جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر اسپری لیدوکایین در کاهش درد و استفراغ بعد از تانسیلکتومی


بررسی اثر اسپری لیدوکایین در کاهش درد و استفراغ بعد از تانسیلکتومی
● زمینه و هدف:
تانسیلکتومی (tonsillectomy) یکی از شایعترین اعمال جراحی است که با عوارضی نظیر استفراغ و درد همراه می باشد. در این مطالعه اثر اسپری لیدوکائین در کاهش عوارض مذکور بررسی شده است.
● روش مطالعه:
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سویه کور می باشد که در طی پنج ماه روی ۱۰۰ بیمار که با رعایت تصادفی سازی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شده بودند انجام گرفت. در گروه مورد بلافاصله بعد از اتمام تانسیلکتومی در بستر لوزه اسپری لیدوکائین ۱۰% mg/kg)۴) و در گروه کنترل همان حجم اسپری نرمال سالین به عنوان دارونما استفاده شد. مقدار استامینوفن مصرفی توسط بیماران در سه روز بعد از عمل در پرسشنامه هایی ثبت شد.
● نتایج:
میانگین و انحراف معیار دفعات مصرف استامینوفن بر حسب mg/kg/day در گروه کنترل به ترتیب ۴۳/۱±۰۱/۳، ۶۲/۱±۸۰/۲ و ۲/۱±۸۶/۱ در روز اول، دوم و سوم بعد از عمل محاسبه شد و در گروه مورد این مقادیر به ترتیب ۹۲/۰±۳/۱، ۰۲/۱±۰۷/۱ و ۸۳/۰±۹۴/۰ بدست آمد. میانگین و انحراف معیار مقدار مصرف استامینوفن بر حسب mg/kg/day در گروه کنترل در روزهای اول و دوم و سوم بعد از عمل به ترتیب ۰۲/۱۳±۹۳/۲۸، ۴۰/۱۲±۴۶/۲۶ و ۴۱/۱۲±۳/۱۸ بود و درگروه مورد به ترتیب ارقام ۷۱/۹±۰۷/۱۲، ۷۱/۷±۳۹/۱۰ و ۲۳/۶±۰۳/۹ بدست آمد. با توجه به آنالیز نتایج با تست t، مقدار و دفعات مصرف استامینوفن در گروه مورد به طور معنی داری از گروه کنترل کمتر بود ولی کاهش استفراغ در گروه مورد از نظر آماری معنی دار نبود.
● نتیجه گیری:
با توجه به نتایج فوق، مصرف لیدوکائین بعد از عمل تانسیلکتومی برای بیماران مفید به نظرمی رسد.
احمدرضا اخوت
مرضیه میرمحمدصادقی
مهرداد رقاع
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید