شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ارتباط فاصله زمانی بین شروع درمان عفونت ادراری و اسکار کلیه


بررسی ارتباط فاصله زمانی بین شروع درمان عفونت ادراری و اسکار کلیه
● هدف:
عفونت ادراری از شایعترین عفونت های باکتریال کودکان است که ممکن است علایم و نشانه های مشخصی غیر از تب در آنها دیده نشود. یکی از اهداف مهم، تشخیص به موقع و درمان سریعتر افراد، پی گیری بیماران مبتلا به منظور جلوگیری از ایجاد اسکار در کلیه ها می باشد. این مطالعه به منظور بررسی فاصله زمانی بین شروع علایم و آغاز درمان عفونت ادراری و ارتباط آن با ایجاد اسکار در کلیه ها انجام شد.
● روش مطالعه:
یک مطالعه تحلیلی به روش کوهورت تاریخی در ۱۲۰ بیمار انجام شد. بیماران به دو گروه ۶۰ نفری تقسیم شدند. در گروه اول درمان به موقع و در گروه دوم، درمان با تاخیر انجام شده بود. همه بیماران بدو تشخیص عفونت ادراری و سپس شش ماه بعد اسکن DMSA شده بودند. میزان بروز اسکار در کلیه در این دو گروه با هم مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS آنالیز شدند.
● یافته ها:
از ۱۲۰ کودک مبتلا به عفونت ادراری ۷۵% دختر و ۲۵% پسر بودند. رابطه معنی داری بین ایجاد اسکار با سطح سواد پدر و مادر و جنسیت کودکان مبتلا بدست نیامد. مطالعه میانگین تاخیر بین شروع علایم تا آغاز درمان ۴.۸ روز بود کمترین زمان تاخیر درمان یک روز و بیشترین زمان ۲۱ روز بود. تاخیر درمان و ایجاد اسکار در کلیه ارتباط معنی دار آماری داشتند (RR=۳, CI=۱.۴-۶.۵). با تاخیر درمان بیش از ۶ روز احتمال ایجاد اسکار کلیوی ۲ برابر گردیده بود (RR=۲.۱, CI=۱.۱-۴.۶).
● نتیجه گیری:
با توجه به افزایش ریسک ابتلا به اسکار کلیه در کودکان مبتلا به عفونت ادراری در موارد تاخیر درمان، توصیه می شود اقدامات تشخیصی در کودکان مشکوک به عفونت ادراری هرچه سریعتر انجام شده و درمان مناسب و به موقع برای جلوگیری از آسیب های کلیه صورت گیرد.
محسن اخوان سپهی
سیدرضا رییس کرمی
مصطفی شریفیان
اکرم حیدری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید