جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


۱۰ نکته برای اینکه پدری « موفق » باشید


۱۰ نکته برای اینکه پدری « موفق » باشید
مهم نیست پدر شما کیست یا چکاره است و چه پست و مقامی دارد. مهم آن است که این فرصت به دست آمده را برای سپاسگزاری از مقام او غنیمت بشمارید. آیا تاکنون با خود فکر کرده اید او چه کارهایی برایتان انجام داده و چقدر برای برآوردن نیازهایتان زحمت کشیده است؟
به عقیده من، روز پدر برای پدران نیز فرصتی است تا بیندیشند «پدر بودن» به چه معناست و چگونه می توان برای فرزندان، پدری خوب بود؟ در اینجا ۱۰ نکته مهم در این خصوص را به شما یادآوری می کنیم:
۱) همیشه فرزندانتان را تشویق کنید و سبب قوت قلبشان باشید.
سعی کنید مسؤولیتهایی که به آنان واگذار می کنید متناسب با ظرفیت و توانایی آنها باشد. چون بچه ها به هنگام رویارویی با دغدغه ها و مشکلات، خیلی زود اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. در این مواقع حمایت و دلگرمی شما موفقیت شان را تضمین خواهد کرد.
۲) با آنها به طور یکسان رفتار کنید. هرگز بین آنها تبعیض قائل نشوید و به یاد داشته باشید آنها هر کدام برای خود شخصیتی دارند که باید حفظ شود.
۳) در انتخاب مسیر زندگی، آنها را یاری کنید اما چیزی به آنها تحمیل نکنید چون آنها هر کدام علایق و استعدادهای خاص خود را دارند. بنابراین با فشارهای خود آنها را از مسیر واقعی زندگی منحرف نکنید. بسیاری از خانواده ها فرزندانشان را تحت فشار قرار می دهند تا در رشته های پزشکی یا مهندسی تحصیل کنند در حالی که ممکن است خواسته ها و علایق شان چیزی بسیار متفاوت از اینها باشد.
۴) تا حد امکان همیشه در کنارشان باشید. آنها بیشتر از آنچه که نیاز به پول پدر داشته باشند نیازمند توجه و حمایت عاطفی او هستند.
بنابراین هر روز زمانی را برای «با آنها بودن» اختصاص دهید.
۵) شنونده خوبی برای حرفهایشان باشید. نظرشان را بخواهید و به اظهار نظرشان خوب گوش کنید. البته شنونده خوب بودن فقط گوش دادن به کلمات نیست بلکه باید حرف دلشان را فهمید و آنها را درک کرد.
۶- زبانتان با دلتان یکی باشد. سعی کنید در صداقت، خوش رفتاری و احترام به دیگران، الگوی خوبی برای آنها باشید.
به عنوان پدر خانواده همیشه بکوشید با همسرتان خوب رفتار کنید زیرا خوش رفتاری شما به آنها خواهد آموخت که همواره احترام مادرشان را داشته باشند. این گفته را نیز برای همیشه به خاطر بسپارید: «بهترین هدیه پدر به فرزندانش این است که مادرشان را دوست داشته باشد و به او احترام بگذارد».
۷) با آنها خندیدن را هرگز فراموش نکنید. از قرار معلوم، کودکان زیر هفت سال روزانه هفتصد بار می خندند در حالی که بزرگسالان به طور متوسط روزانه فقط چهار بار می خندند.
بنابراین فرصت را از دست ندهید و شما هم گاهی به یاد کودکی خود، با آنها همراه و در خنده ها و شادیهایشان شریک شوید. فراموش نکنید زندگی آنقدر کوتاه است که در چشم بر هم زدنی آنها نیز بزرگ می شوند و قبل از آنکه به خود بیایند از پیش شما می روند.
پس قدر این لحظه های طلایی را بدانید.
۸) ارزشهای اخلاقی و عقاید خود را به آنها نیز بیاموزید. از مهمترین چیزهایی که باید به آنها آموخت تشخیص درست از نادرست، وظیفه شناسی، احساس مسؤولیت، خوشرفتاری و پایبندی به اخلاقیات است.
۹) موفقیتهایشان را پاس بدارید. تلاشهایشان را در راه رسیدن به هدف هر قدر هم که ناچیز باشد ارج نهید و رضایت خود را نسبت به کاری که انجام می دهند، ابراز کنید. این عملکرد شما باعث دلگرمی آنها خواهد شد و آنها را در رسیدن به موفقیت یاری خواهد کرد.
۱۰) و به عنوان آخرین نکته، صادقانه دوستشان بدارید. شاید همیشه بگویید آنها را دوست دارید اما اگر آنها این دوست داشتن را احساس نکنند هیچ فایده ای نخواهد داشت.
درست است که فرزندان همه یک جور خلق نشده اند و ممکن است از نظر رفتار با هم متفاوت باشند اما هر کدام نسبت به دریافت محبت، توقعات و انتظارات خاص خود را دارند و شما به عنوان پدر باید به گونه ای مهر و محبت خود را ابراز کنید که آنها واقعاً احساس کنند دوستشان دارید.در ضمن یادتان نرود که به گفته «آر، دووال؛ هر مرد موفقی یک پدر خوب نیست اما هر پدر خوب یک مرد موفق است.»
www.Life hack.org
ترجمه: ملیحه تراب پور
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید