این مطالعه با هدف مقایسه زمان شروع و طول اثر سم بوتولینیوم A در تزریق دوم با تزریق اول انجام شد.
● روش بررسی:
این تحقیق یک مطالعه مداخله ای قبل و بعد بود که بر روی ۶۱ نفر (۴۸ زن و ۱۳ مرد) مراجعه کننده به بیمارستان های الزهرا (س) و آیت اله کاشانی اصفهان جهت درمان خطوط اخم صورت انجام گرفت. به این افراد با استفاده از سرنگ انسولین در پنج نقطه از گلابلار صورت و در هر نقطه ۲۵ واحد سم بوتولینیوم A (دیسپورت) تزریق و به مدت ۶ ماه پیگیری شدند. پس از گذشت ۶ ماه از تزریق اول، تزریق دوم در ۲۵ نفر (۱۹ زن و ۶ مرد) در مراجعه مجدد با همان دوز و در همان نقاط انجام شد. زمان شروع اثر و طول اثر تزریق در هر دو مرحله ثبت و داده ها با استفاده از آزمون آماری t زوجی تجزیه و تحلیل گردید.
● یافته ها:
زمان شروع اثر کلینیکی پس از تزریق اول ۰.۷۷ ۳.۱± روز و بعد از تزریق دوم ۰.۶۶ ۱.۵± روز بود (p<۰.۰۰۱). میانگین طول مدت اثر کلینیکی در تزریق اول ۲ ۱۴± و در تزریق دوم ۲ ۱۸± هفته بود (p>۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
زمان شروع اثر کلینیکی تزریق دوم کوتاه تر از تزریق اول بود. ولی طول اثر در تزریق دوم تفاوتی با مرتبه اول نداشت.
احمدرضا اخوت
مجید جمشیدی
محمد گلی
محمدرضا عمرانی
مهرداد رقاع
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید