پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی فراوانی و توزیع تومورهای ناحیه سلاتورسیکا در اجساد ۲۰ ساله و بالاتر اتوپسی شده در مرکز پزشکی قانونی تهران در سال های ۱۳۸۴-۱۳۸۳


بررسی فراوانی و توزیع تومورهای ناحیه سلاتورسیکا در اجساد ۲۰ ساله و بالاتر اتوپسی شده در مرکز پزشکی قانونی تهران در سال های ۱۳۸۴-۱۳۸۳
● زمینه و هدف:
تومورهای هیپوفیز از جمله علل شایع بزرگی غده هیپوفیز می باشند. در سری های اتوپسی انتخاب شده تا %۲۵ غده های هیپوفیز دارای یک میکرو آدنومای اتفاقی کوچک بودند. با توجه به اینکه قبلا مطالعه جامعی در خصوص فراوانی تومورهای هیپوفیز در ایران انجام نشده است این بررسی دارای اهمیت خاصی می باشند. هدف از این مطالعه بررسی توزیع فراوانی تومورهای هیپوفیز در اجساد ۲۰ ساله و بالاتر اتوپسی شده در مرکز پزشکی قانونی تهران در سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ است.
● روش بررسی:
در این مطالعه مقطعی و مشاهده ای توصیفی، تعداد ۱۸۶ غده هیپوفیز مربوط به اجساد کالبد گشایی شده در نیمه دوم سال ۱۳۸۳ و تمام طول سال ۱۳۸۴، مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفته و از نظر وجود یا عدم وجود تومور، نوع تومور، اندازه آدنوم و سن و جنس اجساد مطالعه شده اند.
● یافته ها:
فراوانی کلی تومورهای هیپوفیز، %۱۰.۲ (۱۹مورد از ۱۸۶ غده هیپوفیز) بود که %۴.۳ (۸ مورد) کرانیوفارنژیوما، %۴.۳ (۸ مورد) آدنوما و %۱.۶ (۳ مورد) مننژیوما بود. بیشترین فراونی تومورهای هیپوفیز در دهه سوم (۶ مورد) و پس از آن دهه هشتم عمر (۵ مورد) بود. فراوانی تومور هیپوفیز در جنس مونث %۱۱.۲۶ (۸ مورد) از ۷۱ جسد و در جنس مذکر %۹.۵۶ (۱۱ مورد) از ۱۱۵ جسد بود. از نظر فراوانی هر یک از انواع تومورهای هیپوفیز در جنس مونث ۵ مورد کرانیوفارنژیوما و ۳ مورد آدنوما بود؛ در جنس مذکر ۵ مورد آدنوما و ۳ مورد مننژیوما و ۳ مورد کرانیوفارنژیوما بود. ۷ آدنوما قطر کمتر از ۱ سانتی متر (میکرو آدنوما) و یک مورد قطر ۱.۸ سانتیمتر (ماکروآدنوما) داشتند.
● نتیجه گیری:
بین جنس اجساد و فراوانی و نوع تومور هیپوفیز رابطه آماری معنی داری وجود نداشت. شیوع آدنوما و کرانیوفارنژیوما یکسان بود. بین فراوانی تومورها و سن اجساد رابطه آماری معنی دار وجود داشت. میکروآدنوما واضحا شایع تر از ماکروآدنوما بود.
مظاهر قربانی
فرید کوثری
فردین مردانی
رویا سعیدنژاد
نوید محمدی
میترا اخلاقی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید