پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مقایسه تاثیر القای بیهوشی با پروپوفول و تیوپنتال سدیم بر آپگار نوزاد و همودینامیک مادر در عمل سزارین


مقایسه تاثیر القای بیهوشی با پروپوفول و تیوپنتال سدیم بر آپگار نوزاد و همودینامیک مادر در عمل سزارین
● زمینه و هدف:
بی حسی ناحیه ای روش انتخابی در جراحی سزارین می باشد، ولی در سزارین اورژانسی معمولا بیهوشی عمومی انتخاب می شود. داروهای خواب آور داخل وریدی که در القای بیهوشی عمومی استفاده می شوند به سرعت از جفت عبور کرده باعث دپرسیون جنین می شوند. باتوجه به شیوع بالای بیهوشی عمومی در ایران نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد. هدف از این مطالعه، مقایسه دو داروی پروپوفول و تیوپنتال سدیم از نظر تاثیر بر آپگار نوزاد و وضعیت همودینامیک مادر و معرفی داروی مناسبتر برای القای بیهوشی در سزارین می باشد.
● روش کار :
مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی دو سو کور بود و بر روی ۶۰ نفر از زنان حامله کاندید سزارین که جنین طبیعی و ترم داشته و در کلاس I یا( II ASA (American Society of Anesthesiology بودند، انجام گردید. نمونه ها بصورت تصادفی ساده در دو گروه ۳۰ نفره دریافت کننده تیوپنتال سدیم mg/kg ۴ و پروپوفول mg/kg ۲ قرار گرفتند. شرایط همودینامیک بیماران قبل و بعد از القا و لوله گذاری تراشه و تا ۱۲ دقیقه بعد از لوله گذاری اندازه گیری شد. زمان های القای بیهوشی تا خروج نوزاد (قطع بند ناف) و برش رحم تا خروج نوزاد ثبت شد. آپگار نوزادان بعد از تولد در دقایق ۱، ۵، ۱۰و ۱۵ از طریق معاینه بالینی تعیین گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار آماری SPSS در قالب آزمونهای آماری T، مجذور کای و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید.
● یافته ها:
آپگار نوزادان دو گروه در زمان های ۱، ۵، ۱۰و ۱۵ تفاوت معـنی داری نشان نـداد (دقیـقه ۱ پروپـوفول ۲/۲ ± ۷/۱ و تیوپنتال ۸/۱ ± ۷/۴، دقیقه ۵ پروپوفول۷/۰ ± ۹/۲، تیوپنتال ۹/۰ ± ۹/۱(. حداکثر نوسانات ضربانات قلب و فشار خون مادران نیز در دو گروه تفاوت معنی دار نداشته است. زمان های القای بیهوشی تا خروج نوزاد (زیر ۸ دقیقه) و برش رحم تا خروج نوزاد (زیر ۱۳۰ ثانیه) نیز در دو گروه مشابه بود.
● نتیجه گیری:
تیوپنتال سدیم و پروپوفول به عنوان داروی القای بیهوشی عمومی در جراحی سزارین تفاوت معنی داری از لحاظ تاثیر روی نمره آپگار نوزاد و شرایط همودینامیک مادر ندارند.
محمدرضا قدرتی
قدرت اخوان اکبری
شهناز رحیمی
فیروز امانی
نسرین شهاب
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید