جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه رادیوگرافیک و میکروسکوپیک شیوع کانال های اضافی در پره مولرهای فک پایین در جامعه ایرانی (In-vitro)


مقایسه رادیوگرافیک و میکروسکوپیک شیوع کانال های اضافی در پره مولرهای فک پایین در جامعه ایرانی (In-vitro)
● زمینه و هدف:
پره مولرهای فک پایین دارای آمار بسیار گوناگونی از نظر تعداد و کانال های ریشه هستند. عدم آگاهی کافی به این مساله می تواند مشکلات جدی در تشخیص و طرح درمان ریشه دندان ها ایجاد نماید. با توجه به آنکه تحقیقات جامعی در این زمینه در جامعه ایرانی صورت نگرفته بود، این تحقیق با هدف مقایسه رادیوگرافیک و میکروسکوپیک شیوع کانال های اضافی در پره مولرهای فک پایین جامعه ایرانی انجام گردید.
● روش بررسی:
برای انجام این تحقیق تجربی Exprimental)، ۱۵۶ )دندان پره مولر اول و دوم فک پایین افراد ایرانی که دارای تاج سالم و قابل شناسایی بودند از میان نمونه های جمع آوری شده جدا شدند. ابتدا از هر یک از دندانها رادیوگرافی های مستقیم و با زاویه ۲۰ درجه افقی بعمل آمد و رادیوگرافها از نظر حضور و یا عدم حضور کانال اضافی توسط سه نفر از متخصصین اندودانتیکس به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفته، و در برگه های مخصوص ثبت گردیدند. سپس دندانها در مقاطع سرویکالی، ۲ میلیمتری اپیکالی و دو یا سه ناحیه در حد فاصل آنها بسته به طول ریشه دندانها، برش داده شدند. مقاطع پس از قرار گرفتن روی لام زیر استریومیکروسکوپ مورد مشاهده قرار گرفتند. یافته های تحقیق با استفاده از آزمون Mc-Nemar از نظر آماری مورد بررسی قرار گرفتند.
● یافته ها:
یافته های نشان دادند که شیوع کانالهای اضافی در پره مولرهای اول فک پایین با روش رادیوگرافیک ۱۴.۱% و با روش میکروسکوپیک ۲۱.۸% بود. بر اساس تعداد نمونه های این تحقیق این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود. هم چنین شیوع کانالهای اضافی در دندانهای پره مولر دوم فک پایین با روش رادیوگرافیک ۷.۷% و با روش میکروسکوپیک ۲۶.۹% بود که این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (P<۰.۰۱).
● نتیجه گیری:
با توجه به یافته های این تحقیق بنظر می رسد که در پره مولرهای اول فک پایین رادیوگرافی می تواند با اطمینان بالایی وجود کانال اضافی را بیان نماید ولی در پره مولرهای دوم فک پایین قضیه به این صورت نمی باشد. بنابراین توصیه می شود که به نمای رادیوگرافی این دندانها توجه بیشتری صورت گرفته، بخصوص در مورد پره مولرهای دوم فک پایین، وجود کانال اضافی همیشه مدنظر قرار گیرد.
ناهید اخلاقی
بهنام اسلامی
زهره خلیلک
مهتاب عارفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید