جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اثرات ضد انقباضی عصاره هیدروالکلی آویشن برروی ترمینال ایلئوم خوکچه هندی


اثرات ضد انقباضی عصاره هیدروالکلی آویشن برروی ترمینال ایلئوم خوکچه هندی
● زمینه و هدف:
گیاهان دارویی در میان مردم استفاده وسیعی دارد و همیشه احتمال ایجاد عوارض توسط این ترکیبات وجود دارد. در این مطالعه اثرات عصاره هیدروالکلی آویشن بر روی روده کوچک خوکچه هندی مورد بررسی قرار گرفت.
● روش بررسی:
خوکچه هندی نر بمدت ۲۴ ساعت بدون غذا نگهداشته و با زدن ضربه به سر، حیوان کشته شده و ترمینال ایلئوم برداشته می شد و در حمام نسجی حاوی تیرود در دمای ۳۷ درجه که با گاز کربوژن دمیده میشد با تحریک الکتریکی منقبض شده و این انقباضات با فیزیوگراف ثبت میشد. سپس آویشن در شش غلظت مورد آزمایش قرار گرفت، ۵ دقیقه اول به عنوان کنترل و ۵ دقیقه بعد از اضافه کردن عصاره به عنوان تست ثبت گردید، میانگین تغییرات با استفاده از نرم افزار SPSS۱۱.۵ (Chicago IL) و آزمون آماری تی تست تجزیه و تحلیل شدند.
● یافته ها:
آویشن سبب مهار انقباضات شد که این مهار با افزایش غلظت عصاره بیشتر شد. که با غلظت ۰.۶mg/ml سبب ۶۰% کاهش در دامنه انقباضات شد (p<۰.۰۲). این اثر مهاری توسط گرانیسترون بلوک شد که همچنین مانع اثر تحریکی استیل کولین شده که این امر نشان دهنده اثرات آنتی کولینرژیکی با اثر در مسیر سروتونینرژیک میباشد. آنالیز رگرسیون نشان داد که با افزایش غلظت اثر عصاره افزایش میابد که برای این گیاه آویشن (p<۰.۰۰۱) با غلظت ۸۹ هزارم میلیگرم بود.
● نتیجه گیری:
این مطالعه نشان داد که آویشن سبب مهار برگشت پذیر
مهدی بابایی
میترا امامی ابرقویی
رضا انصاری
عباس علی وفایی
عباس علی طاهریان
جعفر طوسی
شاهرخ موسوی
مازیارمحمد اخوان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید