پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


عالی اما افتضاح!


عالی اما افتضاح!
▪ هنکاک
▪ کارگردان: پیتر برگ
▪ نویسنده: وینسنت نگو، وینس گیلیگان
▪ بازیگران: ویل اسمیت، چارلیز ترون، جیسن بیتمن، مایکل مان
▪ امتیاز منتقدان: ۴۹از ۱۰۰
▪ تعداد سینماهای نمایش دهنده : ۳۹۶۵
▪ بودجه فیلم : ۱۵۰ میلیون دلار
▪ فروش هفته : ۳۳میلیون دلار
▪ فروش کل تا به امروز: ۱۷۰ میلیون دلار
▪ میزان فروش نسبت به هفته گذشته: ۴۷درصد کاهش داشته است.
▪ خلاصه داستان:
قهرمانهایی وجود دارند... ابر قهرمانهایی وجود دارند... و پس از آن هم «هنکاک» وجود دارد. با قدرت زیادی می آید و مسؤولیت بزرگی هم بر عهده دارد و این را همه می دانند.
فیلمنامه اصلی هنکاک، «امشب، او می آید» نام داشت که حدود ده سال در هالیوود دست به دست می گشت و دنبال کارگردان مناسبی برای آن بودند.
«وارنر برادرز» از ساختن این فیلم انصراف داد تا در نهایت «سونی» ساخت آن را به عهده گرفت. این فیلم دومین ساخته «پیتر برگ» است که فیلم «قلمرو» را در کارنامه خود دارد.
«هنکاک» بر مبنای یک مجموعه رمان گرافیکی ساخته شده است. اسمیت نقش «جان هنکاک» یک ابرقهرمان سختکوش را دارد که از چشم مردم افتاده و از طریق یک متخصص روابط عمومی می کوشد تصویر عمومی خود را بهبود ببخشد.
«هنکاک» شاید مسخره ترین و عجیب ترین قهرمانی باشد که تا به امروز بر پرده سینماها آمده است. «ویل اسمیت» دیگر تعریفهای رایج یک ابرقهرمان را هم در این اثر به هم ریخته و فیلمی عجیب، جذاب و در عین حال بسیار دور از ذهن و غیرقابل باور را به تصویر کشیده است.
این هشتمین فیلم پیاپی «ویل اسمیت» بازیگر است که پرفروش ترین فیلم هفته اول اکرانش می شود و به طور کلی دوازدهمین فیلم پرفروش وی و پنجمین فیلم او که در تاریخ ۴ جولای اکران و صدرنشین می شود (اولین این فیلمها «روز استقبال» به کارگردانی رولند امریش بود که سال ۱۹۹۶ روی پرده رفت.)
عملکرد پرفروشترین فیلم چهارم ژوئیه که روز استقلال آمریکاست، در سالهای اخیر متأثر از روزی بوده که این تعطیلی در آن قرار می گیرد . پارسال چهارم ژوئیه چهارشنبه بود و فیلم «ترانسفورماتورها» ۲۹/۱ میلیون دلار فروش داشت. دو سال پیش نیز که این تعطیلی روز سه شنبه افتاده بود، «سوپرمن باز می گردد» ۱۰/۵ میلیون دلار به دست آورد.
● و اما چند نگاه رسانه ای به فیلم هنکاک:
▪ بوستون گلاب: خسته کننده تر از آنچه تصور می رفت!
▪ شیکاگو سان تایمز : فیلم صحنه های خنده دار زیادی دارد، اما «اسمیت» شخصیت هنکاک را خوب درنیاورده است. این است که خیلی جدی، متفکر و ناراحت دیده می شود!
▪ شیکاگو تریبون: ایده خوبی است که یک قهرمان هویت خاصی نداشته باشد و باید دست به دامان رسانه شود! اما در عمل آن طور که باید از عهده این ایده بر نیامده اند.
▪ ای آنلاین: در این فیلمنامه خیلی سخت می شود یک شخصیت منفی پیدا کرد و البته سخت تر از آن قبول روشی است که هنکاک معمولا آن را به کار می برد!
▪ اینترتیمنت ویکلی: کاری که «پیتر برگ» به کمک فیلمنامه نویس خود انجام داده اثری است که می توان گفت بیشترین تمرکز بر تصویری بودن آن گذاشته شده است.
▪ فیلم کریتیک: فیلم در قسمتهای طنزش عالی است، اما وقتی می خواهد جدی باشد افتضاح می شود.
▪ هالیوود ریپورتر: مفهوم فیلم عالی است، اما در عمل زیاد خوب درنیامده است.
▪ لس آنجلس تایمز: خیلی عجیب است که فیلمی که این همه سر و صدا کرده را این چنین ضعیف و نچسب ببینی!
▪ سیتل پست اینتلینجر: حتی با در نظر گرفتن استانداردهای شناخت فیلمهای ابرقهرمانانه، این اثر برای کودکان مناسب نیست.
▪ یو اس ای تودی: شروع خوبی که با صحنه های کمدی جذابی خلق شده بود، با تغییر مسیر به سمت خطوط تعریف شده داستانی جذابیت خود را از دست داد.
کمیل سهیلی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید