جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

Second Life یا دنیای مجازی


Second Life یا دنیای مجازی
Second Life یا زندگی دوم، ساخته شرکت Linden Lab است که هر چند در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کرده است، تنها چند ماه است که شرکت‌ها و پژوهشکده‌های بزرگ جهان به توان بالقوه آن در ایجاد فرصت‌های مختلف آگاه شده‌اند. شاید در آغاز همه آن را یک بازی شبیه‌سازی تحت شبکه تصور می‌کردند، ولی طراحان Linden هرگز از این حرف خوششان نمیآید. به عقیده آن‌ها زندگی دوم چیزی فراتر از یک بازی است، از دید آن‌ها SecondLife یک دنیای مجازی است؛ می‌توانید در آنجا دادوستد کنید، با هم روابط عادی یا کاری برقرار کنید و اخیراً حتی با هم تماس تلفنی داشته باشید، کالاهایی را که در دنیای حقیقی به فروش می‌رسانید، درآنجا تبلیغ کنید و سرانجام این‌که پول‌های مجازی خود را به دلارهای واقعی تبدیل کنید! جالب این‌که، این دنیای مجازی نه توسط شرکت سازنده آن که توسط ساکنانش اداره می شود .
وقتی وارد محیط زندگی دوم می‌شوید، با منوها و گزینه‌هایی روبه‌رو می‌شوید که برای ساختن Avatar یا کاراکتر مجازی شما طراحی شده‌اند. با دیدن چنین محیطی شاید به خودتان بگویید که این هم یکی از آن بازی‌های چند بازیکنه تحت شبکه است، ولی در واقع دو تفاوت اساسی میان این دو وجود دارد :
▪ خلاقیت Second Life: تقریباً آزادی نامحدودی برای ساکنان خود فراهم کرده است. دنیای شما همان چیزی خواهد بود که خودتان می‌سازید . می‌توانید از فروشگاه‌ها خرید کنید، برای خود یک تجارت دست و پا کنید یا یک آسمانخراش بسازید. می‌توانید یک موجود خیالی با ظاهری عجیب و غریب برای خود بسازید یا تاجری با ظاهر یک انسان باشید و در این شهر مجازی پول دربیاورید .
▪ مالکیت : هر چیزی را که خودتان خلق کرده باشید، مالک آن خواهید بود. ساکنان زندگی دوم بر اساس قوانین آنجا از حق مالکیت دارایی‌های خود برخوردارند .
زندگی دوم در مقیاس یک شهر کوچک ساخته شده است و هدایت آن به عهده هزاران سرور (موسوم به شبیه‌ساز) و نیز جمعیت نزدیک به یک و نیم میلیون نفری آن است که هر ساعت بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. ساکنان این شهر از بیش از یکصد کشور جهان گرد هم آمده‌اند. به طور متوسط شصت درصد ساکنان آن مرد و چهل درصد زن هستند و طیف سنی آن‌ها بین هیجده تا هشتاد و پنج سال است. در میان آن‌ها همه جور آدمی هست : خانه‌دار، دانشجو، کارمند، راننده تاکسی و... . حتی برخی از آن‌ها به شبیه‌سازی زندگی واقعی خود در Second Life پرداخته‌اند و به تولید کالا یا ارائه همان خدماتی می‌پردازند که در زندگی واقعی خود انجام می‌دهند .
گسترش اعضای شبکه Second Life به قدری سریع است که گاه شبکه گرید Linden Lab را با ترافیک بالا روبه‌رو می‌کند و حتی آن را از کار می‌اندازد. از این رو شرکت لیندن در اواخر ماه نوامبر ۲۰۰۶، یک‌بار دیگر نرم‌افزار Second Life را بروز کرد .
می‌توانید هم به صورت رایگان عضوی از Second Life شوید و هم به صورت پولی؛ مبلغ عضویت به صورت پولی، ۹۵/۹ دلار در ماه است. در این صورت هر هفته مبلغی دلار لیندن به شما تعلق می گیرد. خودتان هم می‌توانید با داد و ستد کالا یا خدمات، برگزاری رویدادهای مختلف و نیز با بازی‌های کامپیوتری به کسب درآمد بپردازید. برخی از دارندگان کسب و کار در Second Life ماشین‌های خودپرداز ویژه‌ای در دنیای حقیقی برای معاوضه دلارهای لیندن با دلارهای واقعی فراهم کرده‌اند . می‌توانید برای معاوضه دلارهای لیندن با دلار حقیقی و سایر پول‌های رایج جهان، به وب‌سایت خود شرکت Linden و نیز وب‌سایت‌های مورد تأیید این شرکت نیز مراجعه کنید. هر ۲۸۰ دلار لیندن را می‌توانید با یک دلار حقیقی معاوضه کنید . بسیاری از دانشگاه‌ها و انستیتوهای آموزشی اقدام به راه‌اندازی کلاس‌های مجازی خود در Second Life کرده‌اند که از میان فهرست طویل این کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌توان به این مراکز اشاره کرد
▪ ‌دانشگاه استنفورد ، ایالات متحده
▪ دانشگاه فناوری Arcada ، فنلاند
▪ کالج فیلم و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی سیدنی ، استرالیا
▪ دانشگاه ایالتی میسوری، ایالات‌‌متحده
▪ دانشگاه ایالتی ایلینویز ، ایالات‌متحده
▪ دانشگاه سوگانگ ، کره جنوبی
● فناوری Second Life
Linden Lab ، شرکت سازنده Second Life پیشتر، کار خود را به عنوان یک شرکت پژوهشی و توسعه‌دهنده تجهیزات سخت‌افزاری haptic آغاز کرد. آن‌ها به یک دنیای مجازی نیاز داشتند که بتواند با سخت‌افزار آن‌ها تعامل داشته باشد . بر همین اساس شروع به ساخت همان شهری کردند که به Linden World و سپس به Second Life تبدیل شد. شاید خود آن‌ها نیز نمی‌دانستند که دنیای مجازی آن‌ها روزی این چنین گسترش خواهد یافت .
موتور گرافیکی Second Life ، نه توسط خود شرکت که توسط شرکت RealityPrime ساخته شده است. برای اجرای Second Life از شبکه‌ای از نوع grid شامل هزاران سرور استفاده شده است .
در زندگی دوم، شما به یک Avatar نیاز دارید. آواتار موجودی مجازی است که نماینده شما در Second Life است. این موجود در آغاز یک انسان است، ولی می‌توانید آن را تغییر دهید. مثلا‌ً می‌توانید چهره آن را تا جایی که ممکن است، شبیه خودتان طراحی کنید یا این‌که او را به موجود دیگری تبدیل کنید؛ یک روبات یا هر موجود دیگری .
از آنجا که اتصال به Second Life ، از طریق پورت‌های TCP/۴۴۳ ‌، UDP/۱۲۰۳۵‌ ، UDP/۱۲۰۳۶ و UDP/۱۲۰۳۶-۱۳۰۰۰ گیرد، چنانچه روی کامپیوترتان از فایروال استفاده می‌کنید، باید آن را به گونه‌ای تنظیم نمایید که امکان ترافیک خروجی و ترافیک ورودی مرتبط با آن داده‌ها را روی آن پورت‌ها فراهم کند .
● پژوهش و تجارت‌
Second Life ، محیطی منعطف برای آموزش‌های راه‌دور فراهم کرده است که پشتیبانی توسط کامپیوتر، شبیه‌سازی، مطالعه توسط رسانه‌های جدید و آموزش گروهی را به صورت یکجا فراهم می‌کند . Second Life این امکان را به وجود میآورد تا دانشجویان در محیطی امن و شبیه‌سازی شده چیزهای جدیدی تجربه کنند. آنچه که می‌توان آن را بزرگ‌ترین مزیت Second Life دانست این است که در اینجا می‌توانید اهداف خود را پیش از واقعیت بخشیدن در دنیای حقیقی، مورد ارزیابی قرار دهید. دانشجویان در هر جای دنیا که باشند، می‌توانند با گردهمآمدن در این شهر مجازی، یک کالج مجازی بسازند و درآنجا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.
کالج فناوری ویرجینیا ، ایالات متحده با عضویت در فهرست آدرس اساتید Second Life چنانچه یک موقعیت شغلی با ویژگی‌ها و تخصص شما مورد نیاز باشد، پیغامی از طریق ایمیل به دستتان می‌رسد و از شما دعوت به کار می‌شود. همچنین این فهرست شانس به اشتراک‌گذاری اطلاعات را برای اساتید و متخصصان فراهم می کند .چنین فهرست‌هایی نه تنها برای آموزش، بلکه برای موضوعات دیگری چون تجارت نیز وجود دارد. برای دیدن این فهرست، به آدرس secondlife مراجعه کنید .
Second Life در سال ۲۰۰۳ ساخته شده، ولی تنها چند ماه است که شرکت‌های بزرگ و فروشگاه‌های مختلف اقدام به راه اندازی دفاتر مجازی خود در آنجا کرده‌اند .
هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر در Second Life زندگی می‌کنند و روزانه بیش از پانصد هزار دلار بین ساکنان آن رد و بدل می شود .
کمتر هفته‌ای را در Second Life بتوان یافت که درآن یک شرکت یا یک هتل مجازی برای تبلیغ کالا و خدمات خود یا حتی فروش و ارائه آن‌ها در Second Life تأسیس نشود .
این دفاتر مجازی چیزی فراتر از تبلیغ هستند. در این دفاتر می‌توان مصاحبه ترتیب داد، درباره کالا یا خدمات شرکت به نظرسنجی پرداخت و محصولات شرکت را به نمایش گذاشت و همه این‌ها با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از دنیای حقیقی انجام می‌شود؛ علت آن، ویژگی‌های این محیط مجازی است .مثلاً در Second Life برای رفتن به نمایشگاه شرکت خودروسازی Nissan ، کافی است محل آن را روی نقشه پیدا کنید و با کلیک روی دکمه fly ، به آنجا پرواز کنید .
برای انجام مصاحبه کافی است از امکانات چت استفاده کنید و در هر جایی که هستید، با استفاده از نام شخص مورد نظر با او مصاحبه کنید. البته همان‌گونه که پیشتر گفته شد، نماینده شما و اشخاص دیگر در Second Life آواتارها هستند .
هم‌اکنون شرکت‌های بزرگی چون نیسان، وارنر میوزیک، جنرال موتورز، IBM ،Sun ،Dell و تویوتا در Second Life دفاتر مجازی خود را تأسیس کرده‌اند.
http://qomelecom.parsiblog.com/


همچنین مشاهده کنید