شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم در ۱۳۴۹ مورد تولد زنده در مشهد در سال ۱۳۸۰


بررسی مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم در ۱۳۴۹ مورد تولد زنده در مشهد در سال ۱۳۸۰
● مقدمه:
توصیف و بررسی وضعیت مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم از نظر مراقبتهای مامایی و اطفال مهم و مورد نیاز می باشد. آسپیراسیون مایع آمنیوتیک از علل شایع دیسترس تنفسی نوزادان بوده و از طرفی وجود مکونیوم در مایع آمنیوتیک در ۲۰ درصد حاملگی ها اتفاق می افتد که در ۵-۲ درصد آن سندرم آسپیراسیون مکونیوم دیده می شود. بنابراین از نظر علایم اولیه مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم، که زجر تنفسی و جنینی است باید با دقت بررسی انجام شود تا بتوان از همراه شدن با سندرم اسپیراسیون مکونیوم پیشگیری و اقدام لازم بعمل آورده شود.
هدف از این مطالعه شناخت انواع مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم و ارزیابی نوزادانی است که با دفع مکونیوم متولد می شوند.
● روش کار:
این مطالعه به صورت آینده نگر انجام شده تا میزان بروز انواع مایع آمنیوتیک مخصوصا نوع آغشته به مکونیوم را تعیین نموده و در زایمانهای انجام شده به مدت یک سال (۱۳۸۰) وضعیت مایع آمنیوتیک را در موقع زایمان مشخص نموده قوام مکونیوم موجود در مایع آمنیوتیک را به سه دسته رقیق (فقط آغشتگی)، متوسط (آغشتگی بهمراه تغییر رنگ) و غلیظ و چسبنده تقسیم کرده به همراه فاکتورهای دیگری مثل دیسترس تنفسی، نوع زایمان، جنس نوزاد و تعداد موارد آغشتگی مایع آمنیوتیک به مکونیوم مکونیوم را مورد ارزیابی قرار داده ایم.
● نتایج:
این مطالعه نشان داد که از ۱۳۴۹ زایمان انجام شده در مدت یکسال، ۱۱.۶ درصد (۱۵۷ مورد) مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم بود که ۱.۷۲ درصد آن در حد خفیف، ۴.۹۶ درصد در حد متوسط و ۴.۹۶ درصد آن شدید بود. از تعداد کل نوازادان با مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم متولد شده، ۸.۹ درصد (۱۴ مورد) نیاز به بستری داشته که در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان قائم (عج) مورد پیگیری قرار گرفتند. میزان مرگ و میر در این نوزادان ۱.۹ درصد بود.
● نتیجه گیری:
اگر چه ارتباط بین مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم و زجر جنینی حول و حوش زایمان و ‎آسپیراسیون مکونیال بحث انگیز است اما همراهی اینها با هم باعث افزایش مرگ و میر و بیماریزایی می شود و همچنین مایع آمنیوتیک آغشته به مکونیوم غلیظ عامل خطر بزرگی است که در طی و بعد از زایمان اثر مهمی در پیش آگهی نوزاد دارد.
عبدالکریم حامدی
فریده اخلاقی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید