چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا
هنر اقتصاد خانواده
خانواده اولین پایگاه فرد برای زندگی و مهمترین مبنای تشکیل دهنده جامعه است. خانواده، بهخصوص در ایام گذشته بهطور مستقیم علاوه بر نیازهای خود، تأمینکننده قسمتی از نیازهای جامعه نیز بود که این نقش با گذشت زمان از عهده تمام افراد خانواده خارج شد و بر دوش یک یا چند تن از آنها افتاد.
از لحاظ اجتماعی خانواده اساسیترین عامل تولید و مصرف کالاها و خدمات در جامعه است و نیازمند تکاپوی اقتصادی بسیار زیاد است. اساس فعالیتهای اقتصادی اجتماع نیز انجام مسئولیتهای مهم خانواده است و برای همین است که اقتصاددانان خانواده را بنیان زندگی اقتصادی جوامع میدانند، ازجمله ارسطو که اقتصاد را علم خانهداری میدانست و اصولاً کلمه اقتصاد مشتق شده یونانی اقتصاد و خانواده است که امروزه این گرایش با عنوان اقتصاد خانواده و اقتصاد خانه یکی از شاخصترین گرایشهای اقتصاد در دنیا است.
● ارکان اقتصاد خانواده
هر خانوادهای از منابع متعدد درآمد کسب میکند که این درآمد محدود است یعنی مقدار معینی است و به هر مقدار که اراده کند، در اختیارش نیست و در عوض مخارجی دارد که برای انجام آن از درآمدهایش استفاده میکند. افراد برای ادامه زندگی به کالاهای زیادی نیاز دارند و باید درآمدشان را به مصرف انواع کالاهای مورد نیاز مثل غذا، پوشاک، مسکن، آموزش، تفریحات و... اختصاص دهند. درست است که نیازهای افراد بینهایت است؛ اما همانطور که بارها در زندگی با آن برخورد کردهایم. درآمدهای خانواده محدود است و همیشه مقدار محدودی از نیازهایش را میتواند برآورده کند. اینجا اولین سؤال در مبحث اقتصاد خانواده بهوجود میآید و آن این است که: چگونه این درآمد را باید به مصرف انواع کالاها و خدمات اختصاص داد؟
اصل هنر اقتصاد هم چگونگی تخصیص منابع محدود در دسترس برای تأمین نیازهای محدود انسانها است. مدیریت منابع مالی خانواده از مهمترین وظایفی است که اغلب برعهده زنان مدیر و باتدبیر است.
ما در طول زمان کالاهای بسیاری را مصرف میکنیم. برخی از این کالاها، مثل غذا و خوراک و پوشاک، برای زندگی افراد لازم و ضروری هستند، و برخی دیگر مثل انواع تفریحات و تجملات و... جزء کالاهای لوکس بهشمار میروند.
● کدام کالا راانتخاب و مصرف کنیم؟
اولین پرسشی که برای هر فرد مطرح میشود این است که کدام کالا را باید مصرف کند؟ در مصرف یک کالا به کدام ویژگیها و مطلوبیت آن میاندیشیم و ارضای کدام نیازمندیها را از مصرف یک کالا انتظار داریم؟
باید توجه داشت که جواب هرکسی به این سؤالات متفاوت خواهد بود و این امری طبیعی است چرا که نیازهای افراد بر اساس عادات، محل زندگی، سطح درآمد و... با یکدیگر فرق میکند. نیازمندیهای انسان را میتوان به نیازهای زیستی، اجتماعی، روانی و اخلاقی طبقهبندی کرد. بیشتر نظریهپردازان معتقدند که تا نیازهای مادی انسان برآورده نشود، وی قادر به تأمین نیازهای معنوی نیست. انسان تا زمانیکه نیازهای مادی دارد، به دنبال نیازهای معنوی نمیرود. پس طبیعی است که برخی از نیازهای انسان که برای آنها هزینه میکند، مادی نباشند. از میان نیازهای مادی انسان هم همیشه نیازهایی اولویت دارند که درصورت نداشتن آنها زندگی برای افراد امکانپذیر نیست؛ به عبارتی کالاهای ضروری هستند. اغلب خانوادههای با درآمدهای بالا بهطور ناخودآگاه الگوی مصرفی خانوادههای با درآمد پایین میشوند و از آنجا است که مشکلات مالی و اقتصادی در خانواده ایجاد میشود؛ چرا که ممکن است با این انتخاب نادرست الگوی مصرفی، به نانآور خانواده فشار بسیاری وارد شود و این بهنوبه خود میتواند مشکلات خانوادگی و اجتماعی بسیاری را برای آنها ایجاد کند.
اولین راه یافتن الگوی مناسب مصرف این است که باورها و ارزشهای خودمان را بکاویم و از خودمان بپرسیم به راستی چرا اینگونه میاندیشیم؟ آیا هر خانواده ثروتمندی از لحاظ مصرفی درست مصرف میکند؟ پاسخ این سؤال را خودتان بدهید؛ به این فکر کنید که علیرغم ضرر و زیانی که به خاطر از دست رفتن آرامش گذشته به شما وارد میشود، مصرف بیش از حد ضرورت شما چه زیانهایی میتواند به اقتصاد جامعه از دیدگاه کلان وارد کند؟
اگر شما در مهمانی جشن تولد فرزندتان از لامپهای متعدد و پرمصرف استفاده کنید، کسی شما را تحسین نمیکند؛ اما انرژی برق که محدود و گران است، بیهوده تلف میشود و ممکن است با این کار عدهای هم در آن شب از این نعمت خدادادی که حق همة مردم است، محروم شوند. یا اگر برای عقب نماندن از دوستتان مدام مبلمان و لوازم لوکس خانه مثل یخچال و فریزر را عوض کنید، باعث مصرف بیش از حد نیاز واردات و ایجاد هزینههایی میشوید که به جیب عوامل تولید خارجی برود و از چرخه تولید داخلی خارج شود. پس برای مصرف خودتان همیشه به خودتان و بر اساس نیازهای ضروری تان بیندیشید، نه بر اساس نیازهای دیگران!
یادتان باشد هیچگاه کسی شما را به خاطر مثل دیگران اندیشیدن تحسین نمیکند، همانطور که اگر شما بر اثر مصرف بیش از حد توانتان ورشکسته شوید، کسی کمکتان نخواهد کرد. کسی نزد دیگران احترام بیشتری دارد که هیچگاه محتاج آنها نشود. شما با دنبال کردن الگویی که با درآمدهایتان سنخیت دارد و میتواند جوابگوی مهمترین نیازهایتان باشد، میتوانید به همه نیازهایتان برسید در عین اینکه هرگز مجبور به دادن قسط یا قرض کردن از دیگران نباشید.
مریم سلیمانی موحد
منبع : نوآوران فناوری اطلاعات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان رئیسی مجلس شورای اسلامی دولت سید ابراهیم رئیسی حجاب ایران و پاکستان رئیس جمهور مجلس دولت سیزدهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سیل تجاوز وزارت بهداشت تهران هواشناسی پلیس شهرداری تهران قتل فضای مجازی سازمان هواشناسی آتش سوزی خانواده
قیمت خودرو سلامت بازار خودرو بانک مرکزی خودرو قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو دلار سایپا بورس تورم
کتاب تلویزیون سینمای ایران سریال رادیو فیلم تئاتر سینما نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین روسیه جنگ غزه چین اتحادیه اروپا ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس تراکتور باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال رئال مادرید بازی بارسلونا سپاهان فوتسال لیگ برتر
گوگل تبلیغات همراه اول هوش مصنوعی ایلان ماسک فناوری سامسونگ تلگرام ناسا
کاهش وزن یبوست پیری صبحانه دمنوش