چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


تحت تعقیب Wanted


تحت تعقیب Wanted
▪ کارگردان: تیمور بکمامبتوف.
▪ فیلمنامه: مایکل براندت، درک هاس، کریس مورگان بر اساس داستانی از براندت، هاس و داستان مصور مارک میلر و ج. جی. جونز.
▪ موسیقی: دنی الفمن.
▪ مدیر فیلمبرداری: میچل آموندسن.
▪ تدوین: دیوید برنر.
▪ طراح صحنه: جان مایهر.
▪ بازیگران: جیمز مک آوی[وسلی گیبسون]، مورگان فریمن[اسلوآن]، آنجلینا جولی[فاکس]، ترنس استمپ[پکوارسکی]، تامس کرچمن[کراس]، کامون[اسلحه ساز]، کنستانتین خابنسکی
▪ ۱۱۰ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۸ آمریکا.
▪ ژانر: اکشن، درام، مهیج.
وسلی گیبسون حسابدار ۲۵ ساله عصبی در یک شرکت کوچک کار می کند. رئیس اش هر روز با اعصاب وی بازی می کند و دوست دخترش با یکی از همکارانش مشغول خیانت به وی است. زندگی برای گیبسون کسالت آور و گاه آزارنده است، تا اینکه یک روز در فروشگاهی با زنی زیبا و جذاب روبرو می شود که خود را فاکس می نامند.
فاکس به او می گوید که پدرش- که گیبسون هرگز او را ندیده- روز قبل کشته شده و قاتل-کراس- به دنبال اوست تا وی را نیز از میان بردارد. گیبسون حرف های فاکس را باور نمی کند، اما با پیدا شدن سر و کله کراس نبردی میان او و فاکس بر سر گیبسون درمی گیرد. فاکس گیبسون را نجات داده و به او می گوید که پدرش آدم کشی حرفه ای و مانند خود او عضو انجمن برادری بوده است. این انجمن که از هزار سال پیش موجودیت یافته، وظیفه دارد با از میان بردن آدم هایی که سرنوشت مقدر کرده به زندگی دیگران کمک کند.
فاکس گیبسون را نزد رئیس خود اسلوآن برده و او نیز از گیبسون می خواهد تا به انجمن برادری بپیوندد. گیبسون این پیشنهاد را رد کرده و آن دو را ترک می کند. اما با پیش آمدن حادثه ای دیگر، با پای خود به نزدشان رفته و از آنها می خواند تا او را تعلیم دهند. تعلیم سخت و طاقت فرساست و گیبسون ابتدا از تصمیم خود پشیمان است. اما با یافتن اندکی اعتماد به نفس و پس از ترک دوست دختر خیانتکارش به هوای فاکس زیبا به تمرین ها ادامه می دهد.
اولین ماموریت را با تردید ولی موفقیت آمیز انجام می دهد و سپس ماموریت های بعدی و بعدی... سرانجام دستوری مبنی بر یافتن کراس دریافت می کند. تنها سرنخ موجود گلوله ای خاص است که اسلحه سازی مشهور آن را می سازد. گیبسون به سراغ اسلحه ساز می رود و سرنخ ها او را به صومعه ای قدیمی و محل تولد انجمن برادری هدایت می کند. در آنجا با مردی به نام پکوارسکی روبرو می شود که تنها فرد مورد اطمینان کراس محسوب می شود. اما برخورد با کراس حقایق تازه و پیچیده ای را بر گیبسون آشکار می کند...
● چرا باید دید؟
تیمور بکمامبتوف متولد ۱۹۶۱ گوری یف، شوروی سابق[قزاقستان فعلی] است و اکنون هر سینما دوستی او را به خاطر دو فیلم نگهبان شب و نگهبان روز می شناسد. دو فیلمی که ماتریکس روسیه لقب گرفتند و آغازکننده انقلاب تکنیکی و تجاری تازه ای در سینمای روسیه بودند. بکمامبتوف کارگردان شناخته شده فیلم های تبلیغاتی بود و در سال ۱۹۹۴ با ساختن والس پیشاور وارد عالم سینما شد که توانست جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کارلووی واری را برای وی به ارمغان بیاورد. اما توفیق نگهبان روز و شب باعث شد تا خیلی زود کمپانی فوکس او را به آمریکا احضار کند و تحت تعقیب اولین فیلم آمریکایی اوست که در دو هفته اول نمایش خود به رقم ۱۰۰ میلیون دلار دست یافته است.
تحت تعقیب از روی داستان مصور فرانک میلر به همین نام که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، و با صرف ۷۵ میلیون دلار ساخته شده است. اما خود را چندان به منبع اقتباس اش وفادار نمی داند و حتی نقش هایی از جمله فاکس بعدها به آن افزوده شده است.
تحت تعقیب که با برخورد خوب منتقدان نیز روبرو شده، فیلم دو پهلویی است. یقین دارم که سازندگانش نیز به مضمون اصلی فیلم یعنی رسیدن به خودباوری در نسل فعلی و کشتن برای هدفی خوب(نجات هزاران با کشتن یکی) وقوف کامل دارند و آن را با وقایع پیرامونی به وحدتی شگرف رسانده اند. قهرمان جوان فیلم که می تواند نماینده نسل جدید امریکایی و سرباز جدید این دولت باشد، فردی خجالتی و ظاهراً ضعیف است. پیوسته پوزش می خواهد و حتی در اولین ماموریت هایش این عذرخواهی را برای قربانیان خود نیز ابراز می کند. اما خیلی زود به هدف عالی و غایی خود ایمان پیدا کرده و خود را سرباز سرنوشت اعلام می کند.
یعنی چیزی که دولت و ملت آمریکا آشکار و نهان به آن ایمان و اعتقاد دارند و حضور خود را در هر جایی از کره زمین و توسل به زور را با اتکا به این هدف ستایش شده، مشروع نشان می دهند. جوان آمریکایی امروز نباید چون گیبسون اسیر مشاغل حقیر باشد، او برای جنگیدن و عشق ورزیدن ساخته شده است. به همین خاطر فیلم نیز تخت گاز پیش می رود و هرگز از نفس نمی افتد.
کارگردان روس تبار با چنین فیلمی کارنامه عظیم برای خود در هالیوود تدارک دیده و در آینده فیلم های بزرگ تری نیز خواهد ساخت.
البته این امر لاجرم به معنی جدی تر بودن شان نخواهد بود. دوستداران دنیای بکمامبتوف دو نفر از بازیگران فیلم های او را در تحت تعقیب خواهند یافت: کنستانتین خابنسکی قهرمان اصلی نگهبان روز و شب که در نقش مامور دفع جانوران موذی ظاهر شده و داتو باختادزه که نقش قصاب و استاد کار با چاقو را بازی می کند. خود جناب بکمامبتوف نیز در حال حاضر سرگرم به پایان رساندن قسمت سوم نگهبان روز با نام نگهبان شفق است که در سال ۲۰۰۹ به روی پرده خواهد رفت.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید