جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


مرگ در مراسم تدفین (Death at A Funeral‎)


مرگ در مراسم تدفین (Death at A Funeral‎)
▪کارگردان : فرانک اُز
▪ فیلمنامه: دین کریگ
▪ موسیقی: موری گولد
▪ مدیر فیلمبرداری: الیور کرتیس
▪ تدوین: بورلی میلز
▪ ‏طراح صحنه: مایکل هاولز
▪ بازیگران: ماتیو مک فیدن (دانیل)، روپرت گریوز (رابرت)، آلن تیودایک (سایمون اسمیت)، ‏دیزی داناوان (مارتا)، کریس مارشال (تروی)، اندی نایمن (هاوارد)، جین آشر (ساندرا)، کیلی هاوز (جین)، پیتر وون (عمو ‏الفی)، اون برمنر (جاستین) و پیتر دینکلیج (پیتر)
▪ مدت فیلم: ۹۰ دقیقه
▪ محصول ۲۰۰۷ آلمان، آمریکا و انگلستان
▪ داستان فیلم
دانیل، جوانی موقر و محترم که با جین ازدواج کرده، در خانه‌ی پدری زندگی می‌کند. زمانی که پدرش فوت می‌کند تمام کارهای مربوط به مراسم تدفین به گردن دانیل می‌افتد.
ظاهراً در آن صبح غم‌انگیز همه چیز مهیاست و او آماده ‏شده تا تابوت حامل پدرش از طرف مؤسسه‌ی کفن و دفن برای آخرین وداع به خانه آورده شود. پسر دیگر خانواده که ‏نویسنده‌یی مشهور و خودخواه است نیز از نیویورک به راه افتاده و اقوام هم در راه‌اند تا هرچه زودتر مراسم آغاز شود، ‏اما اولین اتفاق کمیک با آوردن جسد اشتباه توسط مأموران مؤسسه رخ می‌دهد.
یکی از پسرعموها نیز به‌اشتباه قرص‌های ‏روانگردان را در قوطی قرص‌های والیوم می‌گذارد و نامزد خواهرش مارتا که دچار استرس شده یکی از آن‌ها را می‌‏خورد، در نتیجه نامزد جوان با رفتار سبک‌سرانه‌ی خود مراسم را به هم می‌‏ریزد؛
هم‌زمان مارتا نیز از مزاحمت‌های نامزد سابقش که به مراسم تدفین آمده در عذاب است، اما ‏فاجعه‌ی بزرگ هنوز در راه بوده و منشأ آن مردی کوتوله و مرموز به نام پیتر است که اصرار دارد با دانیل تنها صحبت ‏کند ...
● نقد فیلم
«فرانک اُز» متولد سال ۱۹۴۴ در انگلستان، با بازیگری و صحبت کردن به جای عروسک‌های مشهور نمایش «جیم ‏هنسون» وارد دنیای نمایش شد. قریحه‌ی کمدی او سبب گردید تا بعدها در این ژانر صاحب کارنامه‌ی درخشانی ‏شود و از ابتدای دهه‌ی ۸۰ به کارگردانی نیز بپردازد.
«کریستال سیاه» اولین فیلم اُز، موفق به دریافت جایزه‌ی بزرگ ‏جشنواره‌ی فیلم‌های فانتزی شد، اما کار در دنیای نمایش‌های عروسکی تلویزیونی‏ بود که جوایز معتبری برایش فراهم کرد.
همکاری با بسیاری از افراد سرشناس هالیوود مانند «جان لندیس» و ‏یا «استیو مارتین» نیز برای او موفقیت به دنبال داشت. اُز با فیلم «حقه‌بازان پست کثیف» توانست ‏جایگاهی معتبر برای خود در سینمای آمریکا به وجود آورَد و تا به امروز در ساخت کمدی‌های تماشایی بسیاری نقش داشته است، ولی بی‌گمان دوازدهمین فیلم بلند او «مرگ در مراسم تدفین» بهترین اثر کارنامه‌ی هنری‌اش محسوب می‌شود.
مرگ در مراسم تدفین یک کمدی موقعیت ناب انگلیسی بوده که با هزینه‌ی ۹ میلیون دلاری تولید شده است.
سنت شوخی با مراسم تدفین خاص انگلیسی‌هاست، اما مرگ در مراسم تدفین با شروع غافلگیر‏کننده‌اش نوید فیلمی متفاوت و اثرگذارتر را می‌دهد؛ فیلمی که بسیاری از تابوهای جامعه‌ی انگلستان را به چالش می‌کشد و مرگ یک پدرسالار بهانه‌یی را برای همه نوع تسویه‌حساب‌های ‏خانوادگی فراهم می‌کند.
موقعیت‌های کمیکی که کارگردان و نویسنده‌ی فیلمنامه به وجود آورده‌اند شاید در مقایسه با ‏کمدی‌های شلوغ آمریکایی که خنده‌یی مقطعی و گذرا می‌آفرینند کم‌جان به نظر بیایند اما در پسِ ظاهر، ‏کمدی سیاه و باوقاری جریان دارد که چون عتیقه‌یی بر بیننده اثر خواهد گذاشت
منبع : سورۀ مهر


همچنین مشاهده کنید