جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تیم ملی جوانان چگونه به مقصد می رسد؟


تیم ملی جوانان چگونه به مقصد می رسد؟
سرمربی کروات تیم های ملی فوتبال جوانان و امید ایران معتقد است تنها راه اوجگیری حقیقی این تیم ها بازی با تیم های بزرگ و رقبای قوی است. نناد نیکولیچ که انتصابش به هر دو سمت فوق اسباب تعجب شده و تیم ملی جوانان را برای پیکارهای قهرمانی آسیا در این رده سنی و مصاف با رقبایی قدرتمند مثل عربستان و ژاپن آماده می کند، می گوید بازی با تیم های کوچک و معمولی در چنین شرایطی، مشکلی را حل نمی کند و چاره کار نیست و باید با تیم هایی بازی کرد و دیدارهای تدارکاتی برپا داشت که واقعا چیزی را به تیم افزوده و موجب پیشرفت آن شوند. او می افزاید: تدارکات ما باید مناسب و قوی و به فراخور حریفانی باشد که داریم، راه درست انجام بازی های خودشناسی در برابر رقبایی قوی و بین المللی است و فقط از این طریق می توان به تجربه و کارایی لازم دست یافت و روبه روی تیم های بزرگ ایستاد.
شاید نیکولیچ این دلخوشی را داشته باشد که اکثر بازیکنان تیم ملی جوانان در لیگ برتر کشور به میدان می آیند و از مهره های موثر و اصلی تیم های خود هستند و در نتیجه در آن میدان محک می خورند و قوی تر می شوند و این یک میدان آمادگی مناسب برای آنها است. اضافه بر آن، چنین مساله ای تجربه آنان را نیز از سطح جوانان معمولی بالاتر برده و به درجاتی قابل توجه رسانده و به همان چیزی بدل کرده که برای مسابقه ای در سطح قهرمانی جوانان آسیا به آن نیاز است، اما شکی نیست که تا یک تیم در میادین مختلف امتحان پس ندهد و به طور مجتمع به کارهای گروهی در دیدارهای رسمی نپردازد و این کار را در برابر رقبای قوی انجام ندهد، به جایی نخواهد رسید و این چیزی است که به اندازه کافی شامل حال تیم ملی جوانان ایران نشده است.
● از نو
نیکولیچ که قرار است بعد از اتمام پیکارهای قهرمانی جوانان آسیا تیم ملی امید ایران را مهیای بازی های آسیایی گوانگ ژو کند و همان نفرات تیم جوانان را برای تیم امید نیز به کار گیرد، معتقد است پیشرفت تیم های دو کره، ژاپن و عربستان در رده های سنی نوجوانان و جوانان طی سال های اخیر از نو شدت گرفته و در نتیجه باید در این زمینه دقت لازم را به کار گرفت و از هیچ چیز غافل نماند. او همچنین می گوید: راز موفقیت آنها کار درازمدت و استفاده از مربیان معروف و در اختیار گرفتن امکانات چشمگیر و تمامی نیازهای ممکن است و کسب عناوین قهرمانی آسیا در این رده های سنی نشان از همین مساله دارد. ما حتی در رده امیدها نیز پسروی داشته ایم، زیرا اگر در بازی های آسیایی ۲۰۰۲ در بوسان کره جنوبی به مقام قهرمانی فوتبال در این رده سنی رسیدیم، در سال ۲۰۰۶ در تجدید این عنوان موفقیتی نداشتیم و رقبا بر ما چربیدند.
بنابراین کار ما باید جدی تر و وسیع تر از گذشته انجام شود. شاید ما استعدادهای خوب و زیادی در این سطح داشته باشیم، اما استعداد تنها و صرف کافی نیست و باید برنامه ریزی مناسب هم در دستور کار قرار گیرد.
● زیر نظر سران فدراسیون
حرف ها، نگرانی ها و نیازهای نیکولیچ در شرایطی مطرح می شود که به گفته رییس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال رسیدگی وسیع به وضعیت تیم های ملی نوجوانان و جوانان ایران به طور مستقیم در کار فدراسیون قرار گرفته و لزوم راهیابی به جام های جهانی در این رده های سنی چنین توجهی را می طلبد و مسوولان امر مایل اند که به طور جدی تر و مستقیم تر وارد ماجرا شوند. مسعود معینی گفته است: از آنجا که مساله صعود احتمالی تیم های ملی نوجوانان و جوانان ایرانی به جام های جهانی اهمیت زیادی دارد، مسوولان ارشد فدراسیون، خود اداره کار را در دست گرفته اند و کارهای این دو تیم را زیر نظر دارند. رییس فدراسیون هم تاکید کرده است که تمام برنامه ها و تحرکات این دو تیم باید مورد توجه و بررسی دقیق قرار گیرد. به این ترتیب تیم های ملی نوجوانان و جوانان ایران کارهای آماده سازی خود را بدون سرپرست هدایت و اجرا خواهند کرد و پیگیری و اجرای مسایل اداری و سایر کارهای تیم از طریق رابطین فدراسیون انجام خواهد شد.
● بیش از این
سایر حرف های مسعود معینی که مدافع اسبق استقلال و تیم ملی ایران است از توجه لازم و تامین برنامه ها و نیازهای تیم ملی جوانان حکایت می کند و این می تواند به نوعی ناقض اظهارات نیکولیچ باشد که از لزوم افزودن بر این توجه و کم و ناکافی بودن دیدارهای دوستانه مفید می گوید و معتقد است که تیم جوانان باید بسیار بیش از این حمایت و تقویت شود. قدر مسلم این که بازی با امثال عربستان و ژاپن در پیکارهای قهرمانی آسیا که همگروه های کشورمان هستند نمی تواند کار آسانی باشد و برگزاری بازی ها در زمین یکی از این حریفان(عربستان) دشواری کار ما را افزایش داده است. این چیزی است که باید در هماهنگی بین نیکولیچ و معینی و سایرمسوولان امر تامین حل شود، وگرنه ضررهای حاصل از آن به تمامی سطوح فوتبال ما وارد خواهد شد و همین که احساس کنیم ماه ها و ماه ها برنامه ریزی و تلاش تیم ملی جوانان با ناکامی همراه شده و این تیم به مقصد نرسیده، به اندازه کافی ناراحت کننده است.
وحید رسولی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید