شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فراوانی کمبود روی کودکان پیش ‌دبستانی شهر یزد به‌ وسیله تست چشایی روی


فراوانی کمبود روی کودکان پیش ‌دبستانی شهر یزد به‌ وسیله تست چشایی روی
● مقدمه:
کمبود روی یکی از مشکلات بهداشت عمومی در بسیاری از جوامع به خصوص در کودکان ( که در سن جهش رشد هستند)‌می‌باشد. کمبود روی باعث اختلال رشد، تأخیر بلوغ جنسی، اختلالات رفتاری و ایمنی نقص حس چشایی و بویایی، اکرودرماتیت و افزایش ابتلا به عفونت ابتلا به عفونت‌های تنفسی و گوارشی می‌شود.
● روش بررسی:
یکی از راههای بررسی کمبود روی، انجام تست چشایی روی (Zine Taste Test) با استفاده از محلول سولفات روی ۰.۱ درصد می‌باشد. برای بررسی کمبود روی در کودکان پیش‌دبستانی یزد از این تست استفاده شد و نتایج آن با وزن و قد و خصوصیات دموگرافیک این کودکان مورد بررسی قرار گرفت. بدین‌منظور ۴۰۰ نفر از کودکان پیش‌دبستانی به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند در این بررسی خوب بودن مزه محلول سولفات روی ۰.۱ درصد به عنوان تست چشایی مختل (کمبود روی) و بدمزه بودن آن به‌عنوان طبیعی بودن سطح روی در نظر گرفته شد.
● نتایج:
براساس تست چشایی روی ۷۳.۹ درصد کودکان مورد بررسی روی داشتند که ۷۷.۶ درصد دختران و ۶۹.۷ درصد پسران را شامل می‌شد. اگرچه کمبود روی با وزن و قد کودکان ارتباط معنی‌داری نداشت اما در کودکانی که از نظر وزن و قد و زیر صدک پنجم بودند کمبود روی شیوع بیشتری داشت.
● نتیجه‌گیری:
کمبود روی با بررسی تست چشایی در کودکان پیش‌دبستانی یزد حدود ۷۰ درصد بود و بین کمبود روی و متغیرهای رشد و ویژگیهای دموگرافیک کودکان رابطه معنی‌داری مشاهده نشد ولی با توجه به شیوع بالای کمبود روی با روش تست چشایی پیشنهاد می‌شود اندازه‌گیری روش‌های دقیق‌تر مانند: روی گلبول سفید، گلبول قرمز و پلاکت همزمان با تست چشایی روی انجام شود و در صورت همبستگی قوی بین آنها به علت ارزان بودن تست چشایی برای بررسی وضعیت روی بدن در سنین مختلف از این روش استفاده شود.
مطهره گلستان
صدیقه اخوان کرباسی
مهدخت صدر‌بافقی
فهیمه السادات میرناصری
ضیا اسلامی
راضیه فلاح
سیدعبدالحمید موسوی
غضنفر ملکی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید