جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر لوله گذاری داخل تراشه با لوله آغشته به ژل لیدوکائین در بروز عوارض فوری پس از عمل برداشتن لوزه


بررسی اثر لوله گذاری داخل تراشه با لوله آغشته به ژل لیدوکائین در بروز عوارض فوری پس از عمل برداشتن لوزه
● زمینه و هدف:
از عوارض مهم بعد از عمل جراحی تانسیلکتومی لارنژیت، لارنگوسپاسم و خونریزی از محل عمل است. این عوارض شایع ترین علل مرگ و میر به دنبال تانسیلکتومی می باشد. در این مطالعه بروز هر یک از این عوارض و ارتباط آنها با کاربرد ژل لیدوکائین، سن و جنس بیماران مورد بررسی قرار گرفت.
● روش مطالعه:
این مطالعه به صورت مداخله ای بر روی ۱۰۰ بیمار ۱۵-۵ ساله ای که در مدت ۶ ماه (تابستان و پائیز۱۳۸۰ ) در بیمارستان رسالت شهرکرد تحت تانسیلکتومی قرار گرفتند، انجام شد. بیماران به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مساوی شاهد (لوله گذاری بدون ژل لیدوکائین) و مورد (لوله گذاری با ژل لیدوکائین ۲%) قرار گرفتند. در هر دو گروه، بیماران از نظر خونریزی حین عمل، لارنگواسپاسم در طی دو ساعت اول پس از عمل و لارنژیت در طی ۲۴ ساعت اول پس از عمل بررسی شدند.
● نتایج:
در مطالعه انجام شده بروز لارنگواسپاسم و لارنژیت به ترتیب ۸ درصد و ۱۷ درصد به دست آمد. ارتباطی بین لارنگواسپاسم و لارنژیت با سن و جنس بیماران وجود نداشت. بروز خونریزی ۱۶ درصد بود که با گروه های سنی ارتباط مستقیم داشت. همچنین خونریزی در جنس مونث بیشتر از مذکر بود. در این مطالعه مشخص شد ژل لیدوکائین در کاهش لارنگواسپاسم موثر می باشد اما بر بروز لارنژیت و خونریزی تاثیری ندارد.
● نتیجه گیری:
بر اساس این مطالعه استفاده از ژل لیدوکائین ۲% برای پیشگیری از لارنگواسپاسم بعد از تانسیلکتومی توصیه می شود.
محمدرضا عابدین زاده
محمود اخلاقی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید