پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اثر دوز کم کتامین وریدی بر درد پس از عمل جراحی


اثر دوز کم کتامین وریدی بر درد پس از عمل جراحی
● زمینه و هدف:
درد پس از عمل جراحی، آثار نامطلوب بسیاری از جمله عوارض طبی، افزایش هزینه های درمانی و تجویز مخدر ها را در پی دارد. اگر چه برخی تحقیقات اثر مناسب کتامین را در پیشگیری از درد پس از عمل جراحی نشان داده اند، اما دوز مورد استفاده در اغلب این تحقیقات دوز زیاد (بیش ازmg/kg ۱) این دارو بوده است، که اثرات جانبی بیشتری را در مقایسه با دوز کم در پی خواهد داشت. لذا هدف این مطالعه تعیین اثر کتامین وریدی با دوز کم (mg/kg ۵/۰) در مقایسه با دارونما بر میزان درد پس از عمل جراحی بود.
● روش بررسی:
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی دو سوکور اتفاقی انجام شد. به این منظور ۶۰ خانم حامله که تحت عمل سزارین دلبخواه قرار گرفتند، به صورت اتفاقی به دو گروه ۳۰ نفری تقسیم شدند. بیماران گروه مورد و شاهد یک دقیقه قبل از القاء بیهوشی، به ترتیب mg/kg ۵/۰ کتامین و دارونما دریافت کردند. تکنیک جراحی و بیهوشی در دو گروه یکسان بود. شدت درد پس از عمل با استفاده از پرسشنامه McGill طی چهار نوبت (در ریکاوری و سپس هر ۶ ساعت) ثبت گردید.
● یافته ها:
میانگین نمره درد پس از عمل جراحی در گروه مورد و شاهد به ترتیب ۲/۳±۷ و ۴۹/۳±۹/۷ به دست آمد که این اختلاف معنی دار بود (۰۵/? P<).
● نتیجه گیری:
نتایج این تحقیق کتامین وریدی با دوز کم را به عنوان یک داروی موثر در پیشگیری از درد پس از عمل معرفی می کند، که احتمالا بتواند به عنوان جایگزین دوز معمول و بالاتر آن مورد استفاده جراحان و متخصصین بیهوشی قرار گیرد.
حسین مدینه
محمد رجایی اصفهانی
حافظ قاهری
محمود اخلاقی
فروزان گنجی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید