جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رابطه اندازه دور کمر و فشارخون


رابطه اندازه دور کمر و فشارخون
● مقدمه:
چاقی یکی از عوامل خطرزای ایجاد فشارخون است. اندازه دور کمر (WC) انعکاسی از چاقی تنه ای و هم چنین توزیع چربی در ناحیه شکم است. بنا بر این می توان ارتباطی بین WC و فشارخون به دست آورد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین WC و فشارخون بود.
● مواد و روش ها:
این مطالعه، یک مطالعه اقماری از طرح ملی بررسی بیماری های قلب و عروق است که در آن ۷۸۰۶ نفر بررسی شدند. نمونه گیری به صورت خوشه ای تصادفی انجام شد. در ابتدا اطلاعات دموگرافیک بیماران توسط پرسشنامه جمع آوری سپس وزن، قد، دور کمر، فشارخون سیستولی و دیاستولی افراد شرکت کننده اندازه گیری شد. آنالیز آماری با استفاده از آزمون های آماری همبستگی، رگرسیون لوجستیک و رگرسیون خطی انجام شد.
● یافته ها:
در همه گروه های سنی هم در زنان و هم مردان رابطه ای بین فشارخون سیستولی و دیاستولی با WC وجود داشت که در گروه مردان ۳۱ تا ۵۵ ساله این رابطه با فشارخون سیستولی (۰.۲۶۸ r=) و در گروه مردان بالای ۵۵ سال این رابطه با فشارخون سیستولی (r=۰.۱۹۹) قوی تر بود (P<۰.۰۰۱). بعد از تعدیل اثرهای سن، جنس و میزان دریافت انرژی، رابطه بین فشار خون و دور کمر هم چنان معنی دار بود (P<۰.۰۰۱).
● نتیجه گیری:
بین WC و فشارخون سیستولی و دیاستولی حتی در محدوده طبیعی ارتباط خطی و مستقیم وجود دارد و این ارتباط مستقل از عواملی مثل جنس و سن است. افزایش دور کمر حتی در افراد با وزن طبیعی احتمال بروز فشارخون بالا را افزایش می دهد.
جمشید نجفیان
مریم بشتام
افشان اخوان طبیب
فرحناز فاطمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید