شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه بیومتری چشم به دو روش اولتراسوند و اپتیکال با توجه به میزان عیوب انکساری بعد از عمل فیکوامولسیفیکاسیون


مقایسه بیومتری چشم به دو روش اولتراسوند و اپتیکال با توجه به میزان عیوب انکساری بعد از عمل فیکوامولسیفیکاسیون
● مقدمه:
فیکوامولسیفیکاسیون یکی از بهترین اعمال جراحی برای درمان آب مروارید است. امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه تعیین قدرت لنزهای داخل چشمی صورت گرفته است، عیوب انکساری بعد از جراحی کاهش یافته است. در این رابطه، دو روش بیومتری رایج، اولتراسوند و اپتیکال بیومتری می باشند که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. هدف این مطالعه، تعیین تفاوت عیوب انکساری بعد از جراحی کاتاراکت در این دو روش بود.
● روش ها:
در یک مطالعه هم گروهی آینده نگر، بیمارانی را که برای انجام جراحی کاتاراکت به روش فیکوامولسیفیکاسیون به دو بیمارستان آموزشی و یک مرکز خصوصی مراجعه کرده بودند انتخاب نموده، میزان عیب انکساری بعد از عمل، بر اساس روش بیومتری (اولتراسوند یا اپتیکال) مورد مقایسه قرار دادیم.
● یافته ها:
از ۱۳۲ بیمار مورد مطالعه، در ۷۶ چشم (گروه اول) بیومتری اولتراسوند و ۵۶ چشم (گروه دوم) بیومتری اپتیکال انجام و سپس میانگین قدر مطلق عیب انکساری (Mean Absolute Refractive Error: MARE) در هر گروه تعیین شد. MARE در گروه اول ۰.۶۷±۰.۷۰ (Mean±۲SD) دیوپتر و در گروه دوم ۰.۷۹±۰.۷۶ (Mean±۲SD) دیوپتر به دست آمد ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود.
● نتیجه گیری:
بر اساس نتایج این مطالعه و عدم وجود تفاوت معنی دار بین میانگین عیب انکساری بعد از جراحی بین دو گروه، می توان هر دو روش بیومتری را برای بیماران انجام داد. البته با توجه به این که روش اپتیکال بیومتری بیشتر استفاده می شود و برای بیمار راحت تر است، شاید تمایل به این روش بیشتر باشد. لازم است پژوهش های بیشتری برای تعیین برتری هر یک از این روش ها انجام شود.
حیدرعلی معینی
فاطمه اسلامی
محمدرضا اخلاقی
افسانه نادری بنی
اکرم ریسمانچیان
علی نجفیان جزی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید