جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شیرمادر بهترین و کاملترین غذای کودک


متأسفانه بسیاری از مادران امروز، از مزایای شیر مادر و ضرورت تغذیه كودك بی اطلاعند و تاحدودی خود را موظف به دانستن و مطالعه در این خصوص نمی دانند. در این مطلب كوتاه، نكته هایی در خصوص قوت شیر مادر یادآوری می شود.
۱ ـ شیر مادر تا انتهای دو سالگی بهترین و كاملترین غذا برای كودك است. البته این شیر تا پایان ۶ ماهگی به طور انحصاری و بعد از آن تا پایان دو سالگی همراه با غذای تكمیلی مصرف می شود.
۲ ـ در ماههای اول تولد، كه شیرخوار در معرض انواع بیماری هاست، شیر مادر او را تا حدود زیادی در برابر بیماریها حفظ كرده و از ابتلا به بیماری های اسهالی و تنفسی می كاهد.
۳ ـ با مصرف شیر مادر، مشكل افزایش چربی هایی مثل كلسترول در بزرگسالی و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی كمتر است و از طرفی چربی و پروتئین شیر مادر بهتر از چربی و پروتئین های شیرهای دیگر مثل شیر گاو و یا شیر خشك هضم و جذب می شود.
۴ ـ تركیبات موجود در شیر مادر همراه با افزایش سن و رشد كودك تغییر پیدا می كند. بنابراین با افزایش سن كودك و در نتیجه تغییر نیازهای او در آن سن خاص متناسب است.
۵ ـ شیر زرد رنگی كه در روزهای اول تولد نوزاد باآن روبرو هستیم و به آن «كلستروم» یا «آغوز» گفته می شود، از لحاظ تغذیه ای بسیار با ارزش بوده و اولین و بهترین واكسن برای كودك به حساب می آید.
۶ ـ چربی شیر مادر طوری است كه شیرخوار در استفاده از آن چاق نشده و علاوه بر آن پرخوری نمی كند.
۷ ـ تغذیه با شیر مادر باعث ایجاد رابطه ای عاطفی بین مادر و كودك شده كه حتی در آینده نیز تأثیراتی بر امنیت روانی كودك می گذارد و از طرفی روی تكامل مغزی كودك اثر كاملی دارد.
۸ ـ شیر مادر پاكیزه وعاری از آلودگی میكروبی است.
۹ ـ در نوزادی كه نارس متولد می شود، تركیب شیر مادر بهترین غذا است و با موقعیت چنین نوزادی هماهنگی دارد.
۱۰ ـ به علت این كه نوزادان شیر مادر خوار به دفعات كمتری مبتلا به بیماری می شوند، كمتردر بیمارستان بستری شده و در نتیجه كمتر بین مادر و فرزند جدایی می افتد.
۱۱ ـ ضریب هوشی كودكانی از شیر مادر تغذیه می كنند بیشتر از كودكان دیگر است.
۱۲ ـ نوزادان شیر مادرخوار به مراتب كمتر از بقیه نوزادان دچار مشكلات دندانی ناشی از استفاده از پستانك و تغذیه های مصنوعی می شوند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید