پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چرا چربی سوز؟


چرا چربی سوز؟
خوب، پس تصمیم گرفته اید که تغییری در برنامه غذایی و تمرینیتان بدهید. حق دارید؛ فصل گرما در راه است و ساحل دریا انتظارتان را می کشد. باید همین چربیهای کمی را هم که دارید، بسوزانید.
به محض اتخاذ چنین تصمیمی، در یکی از سه گروه مختلف چربی سوزان زیر قرار می گیرید:
▪ گروه اول: افرادی که بدنبال سریعترین، آسانترین و ترجیحا بی دردسرترین مسیر رسیدن به هدف هستند؛ رژیمهای زودگذر، مکملهایی که تولید کنندگانشان، وعده تاثیراتی جادویی می دهند، انواع شربتهای لاغری و خلاصه هر چه کاهش چربی را بدون کمترین زحمتی در پی داشته باشد.
▪ گروه دوم: افرادی که فکر می کنند تنها راه رسیدن به هدف، خون و عرق و اشک است. خودشان را روی دستگاههای هوازی و زیر وزنه هلاک می کنند و چیزی بجز سبزیجات خام و پروتئین خالص مصرف نمی کنند. چنین افرادی، اثربخشی تمرین را مشروط به احساس درد و ناراحتی یا فشاری در این حد می دانند. این گروه باوری راسخ دارند که بهترین روش، "روشی ساده" نیست.
▪ گروه سوم: و بالاخره آخرین گروه شامل ورزشکارانی می شود که حد واسط دو گروه دیگر قرار می گیرند و بینش بیشتری دارند.
این عده، اگرچه از اهمیت تمرین سنگین و برنامه های منظم غذایی آگاه هستند، اما از برخی محصولات موجود در بازار هم که به تسریع کسب نتایج دلخواه و تسهیل کل فرایند بدنسازی کمک می کنند، خبر دارند.
آنها بخوبی می دانند که استفاده از این مکملها بتنهایی چربی بدنشان را کاهش نمی دهد – کسب نتیجه مطلوب، به خودشان بستگی دارد و مکملها فقط روند رسیدن به هدف را تسهیل می کنند.
امیدوارم شما هم از ورزشکاران گروه سوم باشید. اگر نه، برایتان آرزوی موفقیت دارم؛ در این صورت، یا تابستان امسال، خودتان را زیر لباس پنهان خواهید کرد و از استخر و ساحل محروم خواهید شد یا طی یک رژیم دشوار چند هفته ای، آنقدر سختی می کشید که دیگر تاب فریادهای "بیا منو بخور!" شیرینیهای روی میز را نمی آورید.
اکنون که فهمیدیم مکملهایی هستند که واقعا زندگی را لذتبخشتر و رسیدن به نتایج دلخواه را آسانتر می کنند، بگذارید ببینیم چرا اصلا باید چنین محصولاتی و بویژه انواع چربی سوز را که مورد نظر ما در این مقاله است و امروزه بوفور در صنعت مکمل دیده می شود، مصرف کنیم.
● چهار دلیل سودمندی چربی سوزها
۱) گرسنگی
اولین چیزی که باید درباره چربی سوزها دانست، این است که فقط چربی نمی سوزانند – یا بعبارت دیگر، چربی را بروشهای گوناگونی می سوزانند. "تولید حرارت"، وجه تمایز اغلب چربی سوزهای متداول است. این مواد، با کمک به افزایش سوخت و ساز (متابولیسم) بدن، مستقیما به سوختن بیشتر چربی کمک می کنند.
با اینحال، برخی دیگر بگونه ای غیرمستقیم عمل می کنند. آیا هنگام رژیم، گرسنگی امانتان را می برد؟
در این صورت، چربی سوز با فرونشاندن اشتهایتان، مفید واقع خواهد شد. اکنون با آرام شدن شکمتان، سپری کردن باقی روز، آسانتر خواهد شد.
۲) میزان انرژی
شرط لازم برای از دست دادن چربیهای اضافی بدن، برنامه غذایی کم کالری است. چنین برنامه ای باعث لطمه به میزان انرژی لازم بدن می شود. به عبارت دیگر، چون مقدار انرژی دریافتیتان کاهش می یابد، عضلات هم انرژی کمتری خواهند داشت.
چربی سوزها حاوی مواد مختلفی هستند. کافئین یکی از این مواد است که بدون وارد کردن کالری بیشتر، به افزایش میزان انرژی بدن کمک می کند.
انرژی بیشتر، باعث تمرین سنگینتر می شود و تمرین سنگینتر هم بمعنی احتمال بیشتر حفظ بافتهای عضلانی بدن می باشد که ساختن و حجیم کردنشان مستلزم سالها زحمت بوده است.
۳) بهبود تمرکز
برخی افراد، پس از چند روز استفاده از مکملهای چربی سوز، متوجه بهبود تمرکزشان می شوند. اگرچه این وضعیت، شاید ارتباط مستقیمی با توانایی چربی سوزی بدنتان نداشته باشد اما احتمالا، تفکر مداوم درباره برنامه غذایی و تمرین و امور مرتبط، امکان اندیشیدن به هر موضوع دیگری را سلب می کند.
مصرف مکملهای چربی سوز شاید به حفظ تمرکزتان کمک کند و بدین ترتیب بتوانید بر کار یا هر فعالیت مغزی دیگری بهتر متمرکز شوید.
۴) بهبود وضعیت سلامتی عمومی
بالاخره، دلیل دیگر لزوم توجه به مکملهای چربی سوز، وجود موادی با اثرات جانبی سودمند برای سلامتی در برخی از آنهاست.
مثلا، بسیاری از مکملهای چربی سوز، حاوی "یوهیمبی" هستند که ضمن کاهش چربی بدن، جریان خون به اندامها و اعضای انتهایی (دستها و پاها، انگشتان ...) را افزایش می دهد.
مثال دیگری از مواد موجود در مکملهای چربی سوز، عصاره چای سبز است. حتما شنیده اید که این ماده، فواید بسیاری، از جمله خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.
● خاتمه
خوب، می بینید که گنجاندن مکمل چربی سوز در برنامه غذاییتان، دلایل فراوانی دارد. تا هنگامی که طبق آنچه گفته شد، گروه اولی نشده اید و همه کار را به عهده چربی سوز نگذاشته اید، بسیاری از مکملهای موجود، از نظر تراشیدن بدنی زیبا برای تابستان پیش رو سودمند هستند.
نویسنده: شنن کلارک
مترجم: د. کسری
آریان
http://tansaz.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید