پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رواج اشرافی گری در عروسی ها؛ ارزش های ازدواج رنگ می بازد


رواج اشرافی گری در عروسی ها؛ ارزش های ازدواج رنگ می بازد
هنوز در شهر عروس و دامادهای جوانی هستند که تنها برای برگزاری یک شب به یادماندنی بیش از ۴۰ میلیون تومان هزینه می کنند و این در حالی است که می دانند بعد از پایان عروسی باز هم حرف و حدیث ها درباره نحوه برگزاری مراسم شان ادامه دارد.
این روزها بازار عروسی داغ است، هر جا سرت را برگردانی به راحتی می توانی عروس و دامادهایی را ببینی که در حال خرید و تهیه سور و سات عروسی شان هستند. معمولا در ماه رجب و شعبان عروسی ها زیاد است و به سختی می توان سالن خالی پیدا کرد، مگر این که از مدت ها قبل اقدام کنید تا بتوانید سالن دلخواه خود را بیابید. همیشه و همه جا برای ازدواج جوان توصیه شده و همواره مد نظر همه از جمله مسئولان، رسانه ها، مطبوعات و صدا و سیما قرار داشته است. اهمیت این موضوع در حدی است که مسئولان سازمان ملی جوانان که متولی امور جوانان هستند، در همان ابتدای سال ۸۷ با برگزاری جلسه ای اعلام کردند از جمله اولویت هایی که در دستور کار خود قرار داده اند، مسئله ازدواج جوانان است. این در حالی است که این سازمان سعی کرده تا ذهنیت جوانان را نسبت به این امر مقدس آگاه و آماده کند. برگزاری همایش های ازدواج، اعزام زوج های جوان به مشهد مقدس ، تهیه بسته ها و بروشورهای تبلیغاتی و چاپ کتاب از جمله اقداماتی است که این سازمان سعی کرده با انجام آن ها بتواند جوانان را نسبت به امر ازدواج ترغیب کند. اما این را همه می دانیم که اگر از جوانی بپرسیم چرا تا حالا ازدواج نکرده ای چه پاسخی خواهد داد، همیشه و همه جا جوانان با مشکلات مالی مواجهند، هزینه های سنگین برای ازدواج ، تهیه مسکن، وجود مهریه های سنگین و نظایر آن از جمله مشکلاتی است که جوانان در پاسخ به فرار از ازدواج مطرح می کنند و همه این ها بعد از پیدا کردن یک همسر مناسب مطابق با معیارها و نظرات خانواده به وجود می آید. چند سالی است که مسئولان به منظور ترویج برگزاری مراسم کم هزینه سعی کرده اند با دعوت از دانشجویان در مراسم ازدواج دانشجویی و کم هزینه فرهنگ سازی کنند اما ظاهرا این روش کارساز نبوده، چرا که این افراد بعد از گرفتن مراسم کم هزینه توسط مسئولان و گرفتن وام جهیزیه و یا دیگر موارد، مجددا اقدام به برگزاری مراسم ازدواج جداگانه و پر هزینه خارج از فضای دانشگاه می کنند. معمولا دختر و پسرهای جوان اعتقادی به برگزاری مراسم مجلل ندارند اما به خواست اطرافیان و چشم و هم چشمی مجبورند این هزینه ها را متقبل شوند و یک شب به یاد ماندنی را برای خود به جای بگذارند اما شبی که هر زمان از آن یاد می کنند از خرج کردن اسکناس های تا نخورده دلشان خون می شود.
یکی از مواردی که همیشه در عروسی ها جلوه نمایی می کند لباس سفید عروس است، معمولا عروس خانم ها برای انتخاب لباس سفید عروسی وقت زیادی باید صرف کنند. الف. م دختر ۲۷ ساله ای است که در این رابطه می گوید: علاوه بر صرف وقت باید هزینه زیادی نیز بپردازیم. اگر بخواهیم لباسی که تازه دوخته شده است را به عنوان نخستین نفر بپوشیم و به صورت کرایه ای نیز باشد نه خرید، باید مقدار هزینه بیش تری پرداخت کنیم اما در مجموع قیمت های لباس از مزونی تا مزون دیگر متفاوت است. در حوالی خیابان ونک در یکی از فروشگاه های لباس عروس پایه قیمت های اجاره لباس عروس از ۸۰۰ هزار تومان شروع می شود، همچنین قیمت خرید همان لباس عروس نیز ۲ برابر است. ضمن این که قیمت با مدل انتخابی ارتباط مستقیم دارد به عبارت دیگر قیمت لباس عروسی که انتخاب می شود بسته به نوع و مدل و طراحی آن بیش تر نیز می شود. به گفته فروشنده مغازه، ابتدا مدل باید انتخاب شود و با توجه به کار دست انجام شده روی لباس، قیمت ها نیز مختلف است اما پارچه هایی که اکثرا در این فروشگاه استفاده می شوند خارجی هستند. این خانم فروشنده می افزاید: برای دوخت لباس عروس باید حداقل ۲ ماه زودتر از مراسم اقدام کنید، تمام لباس های موجود دوخت خودمان است و تاج عروس نیز سر لباس است ، از ۳۰ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان هزینه کرایه تاج است. این درحالی است که قیمت لباس عروس در یکی از میدان های جنوب شرقی حدود ۱۵۰ هزار تومان و خرید آن نیز ۳۰۰ هزار تومان است.این روزها هر کسی به نوبه خود سعی دارد که مراسم عروسی خوب و کم هزینه داشته باشد اما معمولا چشم و هم چشمی ها نمی گذارند. خوب می توانیم به یاد آوریم در طی سال های گذشته مراسم عروسی چگونه برگزار می شد؛ بزرگ تر ها سعی می کردند مراسم عروسی فرزند خود را در حیاط خانه برگزار کنند و با یک برنامه ریزی دقیق هم مراسم خوبی برای فرزندانشان برگزار می کردند و هم این که اسراف نمی کردند و خرج اضافی برای عروس و داماد نمی تراشیدند. یاد سال هایی به خیر که فقط تعداد بخصوصی از مردم مراسم عروسی شان را در هتل ها و سالن های مجلل برگزار می کردند و عده بیش تری از مردم در منازل خود دور تا دور حوض آب خانه قدیمی، صندلی می چیدند و چراغ های رنگارنگ روشن می کردند و بچه ها نیز دست می زدند و شادی می کردند، آن روز ها سعی می کردند دور و بر عروس و داماد را شلوغ کنند و با زدن حرف های قشنگ در شادی آن ها شریک شوند، اما حالا چطور رقابت در مجلل بودن مراسم عروسی باعث شده تا از یک نوع غذا به بی نهایت غذا برسیم و اینقدر بچینیم و هدر دهیم تا تحسین دیگران را بدرقه راه مان کنیم. مسئول تشریفات یکی از هتل های بزرگ تهران در رابطه با تعداد منوهای غذا و هزینه های آن ها گفت: ۴ منو غذا داریم که از ۱۶ هزار تومان شروع می شود و تا ۳۲ هزار تومان است، ضمن این که حق ورود نمی گیریم ولی ۱۷ درصد سرویس و عوارض هتل است که باید پرداخت شود. منو شماره یک شامل باقالی پلو ، زرشک پلو، رولت فرانسوی، جوجه کباب، یک نوع خورشت، انواع سالاد و انواع کیک ها؛ این را مسئول تشریفات هتل می گوید و من فکر می کنم در کدام مراسم این همه غذا یک جا خورده شده و چه اندازه یک نفر می تواند گرسنه باشد که فرصت کند در زمان یک ساعت از همه این غذاها و ژله ها بخورد؟
موسوی در پاسخ به این که آیا این منو کباب بره دارد یا خیر می گوید، نفری ۳۲ هزار تومان می دهید توقع دارید کباب بره هم داشته باشد! منو دیگری داریم که نفری ۶۲ هزار تومان است و در آن کباب بره و هر چیزی که شما بخواهید روی میز شما وجود دارد. این مسئول تشریفات هتل گفت: ماشین قدیمی هم داریم که شبی ۳۰۰ هزار تومان است و هر رنگی را که بخواهید می توانیم تهیه کنیم. موسوی با اطمینان کامل می گوید: هرکاری که برای برگزاری یک مراسم خوب لازم باشد انجام می دهیم. مسئول تشریفات هتل دیگری در شمال شهر در رابطه با وضعیت رزرو این هتل و قیمت های موجود گفت: با منوی ۴۰ هزار تومانی دنیایی از غذاهای رنگین بر روی میز شام چیده می شود از قبیل ۸۰ درصد جوجه کباب ، باقالی پلو با گوشت بره، ژیگو بره، لازانیا، خورش، ته چین، ماهی سفید، آلبالو پلو و غیره. این مرد جوان می گوید: زمانی مشتری های ما افراد خاصی بودند و افراد متمول و پولدار تنها برای برگزاری مراسم عروسی فرزندان شان اقدام می کردند اما در حال حاضر چشم و هم چشمی باعث شده تا افراد معمولی هم چنین مراسمی را انتخاب کنند. با تمام هزینه های بالا جالب است که اگر فردی بخواهد شبی را در این هتل انتخاب کند تا مراسم عروسی خود را در آن برگزار کند باید تا آبان ماه صبر کند، می دانید چرا؟ چون تا آبان تمام روزها و مناسبت ها رزرو است و این مسئله جای تعجب دارد با این قیمت های سنگین باید این نوع سالن ها خالی باشند اما ؟!
این روزها بازار کرایه ماشین های قدیمی و به موازات آن ماشین های مدل ۲۰۰۸ برای برگزاری مراسم عروسی نیز گرفته و طوری است که عروس خانم و آقا دامادها برای تهیه ماشین عروس شیک و مدرن سعی می کنند تا یکی از این ماشین های جدید را کرایه کنند. یکی از این آژانس های کرایه ماشین می گوید: جدیدترین بنز مدل ۲۰۰۸ کرایه آن شبی ۷۰۰ هزار تومان است که برای اجاره این ماشین یک سند به همراه یک فقره چک برای ضمانت دریافت می شود. البته اگر با راننده باشد دیگر این مسائل نیازی نیست. به گفته این مرد ماشین های کمری و سانتافه و یا دیگر مدل ها نیز وجود دارد و قیمت آن ها نیز فرق می کند. البته ماشین های قدیمی نیز در رنگ ها و طرح های متنوع نیز وجود دارند که کرایه آن ها متفاوت است. در خاتمه گفتنی است اشرافی گری پدیده ای مخرب و خطرناک است که در صورت رواج می تواند تمامی ارزش های معنوی و انقلابی جامعه را دستخوش تهدید و تخریب کرده و بنیان های نظام اسلامی را سست کند.فراموش نکنیم که چندی پیش رهبر معظم انقلاب مسوولان را به شدت از اشرافی گری و تجمل گرایی نهی کردند وبدون شک عدم توجه به خطرات این فرهنگ غلط درامر ازدواج نیز از این امر دینی و الهی تقدس زدایی خواهد کرد و باعث کمرنگ شدن فرهنگ تشکیل کانون خانواده خواهد شد و ارزش های ازدواج در سایه مهریه های ۴۰۰ میلیون تومانی و عروسی های ۴۰ میلیون تومانی رنگ خواهد باخت.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید