پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی پیامد حاملگی بیماران دچار خونریزی ساب کوریونیک در سه ماهه اول حاملگی در مقایسه با گروه کنترل در بیماران مراجعه ‌کننده به کلینیک تخصصی در سال ۸۱ و ۸۲


بررسی پیامد حاملگی بیماران دچار خونریزی ساب کوریونیک در سه ماهه اول حاملگی در مقایسه با گروه کنترل در بیماران مراجعه ‌کننده به کلینیک تخصصی در سال ۸۱ و ۸۲
● مقدمه:
پیدایش جفت در انسان به اندازه نحوه نمو و تکامل جنین انسان شگفت ‌آور است. جنین در زندگی داخل رحمی به جفت به عنوان ریه، کبد و کلیه نیازمند است. گاها به دلایل متعدد و اغلب ناشناخته خونریزی به داخل دسیوابازال روی می‌دهـد و طبعا تغییرات نکروتیک در بافتـهای مجـاور محـل خونریزی ایجـاد می‌شـود امـا منجر به جدا شدگی تخم بارور و ایجاد انقباضات رحمی در همان زمان نمی‌گردد، بلکه حاملگی تداوم پیدا می‌کند. پیامد چنین حاملگی ‌هایی همواره مورد سوال بوده و مادر حامله و پزشک نگران سلامتی جنین هستند. این مطالعه با هدف بررسی پیامد چنین مواردی انجام شده است.
● مواد و روشها:
مطالعه اخیر از نوع هم گروهی بوده و ۷۵ نفر خانم باردار دارای خونریزی ساب کوریونیک با ۸۳ نفر خانم فاقد این عارضه از نظر پیامد حاملگی مورد بررسی قرار گرفتند. مراجعه ‌کنندگان از میان خانمهای بارداری که جهت مراقبتهای بارداری به کلینیک تخصصی مراجعه کردند انتخاب شدند و تحت سونوگرافی قرار گرفتند. سونوگرافی روتین برای بیماران مراجعه‌کننده به کلینیک تخصصی بیمارستان بعثت شهر سنندج در طی سال ۸۱ و ۸۲ در هفته ۱۰-۸ حاملگی انجام گرفت آن دسته از مادرانی که که مشخصا بیماری سیستمیک خاصی را ذکر می‌کردند و افراد با سابقه بد مامایی، خونریزی واژینال مشخص در سه ماهه اول حاملگی را داشتند وارد مطالعه نشدند. معیار ورود در گروه مواجهه BHCG مثبت و نتیجه سونوگرافی دال بر خونریزی ساب کوریونیک در فاصله هفته‌های ۱۰-۸ حاملگی بود. از بیماران فاقد BHCGو همسان شده از نظر سن، سن حاملگی و تعداد حاملگی‌های قبلی تعداد ۸۳ نفر بعنوان گروه غیر مواجهه وارد مطالعه شدند. سیر حاملگی با مراقبتهای روتین دوران بارداری ارزیابی شد. اطلاعات به دست آمده پس از جمع ‌آوری با استفاده از تستهای آماری T test و X۲ تجزیه و تحلیل گردید.
● یافته‌ها:
نتایج این مطالعه نشان داد که فراوانی کلیه عوارض حاملگی در افراد دارای خونریزی ساب کوریونیک بیش از گروه کنترل بوده و اختلاف معنی ‌دار وجود داشته است.
● نتیجه‌گیری:
به طور کلی به نظر می‌رسد که شیوع اغلب عوارض مامایی از قبیل سقط، مرگ داخل رحمی جنین، دکولمان، محدودیت رشد جنین، پارگی زودرس کیسه آب و زایمان زودرس در حاملگی ‌های دچار عارضه خونریزی ساب کوریونیک بالاتر از افراد گروه کنترل می‌باشد.
ستاره اخوان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید