جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


خانه ابدی فقط ۱۲ میلیون تومان!


خانه ابدی فقط ۱۲ میلیون تومان!
اگر نتوانستید در این دنیا خانه ای برای خود تهیه کنید، نگران نباشید. می توانید، با ۱۲ میلیون تومان در قسمت خوش آب و هوای بهشت زهرا خانه ای برای آخرت خود تهیه کنید.چند سالی است که مسئولین شهری در مصاحبه های مختلف زنگ خطر کمبود جا برای دفن اموات تهرانی را به صدا در آورده اند. به گفته مسئولان شهری حدودا۲۳ هزار قبر خالی برای جمعیت ۸میلیونی در تهران وجود دارد.
این در حالی است که روزانه ۱۵۰ نفر به طور متوسط در پایتخت فوت می کنند. شهرداری تهران چند سالی است در تلاش است تا بتواند مکان های جدیدی را برای دفن اموات در تهران ایجاد کند، ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و گورستانی هم به گورستان های شهر تهران اضافه نشده است. اما نکته قابل توجه این است که در برخی از قطعات بهشت زهرا، قبور خالی وجود دارد و با قیمت حدود ۱۲ میلیون تومان به فروش می رسد ( البته اگر آشنا داشته باشید ۲ الی ۳ میلیون تومان تخفیف به شما داده می شود.) اگر می خواهید یک قبر در قطعات خوش آب و هوای بهشت زهرا دریافت کنید باید قیمت گزافی پرداخت کنید. البته مسئولین شهری معتقدند که در قطعات پر شده بهشت زهرا جای خالی وجود ندارد و اگر کسی بخواهد پیش امواتش در قطعات پر شده دفن شود، چون متقاضی است باید قیمت گزافی بپردازد و این جای خالی نیز در باغچه های قطعات وجود دارد نه در خود قطعات.
● قبر از مجانی تا ۱۲ میلیون تومان
شهروندان عزیز اگر خدای نکرده خواستید قبری تهیه کنید از مجانی تا ۱۲ میلیون تومان قبر موجود است. حال بستگی به پول داخل جیبتان دارد. البته باید گفت: این قبور (۱۲ میلیون تومانی) ۲ طبقه است و شما در این مکان صاحب همسایه هم هستید.بی شک بیست و هفتم تیرماه سال ۱۳۴۹، زمانیکه اقوام و آشنایان محمد تقی خیال، وی را برای خاکسپاری تا خانه ابدی اش در بهشت دنیوی همراهی می کردند، کمتر کسی تصور می کرد زمانی فرا می رسد که روزانه بیش از ۱۳۰ متوفی، همسایه دیوار به دیوار مرحوم خیال می شود. به گفته مسئولین، حدود ۵ درصد مردم قبر گران قیمت خریداری می کنند و بیش از ۹۰ درصد مردم از قبرهای ارزان قیمت استفاده می کنند.
● کرجی ها، باقرشهری ها و ساکنان تلو اجازه ورود به مردگان تهرانی ها نمی دهند
کرجی ها، باقرشهری ها و ساکنان منطقه تلو از ورود مرده های تهرانی به محدوده شهرشان جدا خودداری می کنند و اعتقاد دارند که نباید مردگان تهرانی در شهرهای آنها دفن شود. حال تکلیف مردگان تهرانی ها چیست؟ خدا می داند. چند صباحی است شهرداری تهران رایزانی ها را برای احداث گورستان در شرق تهران کرده است، البته باید گفت: سازمان محیط زیست این کار را غیر قانونی عنوان کرده و فعلا این کار نیز روی هواست. محمدباقر قالیباف که ۳ سالی است مدیریت کلان شهر تهران را بر عهده گرفته، در خصوص منتفی شدن ساخت گورستان در غرب تهران به فارس گفت: شهرداری کرج از پذیرفتن اموات تهرانی ها خودداری می کند چرا که معتقد است مرده های تهرانی ها نباید در گرمدره(کرج) دفن شود. وی تصریح کرد: مجوز احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره در سال ۷۳ توسط شورای اسلامی شهر تهران صادر شده است و در آن زمان اصلا گرمدره تبدیل به شهر نشده بود.
به گفته شهردار تهران، تعدادی از کارشناسان معتقد هستند، به دلیل وزش باد شرق به غرب هم نباید گورستانی در این منطقه ایجاد شود چرا که با وزش باد از شرق به غرب مشکلات بهداشتی برای شهروندان در این ناحیه ایجاد می کند به همین دلیل احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره منتفی شد. قالیباف تاکید کرد: باید یرای احداث گورستان جدید در تهران چاره اندیشی کنیم چرا که تا چند وقت دیگر، نمی توان مرده ای در بهشت زهرا دفن کرد. شهردار تهران گفت: با رایزنی های انجام شده، بزودی تکلیف گورستان شرق در منطقه «تلو» مشخص خواهد شد.
● تهران ۵ گورستان رسمی می خواهد
کلانشهر تهران به جز بهشت زهرا(س) به ۴ گورستان رسمی دیگر، در چهار نقطه شمال شرقی و شمال غربی و جنوب شرقی و جنوب غربی نیاز دارد ولی هنوز پس از کلی نامه نگاری و پی گیری حتی یک گورستان جدید هم در پایتخت احداث نشده است. کلانشهر تهران به صورت بالقوه در معرض بحران های طبیعی است و بهشت زهرا(س) به تنهایی نمی تواند پاسخگوی دفن متوفیان بی شمار تهران باشد. اگر گورستان های جدید در تهران احداث شود، همچنین آلودگی های صوتی و مشکل ترافیک به خصوص در روزهای پایانی هفته به شدت کاهش می یابد.
● اگر بهشت زهرا توسعه پیدا کند ۱۰ سال برای مردن وقت هست
در صورت اجرایی شدن طرح توسعه ۱۶۰ هکتاری بهشت زهرا (س) ظرفیت این گورستان تا ۱۰ سال آینده افزایش خواهد یافت. اگر این ۱۶۰ هکتار زمین به ظرفیت بهشت زهرا (س) اضافه شود، بخشی از مشکلات کمبود جا برای دفن اموات تهرانی ها برطرف می شود. شهرداری تهران برای توسعه بهشت زهرا(س) تاکنون ۱۲ میلیارد تومان هزینه کرده است ولی برای توسعه آن با مشکلاتی مواجه شده است.
ممنوعیت دفن اموات در گورستان های متروکه از ۲ ماه آینده
امید داشتیم اگر جایی برای خوابیدن در بهشت زهرا پیدا نکردیم به گورستان های متروکه پناه خواهیم برد. اما محمود رضاییان مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران با تاکید بر این که دفن اموات در گورستان های متروکه از یکی، ۲ ماه آینده به طور جدی ممنوع می شود، گفت: نباید تاکنون نیز دفنی در این مکان ها صورت می گرفته و اگر این کار انجام می شده بدون اجازه سازمان بوده است. وی افزود: در حال حاضر ۸۰ گورستان متروکه در تهران وجود دارد که برای ساماندهی ۳۲ گورستان متروکه مطالعاتی انجام داده ایم و مطالعات برای ۴۷ گورستان دیگر در دست اجراست. وی در پاسخ به این پرسش که هنوز در برخی از این گورستان های متروکه در تهران دفن انجام می شود، گفت: اگر هم این کار انجام می شود بدون اجازه سازمان بهشت زهراست.
مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران گفت: ظرف یکی دو ماه آینده نظر نهایی خود را در خصوص گورستان های متروکه اعلام خواهیم کرد و بعد از آن دیگر دفنی در این محل ها صورت نخواهد گرفت. امیدواریم بزودی مشکل کمبود جا برای دفن اموات در تهران برطرف شود. تهرانی ها علاوه بر دغدغه مسکن در این دنیا باید برای تهیه مسکن آن دنیا نیز مشکل داشته باشند. به امید روزی که مشکلات در این زمینه برطرف شود.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید