پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مقایسه اثر استامینوفن خوراکی با دوز ۱۵mg/kg و ۱۰ و استامینوفن رکتال با دوز ۱۵mg/kgدر کاهش تب کودکان


مقایسه اثر استامینوفن خوراکی با دوز ۱۵mg/kg و ۱۰ و استامینوفن رکتال با دوز ۱۵mg/kgدر کاهش تب کودکان
● مقدمه:
تب از علایم شایع در کودکان و شایعترین علت مراجعه آنها به مراکز درمانی می باشد. استامینوفن بیشترین داروی مصرفی جهت کاهش تب در کودکان بوده و دوز آن ۱۰-۱۵mg/kg هر ۶-۴ ساعت بصورت خوراکی یا رکتالی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر استامینوفن خوراکی با دوز ۱۵mg/kg و ۱۰ و استامینوفن رکتالی ۱۵mg/kg در کاهش تب کودکان بوده است.
● روش بررسی:
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی (Clinical trial) می باشد که بر روی ۹۰ کودک ۶ ماهه تا ۶ ساله با تب بیش از ۳۹ درجه رکتال انجام شد بیماران به صورت تصادفی در سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول استامینوفن رکتال به میزان ۱۵ mg/kg، گروه دوم استامینوفن خوراکی به میزان ۱۵ mg/kg و گروه سوم استامینوفن خوراکی به میزان ۱۰ mg/kg دریافت کردند، یک و سه ساعت بعد از مصرف استامینوفن میزان کاهش درجه حرارت مورد بررسی قرار گرفت.
● نتایج:
میانگین کاهش درجه حرارت ۶۰ و ۱۸۰ دقیقه بعد از مصرف استامینوفن به ترتیب: در گروه اول (استامینوفن رکتال ۱۵ mg/kg) ۱.۰۷±۰.۱۶ و ۱.۷۴±۰.۲۵ و در گروه دوم (استامینوفن خوراکی ۱۵ mg/kg) ۰.۹۸±۰.۱۹ و ۱.۷±۰.۱۴ و گروه سوم (استامینوفن خوراکی ۱۰ mg/kg) ۰.۶۳±۰.۱۸ و ۱.۲۵±۰.۲۲ شد. کاهش درجه حرارت در گروه اول و دوم تقریبا برابر و در گروه سوم به مراتب کمتر بود.
● نتیجه گیری:
اثر استامینوفن خوراکی و رکتالی ۱۵ mg/kg در کاهش تب کودکان تقریبا برابر است اما استامینوفن خوراکی ۱۰ mg/kg اثر کمتری دارد.
مطهره گلستان
ارسلان امیری
صدیقه اخوان کرباسی
مهدخت صدر‌بافقی
منیره مدرس مصدق
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید