جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

انتقاداتی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات


انتقاداتی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
نامه سرگشاده، بدون پرده‌پوشی و مخلصانه آقای سعیدی رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به آقای احمدی‌نژاد رییس جمهور و تقاضای تجدیدنظر در وضعیت مسئولان حوزه فناوری اطلاعات یعنی CT و IT را ابتدا که ملاحظه می‌کنید شاید برای بعضی از فعالان خارج از حوزه قابل درک و مفهوم نباشد.
اینجانب بنا دارم جهت روشن شدن موضوع و استحضار مقام محترم ریاست جمهوری و و فعالان مشغول در سایر حوزه‌ها دلایلی دال بر درستی این تقاضا آن هم با استفاده از مفاد اظهار شده در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که شاید قریب به اتفاق ملت ایران آن را دیده باشند ارایه نمایم.
▪ برنامه تلویزیونی : نگاه یک ، شنبه ۱۵/۴/۸۷
▪ میهمان برنامه : آقای دکتر محمد سلیمانی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات
● بخش CT
مجری برنامه علت اختلال در شبکه ارائه سرویس تلفن همراه را از میهمان برنامه جویا می شود. مطالبی از سوی میهمان ارائه می‌شود که به صحت و سقم آنها به جز یک علت که اشاره به آن برای حتی یک زود آشنا به مفاهیم مخابراتی موجبات نقصان اطلاع وی را فراهم می آورد، تا چه رسد که آقای دکتر سلیمانی وزیر محترم و نیز استاد دانشگاه در علوم ارتباطی، کاری نخواهیم داشت.
آقای دکترسلیمانی در این برنامه یکی از علل عدم سرویس دهی صحیح تلفن همراه را قطعی برق و عدم کنترل و مدیریت سایت‌ها طی مدت قطعی اعلام فرمودند. اینجانب بعنوان عضو کمیته مخابراتی می‌بایستی از استاد ارجمند سئوالاتی بنمایم بلکه حداقل دانش خود را در این زمینه بهینه‌سازی نمایم.
۱) جناب وزیر محترم در ایستگاه‌های BTS و BSC و MSC شما مگر بر اساس استانداردهای موجود از UPS برای BTS و UPS و موتور دیزل برای BSC و MSC استفاده نمی‌شود؟
۲) اگر تجهیزات فوق در ایستگاه‌های شما موجود است آیا مشغول بکار هستند؟
۳) اگر مشغول بکار نیستند علت عدم نگهداری و آماده سازی این تجهیزات برای ارایه سرویس مطابق با استانداردهای تعریف شده چیست؟ آیا SLA از سوی شما برای مشتریان تعریف شده است؟
۴) اگر این تجهیزات مشغول بکارهستند پس علت چنین مطلبی آن هم از رسانه ملی یک فرافکنی و سلب مسئولیت بدلیل وقوع یک معضل و تضعیف بیشتر دولت در این زمینه نیست؟
اگر جواب سئوال اول منفی است ضریب اطمینان و ضریب دسترسی به شبکه از سوی شما چگونه تعریف می‌شود؟ آیا در تعریف این ضرایب در جهان ارتباطی امروز پارامتری بنام قطع برق لحاظ شده است؟ اگر نشده است حقوق مشتریان خود را چگونه ادا می کنید؟ شاید بدلیل عدم آشنایی مشترکین با حقوق خود، سازمان خود را در جایگاه جوابگویی نمی دانید؟
● حوزه خصوصی سازی مخابرات
۱) آقای دکتر برنامه مدونی که دور از رویا باشد در زمینه خصوصی سازی دارید؟
۲) بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی امکان واگذاری زیرساخت‌ها به بخش خصوصی وجود ندارد. پس از خصوصی شدن مخابرات استان‌ها نگهداری تجهیزات مربوط به ارتباطات زیرساخت در استان‌ها توسط چه کسانی انجام خواهد شد؟ طرح تفکیک ایستگاه‌های مخابراتی که در آن تجهیزات موبایل زیرساخت و استانی نصب و در حال کار می باشد چگونه خواهد بود؟ گرانیگاه‌های کنترلی شما به هنگام بروز خرابی و رفع آن کجاست؟ تعامل این گرانیگاه‌ها با عوامل نگهداری در استان‌ها چگونه خواهد بود؟ لازم به یادآوری است که این سئوال‌ها تنها بخش کوچکی از دریای سئوالات پاسخ نگفته است.
آقای وزیر محترم برای سئوالات فوق جواب منطقی و مبسوطی دارید و یا منتظر خواهید بود خدای ناکرده فاجعه بزرگ تداخل عملیات و در نتیجه قطعی ارتباط رخ دهد آنگاه به موارد فوق تفکر کنید؟
● حوزه IT
در این حوزه جناب سلیمانی قبلا از آن طرف پشت بام مشغول پایین آمدن بودند با روبروشدن با جمع کثیری از منتقدین سرعت ۵۶kbs که جایگاه علمی بودن سخن را به نقد می کشیدند، ناگهان تصمیم گرفتند که آن طرف پشت بام را تجربه کنند، فلذا در پاسخ به سئوالی در این ارتباط باور گفته های قبلی سرانه استفاده از پهنای باند را معادل ۵۶KBS اعلام فرمودند که سرجمع پهنای باند مورد استفاده در دانشگاه تهران ۵۱۶ MBS حاصل شد و اما این سخن نو خود مبدا سئوالات نوین این چنینی خواهد بود.
تا آنجا که این کمیته مطلع است در بحث سیستم‌های مخابراتی سرفصلی بنام مهندسی ترافیک وجود دارد که اساتید بزرگوار این مبحث را تدریس می نمایند. رجاء واثق نیز می باشد که آقای دکتر سلیمانی بعنوان یکی از پیشکسوتان این علم مسبوق به سابقه می باشند. با طرح این عدد که بزرگی آن (با توجه به قیاس دانشگاه تهران و کشور) طعنه به پهنای باند کشور می زند این سئوال‌ها پیش می آید:
● تعداد رایانه های موجود دانشگاه تهران چه عددی است؟
چه تعداد از این رایانه ها بصورت ONLINE ارایه سرویس اینترنتی به دانشجویان می نماید؟
با احتساب این تعداد کامپیوتر و با در نظر گرفتن پهنای باند گفته شده سهم هر رایانه چه میزان است؟
آیا این مقدار پهنای باند تماما مورد استفاده قرار می گیرد؟ اگر جواب منفی است چه میزان از این حجم هدر می رود؟
هزینه خرید این پهنای باند معادل ۳۰۰۰۰۰۰۰*۴ تومان (به گفته آقای وزیر) در ماه است که این مبلغ معادل ۱۲*۳۰۰۰۰۰۰۰*۴ درسال است. این خرید چه بخشی از بودجه دانشگاه تهران را شامل می شود؟ آیا ارائه راهکارهای افراطی و تفریطی جهت رهائی موقت از سئوالات دور از شان یک مدیر ارشد آن هم با پیش زمینه علمی محکم نیست؟
لطفا پهنای باند خریداری شده که هم اکنون کشور را پوشش می دهد با ذکر مبادی خرید و مقادیر آن جهت روشن شدن اذهان عمومی اعلام فرمایید این مقادیر را به مقدار پهنای باند پیشنهادی برای دانشگاه تهران مقایسه کنید. این مقادیر چه میزان به هم نزدیکند؟
در پایان سئوالی دیگر والسلام؛
در برنامه تلویزیونی پیش یاد شده شما از حفظ ضرورت خط پارسی یاد کردید و اعلم فرمودید که در این راستا هزینه پیامک فارسی را ثابت نگهداشته اید. مطلب فوق چیزی را در ذهن نگارنده بیدار کرد.
روزی که در سایت گوگل و بر روی نقشه های موجود خود کلمه مجعول خلیج عربی را در کنار خلیج همیشه فارس درج کرد زیرگروه فعال شما به جهت پاسداشت خون هزاران شهید غرقه به خون، صدها آزاده و ده‌ها جانباز چه حرکت اطلاع رسانی را در قبال این جعل تاریخی انجام داد؟ حال آنکه این حرکت درست برخلاف کنوانسیون سازمان ملل متحد بوده است.
چگونه می توان در مقابل این تهاجم آرام خصم ایستادگی کرد؟ آیا اهمیت این موضوع کمتر از پیامک فارسی است؟ و یا اینکه چون از داد و ستد مبالغ پیامک در ان خبری نبود جلوه نداشت؟
حالا با عنایت به موارد فوق و مصادیق بارز آن نظر آن وزیر محترم در رابطه با نامه رییس سازمان نظام صنفی چیست؟ آیا ضرورت آن احساس می شود؟
صادق حکیمی
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید